صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نگاهی به خدمات و فعالیت‌های شبکه گستران یاقوت سرخ؛ برند خوش‌سابقه حوزه IT
  • نکته‌هایی که در سفر به دهلی هیچ‌کس به شما نمی‌گوید
  • چربی سوزی دو برابر با دستگاه های ورزشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 34789  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 05 مهر 1403
    مجلس جلوی انتصاب یک اهل سنت در دولت را گرفت
    مخالفت با استعفای کریم حسین زاده!
    بعد از توضیحات حسین‌زاده درباره دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس و صحبت‌های مخالفان استعفا، نمایندگان با استعفای او مخالفت کردند.
    نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز (چهارشنبه) درخواست استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه از نمایندگی پارلمان را مورد بررسی قرار دادند.
    بنابر روایت ایسنا، بعد از توضیحات حسین‌زاده درباره دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس و صحبت‌های مخالفان استعفا، نمایندگان با استعفای او مخالفت کردند.
    رئیس‌جمهور در روز پنجم شهریورماه با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد؛ استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس برای حضور در دولت چهاردهم در جلسه علنی ۲۵ شهریور اعلام وصول شد.
    به گزارش ایسنا، متن نامه استفعای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه از نمایندگی پارلمان که روح‌الله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه مجلس قرائت کرد، به شرح زیر است:
    «پیرو نامه رئیس‌جمهور جناب آقای دکتر پزشکیان به مجلس شورای اسلامی در خصوص اینجانب حضور عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم شریف شهرستان‌های نقده و اشنویه که سه دوره افتخار وکالت آن عزیزان را بر عهده داشته‌ام، در قالب معاونت رئیس جمهور در امور توسعه مناطق محروم کشور، روستاها و امور عشایری، تقاضای استعفا از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی مطابق مواد ۹۰ و ۹۱ آیین‌نامه داخلی را دارم.
    امید آن دارم که همکاران گرانقدرم در مجلس با پذیرش استعفای اینجانب فرصت خدمتگزاری به محرومان و جامعه روستایی و عشایری را برایم فراهم آورند.»
    دلیل مخالفت چه بود؟
    امیرحسین ثابتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، علت مخالفتش با استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس را همین موضوع عنوان کرد و نوشت: امروز به استعفای حسین زاده نماینده نقده و اشنویه رأی منفی دادم تا در مجلس بماند، زیرا یک ماه قبل پزشکیان بدون هماهنگی با مجلس و در اقدامی خلاف قانون او را به معاونت توسعه روستایی منصوب کرده بود، در حالی که وی باید اول با هماهنگی مجلس استعفا می‌داد و بعد منصوب می‌شد.
    مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود و دیگر مخالف این استعفا هم بر همین موضوع تکیه داشته و در صحن علنی مجلس عنوان کرد: بر اساس اصل ۶۳ قانون اساسی، نمایندگان برای ۴ سال از سوی موکلین خود انتخاب می‌شوند و در صورت استعفای حسین‌زاده چه بخواهیم چه نخواهیم حوزه انتخابیه وی بدون نماینده خواهد بود و این موضوع موجب وارد شدن آسیب به این حوزه انتخابیه خواهد شد. اگر قرار است نماینده در میانه راه نمایندگی مسیر دیگری را انتخاب کند، از ابتدا می‌تواند وارد نشود.
    همچنین هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین در مجلس هم در مخالفت با استعفای نماینده اشنویه و نقده با بیان اینکه «جایگاه نماینده همتراز با وزیر است اما معاون رئیس جمهور در هیئت وزیران حق رای ندارد»، اظهار کرد: اگر ما با استعفای حسین‌زاده موافقت کنیم، شأن او را تنزل داده‌ایم. ما از رئیس جمهور انتظار داریم که جایگاه روستاها و مناطق محروم را ارتقا دهد تا این جایگاه در هیئت وزیران دارای رای باشد.