صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم: وام ازدواج غیرنقدی محدود به بانک‌های دولتی نشود
  • حضور همراه اول در سومین نمایشگاه رصتا
  • مکالمه رایگان و بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت هفته وحدت
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 34441  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 27 شهریور 1403
    توضیحات پیمان جبلی درباره بازگشت بِرندها به تلویزیون
    پیمان جبلی درباره فعالیت اغلب برندهای تلویزیونی در شبکه نمایش خانگی و اینکه آیا مشکلی با این موضوع ندارد، توضیحاتی را بیان کرد و در عین حال درباره شرایط بازگرداندن این برندها به صداوسیما نکاتی را گفت. به گزارش خبرنگار ایسنا، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در نشست خبری که امروز (۲۶ شهریور ماه) در نمایشگاه رصتا برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایسنا درباره فعالیت برندهای تلویزیونی در شبکه نمایش خانگی، اظهار کرد: فضای نمایش خانگی با فضای رسانه ملی متفاوت است. مخاطب رسانه ملی با مخاطب نمایش خانگی متفاوت است. همچنین درآمدهای تهیه‌کنندگان در شبکه نمایش خانگی با درآمدهایی که در صداوسیما دارند متفاوت است. مجموعه این عوامل باعث می‌شود که تولیدکنندگانِ محتوا انتخاب کنند که با توجه به معیارها در صداوسیما یا در شبکه نمایش خانگی فعالیت ‌کنند. وی ادامه داد: ما بسیاری از تولیدکنندگان را هم داریم که مشترکا هم در صداوسیما برنامه تولید می‌کنند هم در شبکه نمایش خانگی. ما هیچ اجباری نداریم. هیچ منعی هم نداریم و از تولیدات فاخر با معیارها، ضوابط و اولویت‌های صداوسیما در رسانه ملی، استقبال می‌کنیم. بسیاری از ویژندهای دوره قبل را نه تنها ادامه دادیم، بلکه تولیداتی را که سال‌ها خاک می‌خورد در این دوره به منصه عرضه رساندیم و بقیه فعالیت‌ها را هم فعال و استفاده می‌کنیم.
    جبلی سپس تاکید کرد: در این تنوعی که در تولید محتوا در شبکه نمایش خانگی و صداوسیما به وجود آمده است، برخی ترجیح می‌دهند در شبکه نمایش خانگی کار کنند و ما هم در رسانه ملی از آنها استقبال می‌کنیم. پیمان جبلی در نشست خبری سومین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) همچنین به سوالات اصحاب رسانه پیرامون تعامل صداوسیما با پلتفرم‌ها و تهیه‌کنندگان، استفاده از ظرفیت مجریان صداوسیما در پلتفرم‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی، ضریب دادن به محتواهای تولید شده پلتفرم‌ها و ... پاسخ داد.
    او با اشاره به نقش ساترا در تسهیل‌گری و شتاب‌دهی محتوای سالم در فضای مجازی، گفت: هدف از برگزاری سومین دوره نمایشگاه رصتا آشنایی متقابل بین نهادها و شرکت‌ها با مخاطبان و آشنایی بیشتر تولیدکنندگان محتوا با خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌هاست. امسال تعداد فعالان شرکت‌کننده در نمایشگاه نزدیک به ۱۷۰ شرکت، سکو و فعالان صنعت بود. اصولاً فلسفه تاسیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی تسهیل‌گری و شتاب‌دهی به محتوای سالم در فضای مجازی است.
    جبلی ادامه داد: تولیدات فرهنگی و محتوایی در فضای مجازی به دلیل گسترده بودن این بستر، نیاز مخاطب و تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان، به قدری گسترده است که سازمان صداوسیما به تنهایی از پس آن برنمی‌آید و لازم است بین تولیدکنندگان و صداوسیما تعاملی هم‌افزا صورت بگیرد. ماموریت اصلی ساترا حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی در قالب صوت و تصویر فراگیر است. خدماتی که ساترا به پلتفرم‌ها و فعالان تولید محتوای فضای مجازی ارائه می‌دهد، روز به روز در حال گسترده‌تر شدن است. ما چند ساعت پیش از صفحه ساترا در تلوبیون رونمایی کردیم. این صفحه بستری برای انتشار محتوا با بیش از ۳۰ میلیون مخاطب است. بنده تاکید می‌کنم هر محتوایی که منطبق بر ضوابط و اولویت‌های سازمان صداوسیما باشد، از تشویق‌ها و حمایت‌های سازمان صداوسیما برخوردار خواهد بود.
    وی اظهار امیدواری کرد که نگاه تولیدکنندگان محتوا با صداوسیما نزدیک‌تر شود تا مخاطبان بتوانند از محتوای گسترده‌تری در فضای مجازی استفاده کنند.
    جبلی در ادامه یادآور شد: این نمایشگاه دستاوردهای خوبی در دوره‌های قبلی داشته است. اولا یک دورهمی جامع بین شرکت‌ها، مخاطب و نهاد تنظیم‌گر است. این اتفاق می‌تواند یک امکان خوب برای همکاران ما هم باشد از هوش مصنوعی تا فعالان در صداوسیما می‌توانند تعامل داشته باشند و اتفاقات خوبی رخ دهد.
    رییس صداوسیما همچنین درباره یکی از بخش‌های این نمایشگاه در حوزه هوش مصنوعی عنوان کرد: ستاد هوش مصنوعی در سازمان ایجاد شد اگرچه با محوریت مرکز طرح و برنامه سازمان اما مشارکت همه حوزه‌های فنی و ثبت محتوا را دربرمی‌گیرد. دغدغه رهبر انقلاب این است که ما صرفا مصرف‌کننده خدمات دنیا در این حوزه نباشیم و متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات، پیش برنده هم باشیم. در تولید محتوا با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی، هم به اتفاق بیشتر در تولید محتوا می‌توانیم برسیم و هم سرعت بیشتر. هوش مصنوعی همچنین در حوزه متن و فیلمنامه هم می‌تواند به کمک رسانه ملی بیاید.
    او در پاسخ به این پرسش که آیا محصولات نمایش‌خانگی قرار نیست از تلویزیون پخش شوند؟ اظهار کرد: همچنان امیدواریم به تعامل درستی بین تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا برسیم و به یک نیاز مشترک بین فعالان برسیم. وجه تعاملی ساترا در صدور مجوز تولید با تهیه‌کننده است. تهیه‌کنندگان نمایش‌خانگی با ساترا در تماس‌اند تا مجوز تولید بگیرند. هر چقدر در این قرابت به محتوای درست و سالم نزدیک شویم، ساترا امتیاز خوبی به آنها می‌دهد. امیدوارم فعالان فضای مجازی با نزدیک شدن به ضوابط و اولویت‌های رسانه ملی در سکوها و صداوسیما در معرض نگاه مخاطبان قرار بگیرند. اتفاق خوبی است؛ در مواردی هم نزدیک شده‌ایم و در آینده‌ای نزدیک به پخش محصولات نمایش‌خانگی از تلویزیون دست پیدا می‌کنیم. اما حمایت، تنها تبلیغ و پخش محصولات نیست و باید بتوانیم به اهداف محتوایی یعنی توجه به هنجارها و ارزش‌ها دست پیدا کنیم.
    رئیس صداوسیما بیان کرد: روز به روز به یک همزبانی نزدیک می‌شویم تا نقطه هدف محتوای تولیدی در نمایش خانگی نزدیک‌تر، متناسب‌تر و همراه‌تر با ذائقه مخاطبان باشد. در برخی موارد گله‌هایی از برخی محتوای فضای مجازی و نمایش‌خانگی وجود دارد تا تنظیم‌گری درونی و بیرونی اتفاق بیفتد و به درک مشترک با نهاد تنظیم‌گر برسند. هرچه جلوتر می‌رویم این تعامل روان‌تر می‌شود و در آینده شاهد تخلفات کمتری خواهیم بود.
    رئیس صداوسیما در این نشست، در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت ممیزی‌ها و نظارت بر آثار تلویزیونی و نمایش‌خانگی، گفت: تفاوتی میان نظارت ساترا و تنظیم‌گری‌اش با تلویزیون وجود ندارد. با این حال گستردگی تلویزیون و رسانه ملی بیشتر است تا نمایش‌خانگی. لذا تقید در رسانه ملی هنجارها و معیارهای اخلاقی و اجتماعی در تلویزیون باید بیشتر باشد. طبیعتاً تهیه‌کننده‌ای که در تلویزیون، محتوا تولید می‌کند با یک مخاطب حداقل ۱۰ میلیونی مواجه است و بایستی تقید و احترام بیشتری قائل باشد تا عرصه‌های دیگر که کم‌مخاطب‌ترند. البته بدین منظور نیست که در نمایش‌خانگی به حقوق مخاطب احترام گذاشته نمی‌شود.
    جبلی درباره همکاری با چهره‌ها هم بیان کرد: بارها گفته‌ایم با تنوع و گستردگی ایجاد شده متناسب با شناخت نهادهای تولید محتوا، چهره‌ها می‌توانند انتخاب کنند که در کجا فعالیت کنند. ما به عنوان صداوسیما و رسانه فراگیر و ملی از چهره‌های محبوب بهره می‌بریم و در عین حال با چهره‌های تازه همکاری داریم. در دوره اخیر با حفظ ظرفیت‌ها، برنامه‌ها و بِرندهای قدیمی، قرار بر این شد تا با معرفی استعدادها و برندهای جدید که نیاز داشتند میدان در اختیارشان قرار بگیرد، فضایی ایجاد کنیم تا آنها هم خودشان را نشان دهند.