سرمقاله

جمعه؛ طرحواره وحدت ملی / میثم قهوه چیان

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه
  • حمایت سوپراپلیکیشن «ایرانسل‌من» از کسب‌وکارهای اینترنتی
  • 20 سال اینترنت رایگان، جایزه پویش بازگشت به کلاس همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 35215  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 15 مهر 1403
    حکم بیرانوند، نماد بی‌قانونی در فوتبال ایران
    حکم من درآوردی فدراسیون فوتبال
    گروه ورزش - کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در حکمی عجیب علیرضا بیرانوند را برای فسخ قراردادش با باشگاه پرسپولیس محکوم کرد؛ اما برای او محرومیت تعلیقی در نظر گرفت.
    بالاخره و پس از مدت‌ها انتظار، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حکم علیرضا بیرانوند را در خصوص شکایت باشگاه پرسپولیس از او به دلیل فسخ یکطرفه قراردادش صادر کرد. این حکم عجیب در شرایطی صادر شد که طبق آن بیرانوند با محرومیت تعلیقی ۴ ماهه روبرو شده است. صدور این حکم از آنجایی عجیب به نظر می‌رسد که محرومیت‌های تعلیقی اکثرا برای درگیری‌هایی که در مسابقات رخ می‌دهد صادر می‌شود و نه در یک پرونده حقوقی. این محرومیت تعلیقی یکساله هم یعنی اینکه دروازه‌بان تراکتور اگر تا یک سال آینده یک بار دیگر قراردادش را به صورت غیرقانونی فسخ کند محرومیتی که برایش در نظر گرفته می‌شود به محرومیت ۴ ماهه پیشین او اضافه می‌شود.
    پرونده بیرانوند از دو حالت خارج نیست. اگر فسخ قرارداد این دروازه‌بان قانونی بوده چرا کمیته انضباطی او را محکوم کرده و اگر قانونی نبوده محرومیت تعلیقی معنایی پیدا نمی‌کند. در این خصوص قطعا باشگاه پرسپولیس متضرر شده است؛ چرا که مجبور شد برای پر کردن جای خالی بیرانوند با یک دروازه‌بان خارجی قرارداد سنگین دلاری امضا کند.
    ضمن اینکه این حکم باعث خواهد شد از این پس شاهد فسخ یکطرفه قراردادهای بسیاری باشیم و بازیکنان با پیشنهادات مالی بهتر، به قراردادهایی که با باشگاه‌ها دارند پشت کنند.
    ضمن اینکه شنیده می‌شود تا قبل از امضای حکم محرومیت بیرانوند توسط دبیر فدراسیون، او به ۴ ماه قطعی محروم شده بود اما با تصمیم مسئولان فدراسیون این حکم تعلیقی شده است.
    به نظر می رسد فدراسیون فوتبال تلاش کرده هر دو طرف ماجرا که پرسپولیس و تراکتور هستند را با حکمی که نه سیخ بسوزد و نه کباب، راضی نگه دارد؛ اما قطعا سرخپوشان پایتخت از این حکم شاکی خواهند شد و شاید کار به دادگاه عالی ورزش هم برسد.
    با غرامت ۲۰ میلیاردی بیرانوند چهار ماه تعلیقی محروم شد!
    حکم پرونده علیرضا بیرانوند در کمیته تعیین وضعیت اعلام شد.
    کمیته تعیین وضعیت در خبری که روی خروجی وب‌سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفته، حکم نهایی پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند و باشگاه تراکتور را اعلام کرد. بر این اساس دروازه‌بان شماره یک تیم ملی با چهار ماه محرومیت تعلیقی از میادین و پرداخت غرامت ۲۰ میلیارد تومانی محکوم شده است.
    این حکم در حالی صادر شده که باشگاه تراکتور با دریافت کارت بازی این دروازه‌بان، در شش دیدار لیگ برتر و دو بازی آسیایی از این دروازه‌بان استفاده کرد که آخرین بازی حضور او در قفس توری تراکتور برابر سپاهان بود و با کلین‌شیت به پایان رسید اما با این حکم می‌تواند برای تیمش به میدان برود.
    حکم پرونده بیرانوند در شرایطی سرانجام اعلام می‌شود که باشگاه پرسپولیس به میزان قرارداد این فصل بیرانوند از او غرامت گرفته و توانسته درآمدزایی جالبی را از گلر سابق خود داشته باشد اما نکته اصلی محرومیت دروازه‌بان شماره یک تیم ملی است که شاید کمتر کسی تصورش را می‌کرد.
    این در حالی است که باشگاه تراکتور با دفاعیات خود توانسته از اتهام اغوای بازیکن جان سالم به در ببرد و با تبرئه در این پرونده، از نقل و انتقالات محروم نشود.
    در این مدت باشگاه پرسپولیس نسبت به عدم اعلام رای از سوی کمیته تعیین وضعیت معترض بود و بارها مدیران این باشگاه کمیته تعیین وضعیت را به سستی و اهمال در این پرونده متهم کردند. از آن سو تراکتور و وکیل بیرانوند هم معتقد بودند که باشگاه پرسپولیس با این صحبت‌ها قصد تاثیرگذاری بر حکم نهایی را دارد.
    در خصوص این پرونده که از اواخر خرداد ماه تشکیل شد، کمیته تعیین وضعیت درخواست کارشناسی مالی را ارائه کرد که نتیجه آن دو هفته پیش به اطلاع دو باشگاه رسید. بر اساس این کارشناسی باشگاه پرسپولیس با احتساب حق ایفمارک و سهم سازمان لیگ، هیچ بدهی در قرارداد لیگ بیست و سوم نداشت اما از آن سو بیرانوند به عنوان طلبکار در قرارداد فصول قبلی شناخته شد.
    البته باشگاه پرسپولیس اعتقاد داشت که الحاقیه فسخ قرارداد تنها برای قرارداد فصل بیست و سوم شامل می‌شود و وکیل بیرانوند هم معتقد بود که باتوجه به عدم احتساب پاداش، سهم سازمان لیگ و ایفمارک در پرداختی باشگاه، بیرانوند اجازه فسخ قرارداد نداشته است.
    در نهایت کمیته تعیین وضعیت اینطور تشخیص داد که علیرضا بیرانوند امکان فسخ قرارداد خود را نداشته و به همین دلیل جنجالی‌ترین پرونده فوتبال ایران با برتری پرسپولیس به پایان رسید؛ فراموش نکنید رضا درویش وعده داده بود در صورت شکست در این پرونده از مدیرعاملی پرسپولیس استعفا خواهد داد.
    اعتراض پرسپولیس به رای بیرانوند
    چهار ماه محرومیت باید اعمال شود
    باشگاه پرسپولیس تصمیم به ارجاع پرونده شکایت از علیرضا بیرانوند به کمیته استیناف فدراسیون فوتبال را دارد.
    به گزارش مهر، کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فدراسیون فوتبال بالاخره پس از گذشت چهار ماه نسبت به شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند رأی خود را اعلام کرد.
    طبق اعلام این کمیته، بر این اساس بیرانوند باید مبلغ ۱۹ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان به حساب پرسپولیس واریز کند. همچنین او با محرومیت چهارماهه از حضور در بازی‌های ملی و باشگاهی روبرو شده است که این محرومیت برای مدت یک سال به حالت تعلیق در می‌آید.
    محرومیت تعلیقی بیرانوند در حالی تعیین شده است که پیش از این عنوان شده بود محرومیت او برای چهار ماه قطعی است تا همین موضوع حالا مورد بحث باشگاه پرسپولیس شده و آنها تصمیم به ادامه روند شکایت خود از بیرانوند بگیرند تا محرومیت او را قطعی کنند.
    باشگاه پرسپولیس تصمیم دارد قبل از شروع بازی با چادرملو اطلاعیه تندی را در این خصوص صادر کرده و نارضایتی خود را بابت محرومیت تعلیقی عنوان کند.
    باشگاه پرسپولیس قصد دارد ابتدا این موضوع را در کمیته استیناف پیگیری کند و در صورت عدم دستیابی به خواسته خود سراغ دادگاه عالی ورزش رفته و موضوع را در آنجا پیگیری کنند.
    کارشناس حقوقی فوتبال: امکان تعلیق محرومیت بیرانوند وجود ندارد
    کارشناس حقوقی فوتبال: امکان تعلیق محرومیت بیرانوند وجود ندارد
    کارشناس حقوقی فوتبال در خصوص رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مبنی بر محرومیت تعلیقی علیرضا بیرانوند توضیحاتی ارائه داد.
    به گزارش ایرنا، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال امروز(شنبه) حکم علیرضا بیرانوند در خصوص فسخ قراردادش با باشگاه پرسپولیس را صادر کرد؛ حکمی که در آن برای این دروازه‌بان، محرومیت تعلیقی ۴ ماهه در نظر گرفته شده است!
    سیدمحمد رسول‌باختر، کارشناس حقوقی فوتبال در این خصوص به ایرنا، گفت: با توجه به مقررات فدراسیون فوتبال و کمیته تعیین وضعیت و همینطور مقررات فیفا در صورتی که بازیکن مرتکب فسخ غیرموجه قرارداد شود، ۴ ماه محروم از حضور در مسابقات خواهد بود و با توجه به اینکه این محرومیت ذاتا با محرومیت‌های انضباطی متفاوت است، امکان تعلیق آن وجود ندارد.
    وی افزود: در حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، باشگاه تراکتور به اغوا محکوم نشده و اگر باشگاه تراکتور به پرداخت غرامت محکوم شده به معنای اغوای بازیکن نیست بلکه در مواردی که بازیکن به پرداخت غرامت یا جریمه محکوم می‌شود به جهت راحت الوصول بودن، باشگاهِ زمان محرومیت او مسئولیت تضامینی دارد.
    باختر در پاسخ به این سئوال که اگر پرونده به دادگاه عالی ورزش برود این دادگاه حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را تایید خواهد کرد یا خیر، یادآور شد: اگر باشگاه پرسپولیس نسبت به این حکم معترض باشد می‌تواند ابتدا به کمیته استیناف فدراسیون فوتبال شکایت کند و اگر باز هم رای این کمیته مطابق انتظارش نبود می‌تواند پرونده را به دادگاه عالی ورزش ببرد. در این دادگاه هم اگر استدلال‌های کمیته انضباطی مورد تایید قرار بگیرد، محرومیت بیرانوند قطعی خواهد بود.