سرمقاله

قلم که به اینجا رسید سرها بشکست !؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جشنواره خرید مودم و سیمکارت همراه اول ویژه تمامی متولدین 1373
  • میزبانی همراه اول از مدیران بانکی در نمایشگاه صنعت مالی ایران
  • حضور همراه اول در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32615  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 20 مرداد 1403
    در همایش تجلیل از خبرنگاران صنعتی استان مرکزی عنوان شد
    ۴۴ درصد بنزین تولیدی پالایشگاه شازند یورو پنج است
    مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند گفت: ۴۴ درصد از بنزین تولیدی این واحد پالایشگاهی از استاندارد یورو چهار به استاندارد یورو پنج ارتقا یافت.
    مجید رجبی ادامه داد: بنزین با استاندارد یورو پنج در مقایسه با بنزین با استاندارد یورو چهار دارای محتوی گوگرد بسیار پایین‌تری است و آلایندگی کمتری را به هنگام احتراق در موتورهای بنزینی تولید می‌کند. رحبی بیان کرد: محتوای گوگرد بنزین با استاندارد یورو پنج، کمتر از ۱۰ جزء در یک میلیون و محتوای گوگرد بنزین با استاندارد یورو چهار، کمتر از ۵۰ جزء در یک میلیون است.
    وی تصریح کرد: قیمت فرآورده بنزین با استاندارد یورو پنج بالاتر از بنزین با استاندارد یورو چهار است که علاوه بر کاهش آلایندگی هوا در شهرها منجر به افزایش سود سالانه پایشگاه نیز می‌شود.
    مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند افزود: مطالعات اولیه طرح با همکاری شرکت دانش بنیان اکسیر پویان طی مدت ۶ ماه انجام شد و بررسی‌های کارشناسی جهت تغییر در جریان‌های خوراک و شرایط فرآیندی واحدهای تولیدکننده‌ بنزین صورت پذیرفت.
    رجبی بیان کرد: این واحد پالایشگاهی در فرآیند کیفی‌سازی تولیدات و ارتقای شاخص‌های زیست محیطی برای تولیدات نهایی، از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ طرح ارتقای کیفیت گازوئیل تولیدی خود را از یورو چهار به یورو پنج اجرا کرد.
    وی ادامه داد: همچنین در راستای ارتقای کیفیت شاخص‌های زیست محیطی در کل کشور، اولین واحد تصفیه و تولید گازوئیل یورو چهار در کشور با ظرفیت ۱۲ میلیون لیتر در روز در این پالایشگاه راه‌اندازی و کلیه محصولات این پالایشگاه بعد از اجرای طرح‌های فاز۲ تاییدیه استاندارد یورو چهار را کسب کردند و این پالایشگاه به عنوان شاخص در عمل به تعهدات زیست محیطی و ارتقای کیفیت محصولات معرفی شد.
    رجبی گفت: طرح کوک‌سوزنی که مشتمل بر پنج واحد اصلی است که چهار واحد آن با استفاده از تکنولوژی بومی و با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت طراحی شد.
    وی ادامه داد: در این طرح نفت کوره که در فصول سرد سال بزرگ‌ترین عامل آلودگی هوا است از سبد محصولات پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند حذف و به جای آن سوخت‌های سبک‌تر و پاک همراه با کوک سوزنی (مورد نیاز در صنعت فولاد) تولید می‌شود.
    مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره)شازند با بیان اینکه تکنولوژی طرح فوق الذکر در انحصار چند شرکت مهم است و اجرای این پروژه در کشور سابقه قبلی ندارد، افزود: این طرح در مرحله انجام تشریفات مناقصه است .
    رجبی افزود: با توجه به شرایط بحران کم آبی حاکم بر جهان که در کشور ما نیز وجود دارد و الزام استفاده از روش‌های نوین بازیابی و تصفیه جریان‌های پساب پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، تامین نیازهای آبی پالایشگاه و کمک به حفظ محیط زیست، احداث پروژه تصفیه پساب‌های موجود در پالایشگاه صورت گرفت. وی ادامه داد: کاهش حجم پساب ورودی به حوضچه‌های تبخیر و نهایتا قطع سرریز آنها به اراضی کشاورزی منطقه، استفاده مجدد از پساب و کاهش برداشت آب خام از منابع زیرزمینی و سد کمال صالح و آب بدون املاح و کاهش بار وارده به سیستم (رزینها) آب DM که گاها در شرایط اضطراری قرار می گیرند را از اهداف قابل حصول پروژه بهینه سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا به روش اسمز معکوس معرفی کرد.
    مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند با بیان اینکه در این طرح بصورت میانگین ۲۰۰ نفر بومی منطقه در روز برای انجام این پروژه حضور داشتند و حدود ۵۰ نفر اشتغال دایم (در دوره بهره‌برداری) لازم خواهند بود، ادامه داد: آب‌های با املاح بالا در حال حاضر به حوضچه‌های تبخیر ارسال می‌شود و اجرای طرح موجب افزایش بهره‌وری مصرف آب و جلوگیری از نفوذ آب املاح بالا به سفره‌های زیرزمینی می‌شود.
    رجبی با بیان اینکه پروژه احداث واحد کک سوزنی برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به طور غیرمستقیم، اشتغال‌زایی شد، افزود: امکان اشتغال بیش از چهار هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در دوره ساخت سه ساله فراهم شد.
    وی حذف نفت کوره و سوخت‌های سنگین آلاینده از سبد محصول پالایشگاه (سوخت نیروگاه در فصول سرد) و جلوگیری از انتشار گاز so2 به میزان ۵۰۰ تن در روز کاهش قابل ملاحظه شعله مشعل پالایشگاه در شرایط عادی و استفاده از آن فقط در مواقع بحرانی، از سرویس خارج کردن یکی از تاسیسات آلاینده (واحد غلظت شکن) و جایگزین تاسیسات جدید با استاندارد روز دنیا (تاسیسات مذکور از واحد فاز یک پالیشگاه است که علاوه بر استفاده از کوره ها و تجهیزات قدیمی تر به دلیل تعمیرات اساسی مکرر، آلاینده است، کاهش گازهای آلاینده محیط زیست در تعمیرات اساسی پالایشگاه از طریق ساخت تاسیسات جدید، بازیابی آمین و آب ترش را از اهداف پروژه احداث واحد کک سوزنی معرفی کرد.
    مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با بیان اینکه تولید کوک‌ سوزی آخرین حلقه مفقوده زنجیره‌ی بومی فولاد است که با تولید کوک‌سوزنی تولید فولاد کاملا بومی می‌شود، افزود: فناوری تولید کوک سوزنی در انحصار چند شرکت بزرگ بود و برای اولین بار با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت این انحصار شکسته شد.
    رجبی بیان کرد: تمامی مراحل طراحی و احداث این طرح از قبیل امکان سنجی، طراحی پایه، طراحی تفسیلی، خرید تجهیزات، نصب و راه‌اندازی توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.