سرمقاله

ابعادی از اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین / سرمقاله مرتضی عزتی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 33727  |  صفحه ۵ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 11 شهریور 1403
    سکانس از دوئل جدید صداوسیما-فدراسیون فوتبال
    «VAR» سال‌ها بعد از حق‌پخش
    بالاخره تکنولوژی کمک داور ویدئویی وارد فوتبال ایران شد، اما تاکنون نتوانسته باعث رضایت اهالی فوتبال شود و در همین مدت کوتاه آنقدر نواقص زیاد بوده که تقریباً هیچکس از عملکرد VAR ابراز رضایت نکرده است.
    مشکلات اساسی فوتبال ایران رفع نمی‌شود، بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کند. مثال هم همین کمک داور ویدئویی (VAR) و استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدئویی است. موضوعی که سال‌هاست در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود و حتی آزمون و خطای خود را هم پشت سرگذاشته، در فوتبال خودمان تبدیل به چالشی بزرگ شده است؛ آن هم سال‌ها پس از وعده‌های محقق نشده برای ورود این تکنولوژی به فوتبال ایران.
    به گزارش تابناک، بالاخره امسال شاهد این اتفاق بودیم و لیگ برتر بیست‌وچهارم با VAR آغاز شد. در حالی که سه هفته از مسابقات فصل جاری را هم سپری کرده‌ایم، نه تنها مشکل حل نشده بلکه این تکنولوژی و استفاده محدود از آن، جنجال‌های بسیاری را به همراه داشته است. بخشی از مربیان و بازیکنان تیم‌ها معترض هستند که چرا در بازی‌های آنها VAR وجود ندارد و آن را ناعادلانه می‌دانند، اما هیاهو و اعتراض اصلی در مسابقاتی بوده که از VAR استفاده شده است. آخرین مورد هم به همین دیدار دیروز پرسپولیس و فولاد مربوط می‌شود. در واقع طی سه هفته اخیر انتقادات زیادی به سیستم کمک‌داور ویدئویی استفاده شده در لیگ برتر صورت گرفت و هفته‌ به‌ هفته به ایرادات آن اضافه شد. در ابتدا شاهد این بودیم که داور وسط و کمک داوران اتاق VAR صرفاً با تصاویر تلویزیونی صحنه‌ها را بازبینی می‌کردند، اما در هفته‌های دوم و سوم اتفاق عجیب‌تری افتاد و داور وسط یا اصلاً نمایشگر نداشت یا دسترسی به دیدن صحنه‌های مشکوک برایش مقدور نبود.
    VAR و بحران‌های ناتمام
    در همین مدت کوتاه که از لیگ برتر بیست‌وچهارم گذشته، شاهد انواع و اقسام اعتراض رسانه‌ها و هواداران به سیستم کمک داور ویدئویی و البته عملکرد داوران حاضر در اتاق VAR بوده‌ایم. دیشب پس از دیدار پرسپولیس و فولاد، محمدرضا احمدی مجری برنامه فوتبال برتر انتقادات زیادی نسبت به VAR داشت و گفت: «این داستان VAR دارد به ضرر فوتبال ما تمام می‌شود. کاش از اول صادقانه می‌گفتیم که می‌خواهیم امسال لیگ را امتحانی با VAR برگزار کنیم. الان در همه جای دنیا، حتی لیگ‌هایی بسیار پایین‌تر از ایران دارند از VAR استفاده می‌کنند و ما هنوز لَنگ مسائل اولیه هستیم. کاش اصلاً نمی‌آوردیم یا درستش را می‌آوردیم.» این صحبت‌ها بلافاصله با واکنش داود رفعتی، دبیر ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها همراه شد. این مقام مسئول در فدراسیون فوتبال که گفته می‌شود نقش زیادی در ورود تکنولوژی VAR به فوتبال‌مان داشته، در استوری اینستاگرامی خود نوشت: «سالها تحت فشار بودیم چرا VAR نیست، حالا که مهیا شده ایرادات دیگری می‌گیرید. حق‌پخش که پرداخت نمی‌کنید، حداقل دوربین بخرید و مسابقات را با کیفیت بهتری فیلمبرداری کنید. به پیر به پیغمبر چیزی به نام دوربین VAR نداریم.»
    امروز مهدی محمدنبی هم واکنش مشابهی داشت و تأکید کرد که مأموریت فدراسیون انجام شده و تأمین سخت‌افزار و دوربین وظیفه صداوسیماست. نایب رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص مسئله ناهماهنگی صورت گرفته بین صداوسیما و فدراسیون فوتبال در خصوص تصاویر پخش زنده بازی‌های لیگ برتر و سیستم VAR گفت: «هر چیزی شروعش نواقص زیادی دارد. نمی‌شود صفر و صد را در یک لحظه تراز کنیم. این ناهماهنگی از سمت فدراسیون فوتبال نیست و ما فقط دستگاه‌ها را باید می‌آوردیم که دارد نصب می‌‎شود و قرار است دستگاه‌ها به دوربین صداوسیما لینک شود. من ظرفیت صداوسیما را نمی‌دانم، اما تا این لحظه آقای فروغی هماهنگ بودند و خیلی کمک کردند. تأمین سخت‌افزاری برعهده فدراسیون فوتبال نیست.» در هر حال این دوئلی نیست که برنده آن نامشخص باشد. از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد چه اتفاقی قرار است بیفتد؛ دقیقاً مثل ماجرای حق پخش. سال‌ها کشمکش میان ارکان مختلف فوتبال از جمله باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال با صداوسیما و بعضاً مداخله چهره‌های مهم سیاسی، صداوسیما را مجاب نکرد که حق فوتبال را تمام و کمال و طبق استانداردهای بین‌المللی بپردازد. در واقع آنقدر سنبه‌اش پر زور است که بعید به نظر می‌رسد اتفاق خاصی به نفع فوتبال بیفتد و در نهایت بازهم بازنده اصلی «فوتبال» است؛ مثل دفعه قبل. همانند تمام سال‌های گذشته که خبری از حق پخش نشد