سرمقاله

خواست یکجانبه غرب از تهران / جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جشنواره خرید مودم و سیمکارت همراه اول ویژه تمامی متولدین 1373
  • میزبانی همراه اول از مدیران بانکی در نمایشگاه صنعت مالی ایران
  • حضور همراه اول در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32816  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 24 مرداد 1403
    تیک‌آف متغیرهای تورم‌ساز در بهار ۱۴۰۳
    بررسی آمار متغیرهای پولی از اسفند ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد روند این متغیرهای پس از یک دوره کاهشی، سیر صعودی به خود گرفته و در حال افزایش است. به گزارش اکوایران، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش‌های خود، آمارهای بخش پولی و بانکی را به روز رسانی کرد. بر اساس این آمارها متغیرهای پولی پس از تجربه یک دوره کاهش، در سال جدید وارد یک روند فزاینده شده‌اند.
    بررسی‌ها نشان می‌دهد از اسفندماه سال ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳ ضریب فزاینده و رشد نقدینگی افزایش یافته است. رشد پایه پولی نیز تا اردیبهشت ماه امسال روند نزولی داشته اما این روند نزولی در خرداد ماه شکسته شده و رشد این متغیر روند فزاینده به خود گرفته است.
    رشد پایه پولی به بیش از ۲۳ درصد رسید
    بررسی رشد پایه پولی از اسفند ۱۴۰۲ تا خرداد ماه سال جاری نشان از یک کاهش تا اردیبهشت ماه و یک افزایش در خرداد ماه دارد. پایه پولی متغیری است که نشان می‌دهد چه میزان پول توسط بانک مرکزی در اقتصاد خلق شده است. این متغیر موتور پیشران ایجاد نقدینگی در اقتصاد و به تبع آن تورم است.
    آمارها نشان می‌دهد رشد پایه پولی در اسفند ماه ۱۴۰۲ معادل ۲۷.۶ درصد و رقم پایه پولی معادل یک هزار و ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است. متغیر رشد پایه پولی تا اردیبهشت ماه روند کاهشی طی کرده و به سطح ۲۱.۱ درصد رسیده و رقمی معادل یک هزار و ۹۳ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است. در نهایت آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد رشد پایه پولی در خرداد ماه امسال افزایش یافته و در سطح ۲۳.۳ درصد ایستاده است. همچنین طبق آمارها رقم پایه پولی در این ماه به سطح یک هزار و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
    ضریب فزاینده از ۷.۵ عبور کرد
    بررسی آمارهای ضریب فزاینده از اسفند ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد روند این متغیر همواره صعودی بوده است. ضریب فزاینده که نشان دهنده میزان چرخش پول در شبکه بانکی است میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها را نیز مشخص می‌کند. زمانیکه این ضریب افزایش پیدا می‌کند به معنای افزایش تسهیلات‌دهی در شبکه بانکی و وام‌دهی به مشترکان بوده است. ضریب فزاینده در انتهای زمستان امسال معادل ۷.۲۲ بوده که در یک روند پایدار افزایش به بیش از ۷.۵ در خرداد ماه امسال رسیده است.
    رشد نقدینگی سیر صعودی به خود گرفت
    در نهایت از میزان پول پر قدرت وارد شده به اقتصاد و میزان چرخش آن در شبکه بانکی، نقدینگی حاصل می‌شود. به عبارتی زمانیکه بانک مرکزی پول یک واحد پول چاپ می‌کند، شبکه بانکی به اندازه ضریب فزاینده اقدام به تسهیلات‌دهی کرده و نقدینگی موجود در جامعه را می‌سازد. طبق این آمارها، رشد نقدینگی پس از یک دوره کاهش مداوم در اسفندماه به ۲۴.۳ درصد رسیده و در فروردین نیز روند کاهنده خود را ادامه داده است. اما این متغیر در اردیبهشت ماه سیر صعودی به خود گرفت و در یک روند افزایشی در خردادماه به سطح ۲۶.۸ درصد رسید. به طور کلی آمار متغیرهای پولی خبر از یک سیر صعودی داشته است. به نظر می‌رسد باید منتظر ادامه ۱۴۰۳ بود و روند بانک مرکزی را برای کنترل تورم در اقتصاد مورد ارزیابی قرار داد.