سرمقاله

اسماعیل هنیه؛ مقتول جنایتی جهانی / میثم قهوه چیان

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جشنواره خرید مودم و سیمکارت همراه اول ویژه تمامی متولدین 1373
  • میزبانی همراه اول از مدیران بانکی در نمایشگاه صنعت مالی ایران
  • حضور همراه اول در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32709  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 21 مرداد 1403
    برای تجاری‌سازی طرح‌های آزموده
    همکاری با پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران ضروری است
    چهل و چهارمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی فناورانه «پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران» در این مجموعه برگزار شد.
    نجمه یزدانفر، رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی کلی از دستاوردهای این مجموعه پرداخت و از چالش ها و پتانسیل‌های پژوهشکده برایمان گفت.
    وی در ابتدای با اشاره به پتانسیل‌ بالای جهاد دانشگاهی در تربیت نیروی انسانی زبده بخصوص در حوزه زنان گفت: در حال حاضر 43درصد پرسنل جهاد دانشگاهی بانوان هستند . افرادی توانمند و پرتوان که شانه به شانه آقایان در فعالیت های علمی و عملی حضور دارند. از این ۴۳ درصد ۷ درصد هیات علمی بوده و ۸۰ درصد کارشناس پژوهش و تیم اداری هستند.
    وی افزود: جهاد دانشگاهی سازمانی پیشرو در عرصه مدیریت بانوان است. بیش از ۵۰ درصد بانوان جهاد دانشگاهی سمت مدیریتی دارند و این به نوبه خود مایه مباهات است.
    چسبیدگی مشکلات قطعی برق به بدنه پژوهشی کشور
    وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر تاثیرات قطعی برق بر حوزه پژوهش گفت: قطعی برق متاسفانه در ایران برای بخش صنعت مشکلاتی جدی به بار آورده و در کنارصنعت بخش های پژوهشی از این چالش متاثر خواهند شد. در این مرکز خوشبختانه با کمک و یاری همکاران توانمند این تاثیرات و خسارات بسیار کمتر بوده و جای بسی تشکر دارد. وی تصریح کرد: یکی از مشکلات قطعی برق سوختن برخی قطعات یا دستگاه ها در این مواقع است. در این پژوهشکده نیز مواردی از سوختگی بوده که با وجود پیگیری‌هاس مکرر به جایی نرسیده و نتوانسته‌ایم خسارتی از این بابت دریافت کنیم؛ چرا که پرداخت خسارات ناشی از نوسانات متوجه مصارف خانگی است. بهتر آن است امتیازاتی برای مراکز نیز در نظر گرفته شود.
    بودجه بخش پژوهش کفاف یک ماه حقوق پرسنل را هم نمی‌دهد
    یزدانفر با اشاره به سهم پژوهشکده از بودجه ۱۴۰۲ گفت: جهاد دانشگاهی ۲۰ درصد بودجه خود را ازدولت دریافت می کند. از این میزان‌هم بخش اندکی به پژوهش اختصاص داده می شود. بودجه پژوهشکده بسیار پایین و فقط حقوق یک ماه پرسنل را تامین می کند.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اطلاع‌رسانی و همکاری رسانه‌ها برای معرفی ظرفیت‌های پژوهشکده تأکید کرد و در ادامه به فعالیت‌های پژوهشکده در زمینه تولید محصولات شیمیایی و خدمات آزمایشگاهی پرداخت و از برنامه‌های آینده برای توسعه زنجیره ارزش مواد شیمیایی و امنیت غذایی سخن گفت.
    وی همچنین به نیاز همکاری صنایع و سرمایه‌گذاران برای پیشبرد اهداف پژوهشکده اشاره کرد و در نهایت به اهمیت فرهنگ جهاد دانشگاهی و نقش آن در توسعه علمی کشور تأکید کرد.
    فعالیت‌های برجسته پژهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران
    رئیس این پژوهشکده در تشریح سخنان خود با اشاره به فعالیت های این مرکز تحقیقات و پژوهشی اظهار کرد: پـژوهشکده توسعه صنایع شیمیایـی ایران، اولین پژوهشکده جهاد دانشگاهـی است که موافقت قطعـی آن حدود ٣٠ سال گذشته از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شد.
    وی افزود: مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی با راه اندازی و فعال سازی آزمایشگاه آنالیز دستگاهی پژوهشکده، با تمرکز اولیه بر خدمات رسانی به طرح‌های پژوهشی شروع به فعالیت کرد.
    پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران طرح‌های ناب در دل خود دارد
    وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر پتانسیل های مناسب پژوهشکده برای جذب سرمایه‌گذار گفت: در داخل پژوهشکده دانش فنی خوبی وجود داشته و کاملا آماده تجاری سازی است؛ این دانش از آنجا که بر اساس داشته های ملی و بومی به دست آمده، دانش ویژه ای در اختیار اهل فن در کشورهای دیگر خواهد گذاشت و سرمایه‌گذاران می توانند از این پتانسیل ویژه بهره کافی را ببرند. ما در حال حاضر نیز در برخی محصولات صادرات داریم و حرکت های مثبتی در این زمینه شروع شده است.
    وی با اشاره به محدودیت‌های پژوهشکده در بخش بازرگانی تصریح کرد: از آنجایی که پژوهشکده‌ها به شکل نیمه صنعتی می‌توانند فعالیت کنند و نمی توانند مستقیم به حوزه تولید ورود نمایند به صورت گسترده نیز نمی‌توان در حوزه بازرگانی فعالیت کرد. ما از طریق پژوهشکده امکان ساخت کارخانه نداریم . ولی امکان تاسیس شرکت زیرمجموعه خود را داریم و در حال حاضر یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید مواد شیمیایی در داخل مجموعه وجود دارد که در حوزه آرایشی بهداشتی فعالیت دارد.
    این مسئول افزود: ما در حال تأسیس دو شرکت دیگر با مشارکت بخش خصوصی هستیم. یکی در زمینه اسانس‌های گیاهی و دیگری در بخش زنجیره ارزشی مواد شیمیایی. در شرکت جدید ۲۰ نوع مواد شیمیایی تولید خواهد شد که مختص به مواد شیمیایی خاص صنعت نفت، سیمان، حفاری و غیره است.
    برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های آزمایشگاهی
    یزدان‌فر گفت: خدمات‌رسانی این آزمایشگاه در سال‌های آتی با برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های آزمایشگاهی و سرویس‌دهی آزمایشگاهی به دانشجویان و مراکز آموزشی و پژوهشی توسعه، موفق به اخذ گواهینامه آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد شد.
    این مسئول با اشاره به همکاری مشترک با سازمان ملی استاندارد، تصریح کرد: در حال حاضر این مرکز به‌عنوان آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد فعالیت دارد. وی اضافه کرد: پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران، سازمانی است پژوهشی و دانش‌بنیان که در توسعه علم و فناوری گام برمی‌دارد و همچنین پیشرو و تأثیرگذار در تجـاری‌سازی یافته‌های پژوهشی در حوزه صنایع شیمیایی است.
    یزدان‌فر با اشاره به مأموریت‌های محوله پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران گفت: پژوهـش کـاربردی و توسـعه‌ای و ایجاد دانـش فنـی در حوزه صنایع‌ شیمیایـی و زمینه‌های تخصصی مرتبط، استفاده کارآمد از نتایـج پژوهش در ارائه خدمات تخصـصی، فنی و مهنـدسی، تولید نیمه‌صنـعتی و تجـاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و انتقال تجربه از طریق آموزش و انتشار نتایج پژوهش از جمله مأموریت‌های محوله این مرکز تحقیقاتی است.
    رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران با اشاره به کاهش بودجه پژوهش و تحقیقات گفت: پژوهش هزینه بر است و این امر در تمام کشورها وجود دارد و گاهی دیده شده که در بعضی کشورها باتوجه‌به اهمیت تحقیق و پژوهش به پژوهشگر چک سفید امضا می‌دهند؛ اما در کشور ما به علت مشکلات اقتصادی با کاهش بودجه پژوهشی در حال فعالیت هستیم.
    وی افزود: با وجود لزوم حمایت مالی دولت در حوزه پژوهش اما با درآمد اندک حاصل از پژوهش در راستای حل مشکلات صنایع و توسعه و ارتقای کیفیت محصولات، تلاش می‌کنیم.
    این پژوهشگر با اشاره به درآمد حاصل از خدمات تخصصی، آموزش و تولید، اظهار داشت: تا کنون بالغ بر ۳۰ محصول آماده تجاری‌سازی است که بخشی از آن به تولید انبوه رسیده است.
    طرح‌های شاخص حوزه پژوهش منجر به تولید محصول
    وی با اشاره به این دست طرح‌ها گفت: دستیابی به دانش فنی تولید افزایه‌های سیمان حفاری، افزایه ضد مهاجرت گاز (پایه لاتکس)، افزایه ضد مهاجرت گاز (پایه پلیمری)، افزایه کنترل‌کننده کاهش سیال در آب­های شیرین، افزایه کنترل‌کننده کاهش سیال در دماهای بالا و آب­های شور، میکرو پلاست، مگنست ریتاردر مگنست تینر،دیسپرسنت آب شیرین و آب‌شور، ریتاردر دماپایین و دما بالا از جمله این موارد می‌باشد.
    طرح‌های شاخص حوزه پژوهش منجر به تولید محصول
    وی ادامه داد: فراوری و تولید انواع عصاره‌های گیاهی به‌صورت مایع و پودر خشک، تولید و خالص‌سازی عصاره چای سبز برای مصارف دارویی، بهداشتی - آرایشی و غذایی، تولید عصاره سرخارگل، آویشن باغی، بومادران و بادرنجبویه جهت تولید مکمل‌های دام و طیور و تدوین دانش فنی تولید بیش از 30 عصاره خشک و مایع در فاز صنعتی، تولید و عرضه انواع اسانس و عرقیات، تولید انواع عرقیات: گلاب، نعنا، کاسنی، شاتره، بیدمشک و...، فراوری و تولید انواع محصولات گیاهی، انواع طعم‌دهنده‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مؤثره گیاهی، تولید و خالص‌سازی شیرین‌کننده‌های گیاه استویا، تولید عصاره خشک پروپولیس (بره موم) از جمله طرح‌های ما در حوزه پژوهش منجر به تولید محصول است.