سرمقاله

قلم که به اینجا رسید سرها بشکست !؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جشنواره خرید مودم و سیمکارت همراه اول ویژه تمامی متولدین 1373
  • میزبانی همراه اول از مدیران بانکی در نمایشگاه صنعت مالی ایران
  • حضور همراه اول در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32648  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 20 مرداد 1403
    صهیونیست‌ها به شکنجه فلسطینیان در زندان‌های خود اذعان دارند
    «وال‌استریت ژورنال» یک سند داخلی سازمان امنیتی صهیونیستی «شین بت» را افشا کرد که نشان می‌دهد رئیس این سازمان از احتمال وقوع شکنجه در زندان‌های رژیم اشغالگر مطلع بوده و هشدار داده است که نحوه رفتار با فلسطینیان زندانی می‌تواند کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه را نقض کند. به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در گزارشی به شرح شکنجه فلسطینیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی پرداخت و به اسنادی اشاره کرد که نشان می‌دهد نهادهای صهیونیستی نیز به وقوع شکنجه و رفتار ناهنجار با زندانیان اذعان دارند.
    به گزارش «وال‌استریت ژورنال» شهادت دکتر «عدنان برش» پزشک فلسطینی در زندان رژیم صهیونیستی، مسئله نقض حقوق بشر در زندان‌های رژیم اشغالگر را دوباره برجسته کرده است. این جراح فلسطینی رئیس بخش ارتوپدی بیمارستان شفا در غزه بود که در جریان محاصره بیمارستان توسط صهیونیست‌ها ربوده و تحت شکنجه به شهادت رسید.
    در پرونده‌ای دیگر، چندین نظامی صهیونیست به اتهام سوءاستفاده جنسی از یک زندانی فلسطینی در مرکز بازداشت «سد تیمان» بازداشت شده‌اند. این پرونده جنجال زیادی به پا کرده و اعتراضات فراوانی را به دنبال داشته است. راست‌گرایان افراطی صهیونیست حتی به یک پایگاه نظامی که این نظامیان صهیونیست در آن تحت بازجویی بودند یورش برده و سعی در آزاد کردن آن‌ها داشتند. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های پزشکی، آسیب‌های وارد شده به زندانی فلسطینی به قدری شدید بوده که او نیاز به جراحی پیدا کرده است.
    خانواده و وکیل عدنان برش با استناد به گفته‌های دیگر زندانیان که با برش هم‌بند بودند، می‌گویند کارکنان زندان رژیم صهیونیستی او را تحت شکنجه قرار داده و به قتل رسانده‌اند. صهیونیست‌ها اتهام مشخصی را علیه برش مطرح نکرده بودند، اما این جراح فلسطینی در روزهای فعالیت خود در بیمارستان شفا، انتقاد شدیدی از حملات رژیم اشغالگر به غزه مطرح کرده و از عملیات ۷ اکتبر حماس علیه مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی حمایت کرده بود.
    «خالد حموده» پزشکی که با برش در بازداشت بود و بعدا آزاد شد، به وال‌استریت ژورنال گفت برش را دیده و باور دارد که به دلیل ضرب و شتم صهیونیست‌ها، دنده‌هایش شکسته شده بود. همچنین یک وکیل از سازمان حقوق بشری «هموکد» که به زندان مراجعه کرده بود، می‌گوید یک زندانی فلسطینی دیگر ادعا کرده است که برش را اندکی قبل از مرگش در حالی دیده که توان راه رفتن نداشته و توسط نظامیان صهیونیست به سلولس انتقال داده شده است.
    رژیم صهیونیستی در پاسخ به درخواست اظهار نظر وال‌استریت ژورنال، بورش را به ارتباط داشتن با حماس متهم کرده است، در حالی که خانواده و دوستان این پزشک شهید و همچنین با مقامات حماس و سازمان فتح، همگی ارتباط او با حماس یا دیگر گروه‌های فلسطینی را رد کرده‌اند.
    اعتراف نهادها و مقامات صهیونیست به نقض حقوق بشر
    رسانه آمریکایی در این گزارش از سندی پرده برداشت که در اواخر ماه میلادی گذشته توسط رئیس سرویس امنیتی داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت) امضا شده است. رئیس شین‌ بت در این گزارش هشدار داده که شرایط نگهداری فلسطینیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی «ممکن است ناقض کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه باشد.»
    این نهاد صهیونیستی که خود سابقه‌ای طولانی در شکنجه فلسطینیان دارد، در این سند هشدار داده که نحوه رفتار صهیونیست‌ها با فلسطینیان زندانی به‌نوعی سوءاستفاده است و مقامات باید دسترسی صلیب سرخ به زندان‌ها را تسهیل کنند.
    با این حال، برای پی بردن به شکنجه فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل نیازی به گزارش‌های افشا شده وال‌استریت ژورنال نیست. «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر که یکی از افراطی‌ترین سیاستمداران این رژیم بوده و نظارت مستقیم بر زندان‌ها را بر عهده دارد، در ماه ژوئن اعتراف کرد که به‌صورت عمدی شرایط «سخت‌گیرانه‌ای» را بر فلسطینیان در زندانی تحمیل کرده است، از جمله کاهش سهمیه غذایی. او صراحتا اذعان کرد تمام گزارش‌های منتشرشده درباره وضعیت فلسطینیان در زندان‌های رژیم اشغالگر صحت دارد و حتی با هدف افزایش ظرفیت زندان‌ها برای جای دادن زندانیان جدید، خواستار اعدام تعدادی از زندانیان فلسطینی شد!
    «تلالنگ موفوکنگ»، گزارشگر ویژه سازمان مللدر امور حقوق بهداشت و درمان ابراز نگرانی کرد که ممکن است برش در نتیجه شکنجه مقامات صهیونیست جان خود را از دست داده باشد. در گزارش جداگانه دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز آمده است که شاهدان پرونده اذعان کرده‌اند برش پیش از ورود به زندان در سلامت کامل بوده و احتمالا به دلیل شکنجه صهیونیست‌ها جان باخته است.
    پزشکان اسرائیلی و زندانیان فلسطینی متعدد در گفت‌وگو با رسانه آمریکایی به موارد گوناگونی اشاره کردند که زندانیان فلسطینی در نتیجه شکنجه مستقیم نظامیان صهینیست و یا به دلیل عدم ارائه کمک‌ها درمانی به‌موقع، به شهادت رسیده‌اند. به گزارش وال‌استریت ژورنال، این روایت‌ها با گزارش‌های کادر پزشکی و وکلایی که از زندان‌های رژیم صهیونیستی بازدید کرده‌اند، هم‌خوانی دارد. این افراد نیز شواهدی از سوء‌استفاده جنسی و شکنجه و کبودی بر اندام زندانین مشاهده کرده‌اند.
    گزارش‌های مربوط به بدرفتاری صهیونیست‌ها با فلسطینیان آنقدر فراوان است که حتی حامیان غربی رژیم صهیونیستی نیز ناچار به نشان دادن واکنش شده‌اند. اتحادیه اروپا از تل‌آویو خواسته شفافیت بیشتری در مورد نحوه رفتار خود با زندانیان ارائه دهد و هشدار داده که در صورت اثبات بدرفتاری گسترده با زندانیان، رژیم صهیونیستی را هدف تحریم‌های خود قرار خواهد داد.