سرمقاله

قلم که به اینجا رسید سرها بشکست !؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جشنواره خرید مودم و سیمکارت همراه اول ویژه تمامی متولدین 1373
  • میزبانی همراه اول از مدیران بانکی در نمایشگاه صنعت مالی ایران
  • حضور همراه اول در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32627  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 20 مرداد 1403
    آیا قفل منابع پارک شده برای دستیابی به رشدهای افسانه‌ای شکسته خواهد شد؟
    شکارچیان ماهر اما صبور، در کمین ورود به بازار سرمایه
    امروز در شرایطی قرار است ۵۰۰۰ میلیارد ریال از سوی صندوق توسعه ملی جهت برطرف شدن نگرانی سهامداران در بورس واریز شود که به نظر می رسد که ۶۰۰ میلیارد تومان منابعی که از سوی این صندوق روانه بازار سرمایه می‌شود، درد چندانی را دوا نخواهد کرد و چاره کار، همان منابع پارک شده‌ای است که مترصد فرصت است تا بازار را متحول کند.
    هفته گذشته بود که در پی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس و نگرانی فعالان بازار سرمایه پس از این حادثه؛ محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی به بازار سهام را جهت بر طرف شدن نگرانی سهامداران صادر کرد. در پی این دستور هم، مهدی غضنفری، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد که با هدف حمایت از بازار سرمایه، مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال و در یک مرحله دیگر هم، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز خواهد شد؛ اما آیا ۶۰۰ میلیارد تومان می‌تواند برای ایجاد تقاضا، روندسازی کند؟
    به گزارش اقتصاد آنلاین ، واضح این این اعداد حتی در شرایط فعلی که ارزندگی بازار برای همگان روشن بوده و فعالان به انتظار جرقه‌ای برای روشن شدن موتور رشد بورس نشستند هم نمی‌‎تواند مرحمی بر زخم آن‌ها باشد. پس ناجی کیست؟
    سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بعد از اتفاقات سال ۱۳۹۹ به یک گزینه جذاب برای اهالی بازار بدل شد. در همین راستا به واسطه اینکه تعداد زیادی صندوق روانه تالار شیشه‌ای شدند، تیم مدیریت آن‌ها نیز روز به روز تقویت شده تا توانایی رقابت با سایر رقبا را نیز داشته باشند. از سوی دیگر تنوع صندوق‌ها نیز رو به فزونی بوده و صندوق‌های بخشی، سهامی و اهرمی جذابیت کافی را برای جذب نقدینگی ایجاد کردند.
    اما اکنون بازار سرمایه با انواع اخبار منفی بمباران می‌شود و همچنان فضای مه‌آلودی حاکم است که به شکل واضح ریسک وارده، بیشتر متوجه صندوق‌ها خواهد بود و نه سهامداران حقیقی. با درک این موضوع می‌توان گفت که بیش از سایرین، این صندوق‌ها هستند که تمایل دارند شرایط به حالت عادی برگردد و فضای منطق بر بازار سرمایه حکمرانی کند. اتفاقی که اگر عملی شود می‌تواند نقدینگی زیادی را روانه بورس کند؛ عده‌ای برای میانگین کم کردن و عده‌ای برای سرمایه‌گذاری در این قیمت‌های ارزنده.
    بررسی‌ها نشان می‌دهد که خود همین صندوق‌ها بیش از ۲.۵ همت منابع نقدی پارک‌شده در دل خود دارند که مانند شکارچی ماهر و صبور، در انتظار علائم بازگشت بازار هستند. آن‌گاه می‌توانیم شاهد تزریق پله‌ای این منابع به بازار باشیم که هم ۴ برابر بیشتر از حمایت صندوق توسعه است و هم می‌تواند تحرکات را در بخش تقاضا افزایش داده و اردرهای بیشتری سمت خریدار ظاهر شوند.
    تزریق ۲.۵ همت به بازار سرمایه
    لازم به ذکر است که صندوق توسعه ملی در ۳ سال گذشته که بیشترین ریسک‌ها متوجه بازار سرمایه بود، حدود ۱۴.۳ همت را به بورس تزریق کرد که ۴.۷ همت عدد متوسط سالیانه آن است.