صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم: وام ازدواج غیرنقدی محدود به بانک‌های دولتی نشود
  • حضور همراه اول در سومین نمایشگاه رصتا
  • مکالمه رایگان و بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت هفته وحدت
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 34427  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 27 شهریور 1403
    نخستین نشست خبری رئیس جمهور نهم با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد
    نشست متفاوت و صمیمی با رسانه‌ها
    گروه سیاسی- نشست خبری مسعود پزشکیان همان طور که انتظار می رفت متفاوت از سایر روسای جمهوری برگزار شد. از شوروی گفتن روسیه و درگیر بودن دوباره با پروتکل ها و نحوه مواجهه صمیمی با خبرنگاران از نکات حاشیه ای این نشست بود.
    به گزارش ابتکار این نشست از ساعت 15 به مدت 2 ساعت و نیم برگزار شد و نکته قابل توجه آن تنوع رسانه‌های دعوت شده و البته پرسش کننده از آقای رئیس جمهور بود. همچنین یکی از رسانه های چینی سوال خود را به انگلیسی پرسید که رئیس جمهور بدون در نظر گرفتن پروتکل ناخودآگاه خواست که پاسخ او را بدون ترجمه بدهد که متوجه موضوع شد و با خنده و تشویق خبرنگاران روبرو شد. برخلاف برخی نشست های سرد در دوره قبل و انتخاب رسانه های صرفا همسو برای پرسش این بار از همه طیف ها حضور داشتند و سوال پرسیدند. مجری برنامه روزنامه نگار و کارتونیست با سابقه هادی حیدری بود که جز یک مورد ناهماهنگی بقیه امور به درستی پیش رفت.
    در آخر هم رئیس جمهور در پاسخ به رفع حصر گفت که مسئله آقای کروبی حل شده و البته آن دیگری نیز در حال پیگیری است.
    پاسخ به پرسش های خبرنگاران
    رئیس جمهور گفت: ما باید به عنوان مسلمان هر نوع گویش و حرفی را بشنویم و از بهترین تبعیت کنیم. ما از کرسی آزاداندیشی به دستور رهبری انقلاب دفاع خواهیم کرد و از آزاداندیشی و اینکه هرکسی نقد کند فردا برایش پرونده درست نکنند، حمایت می‌کنیم و جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت.
    به گزارش ایسنا، نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران، لحظاتی قبل در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با مجری‌گری هادی حیدری و بیان نکاتی از سوی سیدمهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور آغاز شد.
    مسعود پزشکیان در ابتدای نخستین نشست خبری خود در جایگاه رئیس جمهور نهم، طی سخنانی اظهار کرد: سوال می شد که چرا جلسه نمی گذارید من می گفتم بگذارید یکسری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می‌گذاریم.
    باید مسائل خود با دنیا از جمله FATF و برجام را حل کنیم
    وی همچنین در پاسخ به ادامه پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر برنامه دولت چهاردهم برای معیشت مردم، افزود: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم. ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.
    چاره‌ای جز حل موضوع FATF نداریم
    نامه‌ای را برای حل موضوع FATF به مجمع تشخیص می‌نویسم
    پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.
    وی ادامه داد: در سفر به عراق و اقلیم کردستان و سایر شهرهای عراق درباره انجام پروژه‌های مشترک به توافق رسیدیم عین همین کار را می‌توانیم با سایر همسایگان‌مان داشته باشیم.
    رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزاد برای انتقال سرمایه‌های خارجی به داخلی است، حتما بر مبنای حکمت و مصلحت اقدام می‌کنیم.
    با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود
    وی خاطرنشان کرد: من به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آنچه نوشته شده و قرار بود اجرایی شود عملیاتی کنیم. راه های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته و می تواند هدف چین در دسترسی به بازار ما و ارتباط ما با چین را تکمیل کند. ما شاهراه هایی را می خواهیم ایجاد کنیم که در جاده ابریشم بود. ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد. تلاش می کنیم آنچه نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری افزایش پیدا کند.
    رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون اف ‌ای تی اف نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌.
    باید برای حل ناترازی‌ها اقدام کرد
    وی تاکید کرد: ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به حل ناترازی‌ها عمل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
    رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه هم‌میهن مبنی بر اینکه میانگین سنی وزراتخانه‌ها بالاست آیا از نیروهای جوان در بقیه مناصب دولتی استفاده خواهید کرد، گفت: حرفتان کاملا درست است. میانگین سن وزرا را ۵۵ سال تعیین کردیم اما خب ۲۰ تیم سوابق را بررسی کردند و بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا در نهایت برخی افراد را انتخاب کردند. در ارزیابی‌ها همین میانگین سنی درآمد که شما بیان کردید. بی‌ثباتی در مدیریت و عمر پایین مدیران دولتی در این مسیر مشکل ایجاد کرده است. وقتی مدیران پله پله بالا نمی‌آیند به همین وضعیت مبتلا شده‌ایم.
    حتما از جوانان، بانوان و مذاهب در مناصب دولتی استفاده می‌کنم
    وی ادامه داد: کاری که از این پس ادامه می‌دهیم این است که حتما از نخبگان و جوانان در کنار خودشان داشته باشند تا طی این مدت در کنار معاونان دستگاه‌ها تجربه کسب کنند. در عین حال با نصب جوانان سعی در آموزش مهارت اجرا و سلسله مراتب اداری داریم. دادن پست سازمانی و حقوق کفایت نمی‌کند چون مسوول سازمان باید تربیت و ارتقاء نیروی سازمانی را انجام دهد نه اینکه در صورت اشتباه کردن یک نیرو، آن نیرو را کنار بگذارند و نفر دیگر را انتخاب و منصوب کند.
    پزشکیان تاکید کرد: حتما از جوانان، بانوان و مذاهب بر اساس شایستگی‌ها در مناصب دولتی استفاده می‌کنم.
    پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه دیروز شاهد بودیم انصارالله یمن موشک هایپرسونیک علیه اسرائیل زد و ظاهرا به هدف اصابت کرده است، سیاسیون می گویند ایران موشک هایپرسونیک به انصارالله یمن داده یا تکنولوژی آن را به آنها انتقال داده است. سوالی که اکنون در این شرایط جنگی اسرائیل علیه غزه، آیا ایران موشک هایپرسونیک به یمن داده است؟ بیان کرد: اکنون رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر صورت می گیرد. یعنی یک انسان به یمن به راحتی نمی تواند برود حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها ندیده اند. اصلا چنین چیزی نیست. ما اصلا از این موشک در ایران نداریم، اینکه این ها توان پیدا کردند تا این موشک را داشته باشند کار یک روز و یک هفته و یک سال نیست. علم و مهارت در طی زمان به دست می آید.
    اسرائیل در مقابل دیدگان دنیا نسل‌کشی می کند
    وی اضافه کرد: بدست آوردن این تکنولوژی در طول یک سال جنگ غیرممکن است. اما اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به هم کمک می کنیم. اسرائیل در حال نسل کشی بوده و زن و بچه ها را می کشد و ما نسبت به آن اعتراض داریم. دنیا ایستاده و در مقابل دیدگان دنیا آنجا نسل کشی کرده و هیچ کس جلوی آن ها را نمی گیرد. امریکا و اروپا نیز به اسرائیل هم موشک می دهند و هم بمب می دهند، هم از ان دفاع می کنند. اگر این ها نسبت به اسرائیل و امنیت آن نگران هستند چرا نسبت به مردم بی گناه که ترور می شوند نگران نیستند.
    رئیس جمهور تاکید کرد: حقوق بشر و دنیای متمدن نباید اجازه دهد یک عده با قدرت خود اینگونه مردم بی گناه را بمباران کرده و بعد بگویند ایران به آن ها موشک داده است. این ها خودشان می دانند که ایران نمی توان موشک هایپرسونیک به یمن ارسال کند. ما از آن نوع موشک اصلا در ایران نداریم.
    وی بیان کرد: ما ماهواره به آسمان می فرستیم، قدرت موشک داریم؛ اما اینکه ما به آن ها موشک دهیم اینگونه نیست. آن ها تکنولوژی دارند و آن ها خودشان تولید می کنند. اینکه باهم ارتباط داریم درست است. ما باهم در یک نگاه هستیم. آن ها قوانین بین المللی را خودشان رعایت کنند. کجای قوانین بین المللی اجازه داده زن و کودک را کشته و بیمارستان را بمباران کنند، آیا این ها انسان هستند.
    پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرگزاری دانشجو مبنی بر سخنان وی در زمینه انتقال پایتخت و موانع انجام آن و نیز توجه به مسئله ساخت مسکن در تهران، اظهار کرد: توسعه ساده است؛ یعنی تعادل بین منابع و مصارف. اگر تعادلی در این زمینه نداشته باشیم قطعاً به مشکلات بسیار بزرگی برخورد می‌کنیم. اگر کاهش بارندگی داشته باشیم قطعاً به مشکل آبرسانی می‌خوریم. اگر به فرونشست زمین توجه نکنیم به مشکل خواهیم خورد، به این مسائل باید توجه کنیم.
    روند فعلی غیرقابل ادامه است
    رئیس‌جمهوری افزود: ما امروز امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت داشتن بخشی از این خط آبی را می‌خورند. از این ظرفیت چرا استفاده نکنیم. باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم. روند فعلی غیرقابل ادامه است و اگر به آن توجه نکنیم قطعاً به مشکل می‌خوریم و نباید بگذاریم آن روز دیر شود. حرفی که زدم این نیست که امروز این اتفاق رخ دهد و پایتخت را منتقل کنیم اما باید به آن موضوع هم توجه کنیم.
    وی درباره امکان توقف ساخت و ساز مسکن در تهران، اظهار کرد: ساخت و ساز اینگونه نیست که یکباره متوقف شود. رسانه کارش آگاهی رساندن است نه تثبیت بی‌ثباتی. ما در این وضعیت چه در انرژی، گاز، برق و پول به سمت فروپاشی حرکت می‌کنیم و باید راه خروج از این وضعیت را با کمک رسانه‌ها، کارشناسان و متخصصان بیابیم.
    چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست واقعا فتنه باشد
    در ادامه نشست خبری پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه کیهان که پرسید حضور افراد زاویه‌دار در پست‌های کلیدی می‌تواند برای کشور ایجاد مشکل کند و بر خلاف فرمایشات رهبری است، اما متاسفانه تعداد زیادی از حامیان اغتشاشات در دولت منصوب شده‌اند، آیا شما اطلاع دارید، گفت: چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست که واقعا فتنه باشد. شما فکر می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل هم فکر می‌کند حق با خودش است. ما همدیگر را مثل صدر اسلام که قومیت‌های عرب در عربستان یکدیگر را سر اختلافات می‌کشتند، نکشته‌ایم. شما در یک جریانی، اعتراضی داشتید و طرف مقابل هم اعتراض دیگری داشت. حالا همه در چارچوب سخنان مقام معظم رهبری باید با هم برادر باشیم.
    در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه عمل می‌کنیم
    وی خاطرنشان کرد: حالا طرف مقابل شما که توانمند است نباید از توانمندیش استفاده کنیم. پس معنای وفاق چیست و چطور می‌توانیم با هم وحدت کنیم. یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید انسانی که ۴۰۰ سال کار کند و اشتباه نکند یک «مجسمه» است. نمی‌شود که انسان کار کند و اشکال نداشته باشد. ما در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه عمل می‌کنیم.
    پزشکیان ادامه داد: شما می‌دانید که بنده را برای نمایندگی مجلس رد کردند چون مدعی شده بودند که بنده التزام عملی به اسلام ندارم. خدا وکیلی من به نظام و دین التزام عملی نداشته‌ام؟ در طول زندگیم به یاد ندارم که در چارچوب دین و قانون عمل نبوده باشم حتی در طول سالهای خدمتم به یاد ندارم که یک هفته هم مرخصی رفته باشم.
    سعی کنیم نقاط مشترک را بگوییم
    رئیس‌جمهور گفت: در سفری که بعد از وزارتم به مشهد داشتم، گریه کردم چون تا آن لحظه یا جبهه بودم یا با چپی‌ها دعا می‌کردیم یا درس می‌خواندیم و تا آن زمان خانواده‌ام را به سفر نبرده بودم.
    پزشکیان تاکید کرد: عیب همدیگر را نگوییم سعی کنیم نقاط مشترک و اشتراک را بگوییم.
    تلاش می‌کنیم روابط خود را با عربستان، مصر و اردن تقویت کنیم
    پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین مبنی بر اینکه دوره اخیر شاهد اقداماتی در خصوص توسعه روابط با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی بودیم، آیا به زودی سفری به عربستان سعودی داشته یا به زودی شاهد سفر بن سلمان ولیعهد عربستان به تهران خواهیم بود، در خصوص روابط ایران و اردن چطور و همچنین این روابط چه تاثیری می تواند بر اوضاع فلسطین و پایان تجاوز اسرائیل علیه مردم غزه داشته باشد، بیان کرد: باور و اعتقاد من این است ما باهم برادر هستیم. چرا باید باهم رفت و آمد نداشته باشیم. هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک کند شخصا استقبال می کنم. تلاش می کنیم اخوت و برادری را همان طوری که پیامبر اسلام فرمودند بیشتر کنیم. حضرت علی در وصیتنامه خود می فرماید که هر اختلافی را بتوانیم بین مسلمانان حل کنیم از سال ها نماز و روزه ارزش آن بالاتر است، چه با عربستان، چه با مصر و چه با اردن تلاش می کنیم روابط خود را تقویت کنیم.
    از ولیعهد عربستان برای حضور در ایران دعوت کردیم
    تلاش می‌کنیم قوت زندگی مردم به مشکل نخورد
    وی یادآور شد: باید ناترازی و بی‌عدالتی را رفع کنیم. اگر این اتفاق رخ ندهد همان اقشار ضعیف، روز به روز فقیرتر خواهند شد و برای اینکه این اتفاق رخ ندهد در دولت به‌ویژه در کمیسیون اقتصادی برنامه‌ریزی‌ها می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که قوت زندگی مردم به مشکلی نخورد.
    نباید تصور کرد ما عقل کل هستیم و بقیه نمی‌فهمند
    مملکت برای همه است
    رئیس‌جمهور در واکنش به این پرسش که ابرپروژه شما و دولت‌تان چیست و چقدر امکان اجرا خواهد یافت، گفت: ابرپروژه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. نرم‌افزاری یعنی انسجام، وحدت، ایجاد امید، مشارکت، دوباره به صحنه آوردن مردم و از بین بردن جو ناامیدی است. مردم نباید فکر کنند اگر کسی از ما خوشش نیامد مملکت را ول کند و برود. نباید تصور کرد که ما عقل کل هستیم و بقیه نمی‌فهمند. مملکت برای همه است. بحث‌های نرم‌افزاری خیلی پیچیده‌تر از سخت‌افزاری است. باید در اندیشه، فکر و رفتار تغییر ایجاد شود که ممکن است دهه‌ها طول بکشد.
    وی گفت: بنده با مردم هستیم و خیلی برایم مهم است که مردم این باور را بپذیرند. ماها همه اشتباه کرده‌ایم و می‌کنیم و هیچ یک معصوم نیستیم، هنرمان باید رفع ایرادات و کار کردن با یکدیگر است.
    وی ادامه داد: گروهی را برای شناسایی رانت، قاچاق، رشوه و دزدی و امثال این مسائل تعیین کرده‌ایم. اگر بتوانیم کد ملی و کدپستی و کد زمین و قانون ۱۶۹ مکرر را به هم وصل کنیم هیچ کس نمی‌تواند رشوه بگیرد و به حساب اعضای خانواده و دوستانش واریز کند چون سیستم اجازه تخلف را نمی‌دهد. چیزی که مردم از آن شاکی هستند رانت‌ها، دزدی‌ها، رشوه‌ها و قاچاق‌هاست. اگر اینها درست شود، مردم به ثبات فکری و امنیتی می‌رسند.
    پزشکیان در ادامه پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر اینکه دولت برای افزایش سرمایه اجتماعی چه اقدامی انجام خواهد داد و چه تلاشی برای ترمیم اعتماد عمومی خواهد داشت، گفت: فکر نمی‌کنم وفاق فقط در بالای جامعه شکل بگیرد، چون اگر صرفاً در بالا شکل بگیرد به نوعی تحکم از بالا است، اگر ما مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم و اگر نتوانیم موفق شویم همه ما ضرر می‌کنیم و همه ما باید تلاش کنیم تا آرامش و وحدت و انسجام در چارچوب قوانینی و احترام‌هایی که هست، شکل بگیرد.
    پزشکیان در پاسخ به پرسش عصر ایران درباره رفع فیلترینگ، گفت: این موضوع در دستور کار است و جمع‌بندی در شورای امنیت صحبت می‌کنیم و پیگیری می‌کنیم که اجرا شود. تلاش می‌کنیم که این امر هرچه سریع تر انجام شود، اما با روندی که هست این هفته باید به آمریکا برویم و بعد هم یک سفر استانی داریم‌. در آمریکا هم باید خود را آماده کنیم که از حقوق مردم کشور خود دفاع کنیم.
    وی افزود: آمریکایی‌ها از ما آدم‌هایی ساختند که خیال می‌کنند ما جنگ‌طلب هستیم، در حالی که ما صلح‌طلب هستیم. آنان هستند که ما را وادار می‌کنند کاری کنیم که حداقل از خود دفاع کنیم، نه اینکه هروقت دلشان خواست بیایند و خاک ما را بگیرند و ما ذلیلانه مقابل آنان سر خم کنیم، ما سر خم نخواهیم کرد.
    رئیس‌جمهوری درباره مذاکره با آمریکا نیز اظهار کرد: درباره دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا باید آنها برادری‌شان را ثابت کنند و بعد از ما ارثیه بخواهند. اول آنان آن چیزهایی که نوشتیم را پاره نکنند و بگذارند ما زندگی کنیم بعد باهم گفت‌وگو می‌کنیم. ما با هیچکس دعوایی نداریم ولی آنان هستند که همه راه‌ها را روی ما بسته‌اند. همه راه‌ها را امریکایی‌ها بر روی ما بسته‌اند، با هرکسی می‌خواهیم صحبت کنیم می‌گویند آمریکا اجازه نداده است. در چنین وضعیتی برویم و چه بگوییم؟ اول نشان دهند با ما دشمنی ندارند. ما که با آنان دشمنی نداریم. ما که نرفتیم دور آمریکا پایگاه بسازیم و آنها را تحریم کنیم، آنها این کار را کرده‌اند. آنها پایگاه زدند و ما را تهدید می‌کنند، این کارها را نکنند، اصلاً با امریکایی‌ها هم برادر هستیم.
    واکنش پزشکیان به موضوع رفع حصر کروبی و موسوی
    پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان نخستین نشست دو ساعته خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد.
    وی تاکید کرد: دیگر چه کار باید می‌کردیم. همین قدر که یک قدم برداشته شد، خوب است. آن قدم را هم بگذارید، باشد.
    بیش از ۳۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی نخستین نشست خبری رئیس جمهور نهم را پوشش دادند.