صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نگاهی به خدمات و فعالیت‌های شبکه گستران یاقوت سرخ؛ برند خوش‌سابقه حوزه IT
  • نکته‌هایی که در سفر به دهلی هیچ‌کس به شما نمی‌گوید
  • چربی سوزی دو برابر با دستگاه های ورزشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 34783  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 05 مهر 1403
    چالش های شبکه های نمایش خانگی / آرین احمدی
    این روزها توجه ویژه به نمایش خانگی امری مشهود است و بر این اساس طبق نظرسنجی‌ها شاهدیم که مردم بیش از آنکه پیگیر برنامه‌های تلویزیون و حتی فیلم‌های روی پرده سینما باشند، به‌دنبال برنامه و سریال‌های شبکه نمایش خانگی هستند. اواخر دهه ۸۰ بود که سریال‌هایی همچون قلب یخی و قهوه تلخ به‌صورت دی‌وی‌دی و هفتگی پخش شد و موفقیت این سریال‌ها (اگرچه بعضی از آن‌ها هم در نیمه راه متوقف شدند) موجب شد کارگردان‌هایی که مدت‌ها برای تلویزیون کار کرده بودند، سراغ این عرصه بروند.
    با ساخت سریال شهرزاد و موفقیت آن، این شکل سریال‌سازی وارد مرحله جدیدی شد و به مرور در دهه ۹۰ توزیع دی‌وی‌دی جای خود را به پلت‌فرم‌های اینترنتی داد که در آن مخاطبان می‌توانستند با خرید اشتراک این پلت‌فرم‌ها بیننده سریال‌ها و برنامه‌های مختلف باشند و این بستر فضایی متفاوت و البته تا حدودی دور از انتظار را پدید آورد. موضوع اهمیت حضور نمایش خانگی امری مشخص و قابل قبول است و بر این اساس طبق نظرسنجی‌های مختلف شاهدیم که مردم بیش از آنکه پیگیر برنامه‌های تلویزیون و حتی فیلم‌های روی پرده سینما باشند، به‌دنبال برنامه و سریال‌های شبکه نمایش خانگی هستند و یکی از برون‌دادهای مشخص این امر، واکنش‌های مختلف و متفاوت در فضای مجازی از جمله اینستاگرام و شبکه اجتماعی ایکس است. یکی از نکات همیشگی و مورد توجه در برنامه‌های شبکه نمایش خانگی، حاشیه‌سازی آن است و بر این اساس حداقل در چند ماه اخیر شاهد مطرح شدن انتقاداتی نسبت به تولیدات شبکه نمایش خانگی بودیم.
    باید گفت که این انتقادات و از سویی تعاریف، دو روی یک سکه برای این بستر است که غالباً وجه انتقادات که دور از انصاف نیز نیست، مطرح است، چرا که شاهدیم بر برخی از این سریال و برنامه‌ها آنگونه که باید، نظارت جدی صورت نگرفته است و مباحث دور از اخلاق خودنمایی می‌کند، اما نکته قابل توجه این است که در هر صورت مسئله اوقات فراغت و سرگرمی بحثی قابل توجه برای تمام گروه‌های جامعه است و همه با آن سر و کار دارند و اگر برای این حوزه محتوای مناسب ایجاد شود، موجب ایجاد فضای آرامش و حتی تأثیرگذاری بر فرزندان می‌شود.
    اما با تمام این تعاریف به نظر می رسد برخی تولیدات شبکه های نمایش خانگی چالش ها و آسیب های جدی به فرهنگ عمومی و سطح فکری افراد جامعه وارد می کند، می توانیم به صورت سینمایی چند سکانس از این اتفاقات را با هم مرور کنیم:
    سکانس اول- تصاویر بیش از اندازه و بعضا عجیب از استعمال دخانیات بازیگران در سریال های مختلف! این در حالی است که با مشاهده تولیدات سینمایی و سریالی سال های اخیر کشورهای همسایه همچون ترکیه ، متوجه می شویم این کشورها قوانین بسیار سخت گیرانه ای را در مورد به تصویر کشیدن این صجنه ها وضع کرده اند و این در حالی است که در تولیدات این روزهای شبکه های نمایش خانگی به راحتی پلان های فراوانی از استعمال سیگار و حتی مواد مخدر مشاهده می کنیم و این عادی سازی استعمال سیگار و مواد مخدر می تواند آسیب های فراوان و جدی به جامعه وارد کند
    سکانس دوم- استفاده فراوان از صجنه های خشن و درگیری ها و نزاع خیابانی به صورتیکه به راحتی در تولیدات این روزهای شبکه های نمایش خانگی شاهد چاقو کشی و قتل و جنایت هستیم و به نظر می رسد نمایش بیش از حد چنین صحنه هایی می تواند در بر هم زدن آرامش روحی بینندگان این سریال ها تاثیر بسیاری بگذارد.
    و سکانس های بسیار دیگری که باید مفصل به طور جداگانه به آن ها پرداخت. به نظر می رسد باید نظارت و دقت بیشتری در تولیدات شبکه های نمایش خانگی صورت پذیرد تا این شبکه ها بتوانند به بهترین شکل، اوقات فراغت بینندگان خود را پر کنند .