سرمقاله

لزوم بازتعریف رسانه /ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه
  • حمایت سوپراپلیکیشن «ایرانسل‌من» از کسب‌وکارهای اینترنتی
  • 20 سال اینترنت رایگان، جایزه پویش بازگشت به کلاس همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32492  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 17 مرداد 1403
    طحان‌ نظیف:
    شورای نگهبان مستقل و بی‌طرف است
    سخنگوی شورای نگهبان گفت: طلّاب مطالبه‌گر تحقق سیاست‌های کلی انتخابات باشند.
    به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در پژوهشکده شورای نگهبان در جمع طلابی که از سراسر کشور در دوره آموزشی «مثل خمینی» شرکت کرده بودند، ابتدا فرا رسیدن ماه صفر را گرامی داشت و در خصوص شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: این اقدام ددمنشانه رژیم صهیونیستی محکوم است و ان شاءالله این رژیم پاسخ پشیمان‌کننده‌ای دریافت خواهد کرد.
    سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی تاکید کرد: بررسی صلاحیت‌ها در هر دوره و در هر انتخابات مطابق با قانون انجام می‌شود. ممکن است یک فرد در یک دوره صلاحیتش تأیید شده باشد، اما در دوره بعد صلاحیتش تأیید نشده باشد که دلایل مختلفی دارد. عکس آن نیز می‌تواند اتفاق افتاده باشد؛ یعنی یک نفر در یک دوره صلاحیتش احراز نشده باشد و در دوره بعد صلاحیتش تایید شده باشد که این وضعیت نیز دلایل مختلف قانونی دارد.
    وی خاطرنشان کرد: هر انتخابات قانون خاص خودش را دارد. شرایط داوطلبی در انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخابات ریاست‌جمهوری تفاوت دارد. در مواد ۳۱، ۳۲ و ۳۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط و موانع داوطلبی اعلام شده است. شرایط داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در قانون اساسی آمده است.
    طحان‌نظیف در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: از نظر شورای نگهبان تمام آن ۶ نفری که برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری احراز صلاحیت شدند، برخوردار از شرایط قانونی بودند؛ یعنی هر کدام از آن افراد، حداقل ۷ رای اعضای شورای نگهبان برای تایید صلاحیت داشتند.
    وی این نکته را هم مجدد بیان کرد که پرونده‌های تمامی داوطلبان (۸۰ نفر) به صورت جداگانه و بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی و جناحی بررسی شد. شورای نگهبان یک نهاد مستقل و بی‌طرف است و یار کمکی هیچ فرد و جریان سیاسی نمی‌باشد.