سرمقاله

تعطیلی مرکزاسلامی هامبورگ درمتن آزادی غربی! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 33628  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 10 شهریور 1403
    وحدت رمز موفقیت دولت چهاردهم در شکل‌گیری وفاق ملی در استان‌
    آیت قیصربیگی فعال سیاسی
    این روزها و با چینش کابینه دولت چهاردهم و انتخاب وزیر کشور همه نگاه‌ها به سمت این وزارتخانه‌ مهم بعنوان قلب تپنده دولت است تا وضعیت نمایندگان عالی دولت در استان‌های سراسر کشور را تعیین تکلیف نماید. در این راستا گمانه زنی‌های فراوانی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور شکل گرفته که چه کسانی شایستگی سکانداری دولت وفاق ملی در استان‌های مختلف کشور دارند.
    در اغلب استان‌های کشور بحث انتخاب استاندار به بحث اصلی محافل در فضای مجازی و واقعی مبدل شده است. در اینجا این موضوع قابل طرح بوده که اگر قرار است استانداری برای هریک از استان‌ها انتخاب شود می‌بایست با ملاک و معیارهای دولت چهاردهم و گفتمان دکتر پزشکیان که در رقابت‌های انتخاباتی در معرض دید عموم گذاشت، هم راستا باشد.
    در این راستا انتخاب فردی جامع‌الشرایط برای نماینده عالی دولت وفاق ملی در هریک از استان‌های کشور که مورد وثوق همه جناح‌ها و گروها بوده و از محبوبیت و مقبولیت لازم برخوردار باشد و از طرفی مورد پذیرش عامه مردم نیز قرار گیرد، بسیار حائز اهمیت است. افرادی که هم در آزمون مردم‌داری و هم تعهد در پیگیری مطالبات مردمی نمره قبولی گرفته باشند. واقعیت آن است که در برخی استان‌ها چون ایلام و سیستان و بلوچستان و ... به سبب محرومیت و مشکلات زیرساختی و اقتصادی نیازمند نیروهای مجرب و کارآزموده هستند و در این راستا جایی برای آزمون و خطای افراد نیست.
    شاید در اینجا خالی از لطف نباشد تا یکی از جملات معروف دکتر پزشکیان در رقابت‌های انتخاباتی در خصوص انتخاب مدیران باتجربه دولت متبوعش را باز نشر بدهیم که می تواند در این مجال راهگشا باشد: «دولت من از آن آدم‌هایی نخواهند بود که یک شبه از بخشداری بیایند استاندار شوند.» این جمله تعیین کننده از منتخب ملت می‌تواند یک راهنما و منشور خوب در انتخاب قانونمند، تخصص گرا و برطبق سلسله مراتب حوزه مدیریتی در استان‌ها باشد.
    از این رو در بحث انتصاب نمایندگان عالی دولت در استان‌ها نیازمند افرادی هستیم  که در کوران تجربه‌های مدیریتی، موقعیت‌ها و مسئولیت‌های مختلف کارآزموده و آبدیده شده و از تجربه و رزومه قابل قبولی در این حوزه نیز برخوردار باشند. کسانی که هم به تنگناها و ظرفیت‌ها، هم به سرمایه‌ها، امکانات و امکان‌ها، هم به نیروی انسانی مستعد و توانمند و هم به وضعیت زیرساخت‌ها و اوضاع اقتصادی استان‌ها تسلط کافی داشته و در پیوند وضعیت موجود با ارتفاع نمودارهای تعبیه شده در آمارها نگاهی منطقی و واقع‌بینانه داشته باشند.
    با این اوصاف امروز می طلبد همه در قبال شرایط پیش آمده احساس مسئولیت کرده و اگر قرار است استانداری برای استان متبوع خویش انتخاب شود، حرکت در مسیر پیشنهاد نماینده عالی دولت را بر مدار وحدت و همدلی و وفاق ملی هماهنگ و میزان کنند. بنابراین، معرفی فردی با شاخص‌های دولت وفاق ملی می‌بایست از چنان جایگاهی در نظر افکار عمومی برخوردار باشد که علاوه بر اینکه باعث وحدت و همگرایی کنش‌گران و فعالان سیاسی و اجتماعی در سرتاسر استان شود، نگاه عامه مردم را نیز در پشت سر خود داشته باشد که در اینصورت شاهد شکل‌گیری وفاق ملی در استان‌ها خواهیم بود. انشاءالله