سرمقاله

قلم که به اینجا رسید سرها بشکست !؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جشنواره خرید مودم و سیمکارت همراه اول ویژه تمامی متولدین 1373
  • میزبانی همراه اول از مدیران بانکی در نمایشگاه صنعت مالی ایران
  • حضور همراه اول در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32591  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 20 مرداد 1403
    مرور اخبار فرهنگ و هنر در هفته‌ گذشته
    حواشی بازگشت پرستو صالحی، افشاگری یک بازیگر و خاطره‌ای از محمدرضا شجریان
    گلایه‌ مادرانه‌ رابعه مدنی از سازندگان فیلم «بی بدن»، افشاگری دیوید لینج، ۷ چالش صنایع خلاق فرهنگی در ایران، کمبود مدیر فرهنگی اثرگذار، خاطره‌ای از محمدرضا شجریان، ماجرای مردی که سرنوشتش ادبیات شده است، مرمت شلخته چهارتاقی تاریخی، خاطرات یک خبرنگار قدیمی از دهه ۵۰ و ... از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری ایسنا بودند.
    به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه‌ترین صحبت‌های خود ضمن اظهارنظر درباره بازگشت «پرستو صالحی» به کشور، جزئیات بیشتری را از تشکیل یک نهاد برای شفاف‌سازی وضعیت هنرمندانی که برای فعالیت دچار مشکل می‌شوند، ارائه کرد.
    گلایه‌ مادرانه‌ رابعه مدنی از سازندگان فیلم «بی بدن»
    رابعه مدنی در نوشتاری خطاب به سازندگان فیلم سینمایی «بی‌بدن» نوشت : «حداقل حرمت موی سفید مادر بزرگ را نگه می‌داشتید.»
    «نبرد رستم و سهراب» موزیکال نیست
    حسین پارسایی که این روزها نمایش «نبرد رستم و سهراب» را اجرا می‌کند، این نمایش را یک اثر ملی در قامت نمایش‌های ایرانی دانست و تاکید کرد که این اثر یک نمایش موزیکال یا کنسرت تئاتر نیست.
    سالن تئاتر یا مکانی برای جشن تولد؟
    امین میری که قرار بود در نمایش «حق با مردم» روی صحنه برود، با تشریح دلایل کنار گذاشته شدنش از بازی در این اثر نمایشی، انتقادهایی را نسبت به وضعیت تئاتر در تماشاخانه‌های خصوصی مطرح کرد.
    مدیر فرهنگی اثرگذار کم داریم
    دبیر کمیته صنایع خلاق فرهنگی شورای عالی جهاد نبود نگاه بلند مدت به «فرهنگ» و هزینه‌زا دیدن آن را یکی از مشکلات این حوزه خواند و تاکید کرد: کسی که قرار است در حوزه فرهنگ کار کند باید فداکارانه و دلسوزانه این مسیر را طی کند. پشت میزهای مدیران فرهنگی، افراد اثرگذار کمی داریم و اکثرا به دلیل از دست ندادن جایگاه دولتی در آن سمت مانده‌اند.
    از ۱۳ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس چه می‌دانیم؟
    سرانجام پس از دو ماه اعضای کمیسیونِ کم‌طرفدار مجلس شورای اسلامی معرفی شدند. کمیسیونی که طی ادوار مختلف هیچگاه آنگونه که باید توسط نمایندگان مجلس جدی گرفته نشده است و باید دید در این دوره و با ۱۳ نفر عضو چگونه می‌تواند اثرگذاری مناسبی در قانون‌گذاری‌های فرهنگی و پیگیری مطالبات جامعه فرهنگ و هنر کشور داشته باشد.
    ۷ چالش صنایع خلاق فرهنگی در ایران
    دبیر کمیته صنایع خلاق فرهنگی شورای عالی جهاد با تاکید بر اینکه پرداختن به صنایع خلاق فرهنگی در ایران از نان شب هم واجب‌تر است، ۷ مشکل اساسی این حوزه را تشریح کرد.
    ای کاش برگه چک شجریان را نگه می‌داشتم!
    رضا ژاله (سازنده ساز) در روایت خاطرات خود با محمدرضا شجریان از یک پشیمانی اینگونه می‌گوید: «از یک کاری که کردم خیلی پشیمانم! یک شب استاد شجریان دسته چکش را درآورد و گفت: «ژاله جان این همه زحمت کشیدی چقدر برای شما بنویسم؟» گفتم: «استاد جان من چقدر برای شما بنویسم؟» گفت: «شما چرا برای من بنویسی؟» گفتم: «چه شب‌هایی که من تا صبح در این کارگاه چکش می‌زدم و با شنیدن صدای شما بدون اینکه خسته شوم کارم را ادامه می‌دادم.» ولی ای کاش می‌گفتم استاد بنویسید یک ریال و آن برگ چک را به رسم یادگار نگه می‌داشتم.»
    اسرائیل منتظر اضمحلال جبهه مقاومت است
    محمدتقی زاهدی در مورد سرنوشت اسرائیل گفت: اسرائیل دارد بازی خود در منطقه را طولانی می‌کند تا یک تغییر اساسی یا اضمحلال جبهه مقاومت یا یک جنگی که آن جبهه را تضعیف بکند اتفاق بیافتد. آنها خودشان را در این وضعیت قرار داده اما بازهم فایده‌ای ندارد.
    مردی که سرنوشتش ادبیات شده است!
    موسی اسوار ادبیات را سرنوشت خود می‌خواند و رضایت‌مندی‌اش از این سرنوشت در حدی است که می‌گوید اگر خداوند عمر دوباره‌ای به او بدهد باز همین مسیر را طی خواهد کرد. سرنوشت او با سرودن شعر به عربی شروع می‌شود و با ویراستاری و ترجمه از زبان عربی ادامه پیدا می‌کند و بیشتر از شاعری به ترجمه و ویرایش شهرت پیدا می‌کند.
    برگزیدگان جشنواره کتاب کودک و نوجوان چقدر می‌گیرند؟
    در نشست خبری جشنواره کتاب کودک و نوجوان عنوان شد، به برگزیدگان این جشنواره معادل جایزه کتاب سال یعنی ۳۰۰ میلیون تومان و شایستگان تقدیر هم ۱۰۰ میلیون تومان، اهدا می‌شود.
    شعر مشروطه هنوز هم امروزی است!
    کامیار عابدی می‌گوید: با وجود گذشت بیش از یک سده از شعر مشروطه هنوز در ذهن ما زنده و جوان و امروزی جلوه می‌کند.
    باستان‌شناسان چرا سراغ «نقش رستم» رفته‌اند؟
    زمین در «نقش رستم»، مجموعه آرامگاهی شاهان هخامنشی دهان باز کرده است. فرونشست به این منطقه تاریخی رسیده است. اکنون باستان‌شناسان به دنبال فرضیه‌هایی، کاوش در نقش رستم را آغاز کرده‌اند و می‌گویند هدفشان ساماندهی و حل مشکل فروشُست‌هاست.
    سنگ‌هایی در مسیر ثبت جهانی «هگمتانه»!
    اعضای هیأت ثبت پرونده «هگمتانه» در یونسکو، فرآیند ثبت این پرونده را در عرصه‌ای که با زورآزمایی و رقابت برخی کشورها و سنگ‌اندازی‌های پروژه‌های شهری در همدان مواجه شده بود، سخت و پیچیده توصیف کردند.
    مرمت شلخته چهارتاقی تاریخی
    یک کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: مرمت‌های غیراصولی و شلخته‌ در چهارتاقی «صحرای پوشنج» استان فارس به هویت آن آسیب رسانده و چهره‌ای نازیبا از این چهارتاقی تاریخی برجای گذاشته است.
    ماجرای سریالی که نصفه پخش شد و سریال‌های طنز جدید در تلویزیون
    رییس مرکز سیمافیلم با اشاره به حواشی پخش سریال «بدل»، درباره اینکه چرا ساخت سریال‌های طنز در تلویزیون دشوار شده است، می‌گوید: این عیب ماست و می‌پذیریم؛ در یکی ـ دو سال اخیر در ساخت سریال طنز کم گذاشتیم اما سریال‌های طنزی که داشتیم ناموفق نبودند. مجموعه‌های طنز در تلویزیون، خیلی موفق‌تر از کارهای طنزی هستند که در خارج از صداوسیما تولید و پخش می‌شوند.
    خاطرات یک خبرنگار قدیمی از دهه ۵۰
    بیژن نفیسی از روزنامه نگاران باسابقه کشورمان می گوید: این روزها بر عکس گذشته که دنبال خبر بودیم، انباشته از خبر است. این خبر است که به سراغ خبرنگاران می‌رود. خبرنگاران دیگر دغدغه «چه خبر» را ندارند و خود این شرایط تازه‌ای برای دست اندرکارن رسانه‌ای ایجاد کرده است. علیرغم این، دستیابی خبرنگاران به اطلاعات هم دشوارتر شده است.