کد خبر: 39153 | صفحه ۴ | فرهنگ و هنر | تاریخ: 20 آذر 1403
سینماحقیقت؛ ساختارشکنی در طرح و پرورش سوژه
مخاطبانی که به پیگیری مجاب میشوند
سینماحقیقت مهمترین رویداد فرهنگی این روزهای کشور است که به دلیل موقعیت استراتژیک خود در ساماندهی مشتاقان فراوان این گونه سینمایی و اعتباری که میان مستندسازان داخلی و خارجی دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است، ساختارشکنی در طرح سوژه و پرورش آن، خلاقیتی را در این جشنواره رقم میزند که مخاطبان را به پیگیری آن مجاب میکند.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، این روزها، برگزاری جشنواره سینماحقیقت، مهمترین اتفاق فرهنگی کشور است. رویدادی که با توجه به جنس مستند آثار، مخاطبان بسیاری از آن استقبال میکنند.
اهمیت جشنواره سینماحقیقت از آن جهت است که طی آن، پایگاه مستقلی از مستندسازان سینمایی تشکیل میشود. بسیاری از کارگردانان، کار خود را با مستند آغاز میکنند و به همین جهت، وجود سازوکاری برای تمرکز بر روی این هنرمندان و آثارشان، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بهکرات دیده شده که کارگردانان سینمای مستند، با تشویق در این جشنواره، تولیدات کیفی بعدی خود را پیش برده و حتی موفق شدهاند تا به سینمای بلند داستانی ورود کنند. بنابراین سینماحقیقت، یک سکوی پرش مناسب برای استعدادهای فراوان این حوزه است.
از سوی دیگر، سوژههایی که در فیلم مستند مورد پرداخت واقع میشود، تفاوتهایی بنیادین با آنچه در فیلمهای کوتاه و آثار بلند داستانی دستمایه قرار میگیرند، دارند و همین ساختارشکنی در طرح سوژه و پرورش آن، خلاقیتی را رقم میزند که مخاطبان را به پیگیری آن مجاب میکند. همین پتانسیل سبب شده تا برخی عناوین نظیر «سینمای سفارشی» یا «نگاه حمایتگرانه از برخی مضامین»، از ساحت سینمای مستند و جشنواره آن زدوده شده و مخاطبان، به دلیل اصالت این نوع سینما و بافت مستند آن، مخاطب چنین رویدادی میشوند که این مهم، در کمتر رویداد سینمایی دیده و تجربه شده است.
نکته مهم دیگری که در مورد این جشنواره مطرح است آنکه سینمای مستند بهواسطه ذات خود، همواره از جانب مراکز مدیریتی سینما در کشورهای مختلف، مورد حمایتی ویژه قرار میگیرد. این جشنواره، یک محفل رقابتی برای کسانی است که اگر نتوانستهاند بهصورت مستقل، اثر خود را تولید کنند، با تکیه بر ظرفیتهای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موفق به ساخت فیلم شده و حالا در یک آوردگاهی که مبتنی بر نگاه آزاد است، مورد محکی جدی قرار میگیرند. بنابراین جشنواره بهعنوان یک تالی بر مقدمهای است که مرکز گسترش رقم زده و این فضا میتواند برای سینماگران این حوزه، یک غنیمت بسیار ارزشمند تلقی شود.
همچنین این رویداد بهمانند دیگر جشنوارههای سینمایی کشور، از حواشی کمتری برخوردار بوده و فرآیند مردمی بودن آن، از استحکام فزایندهای برخوردار است همچنانکه مراحل استقبال از آثار، خرید بلیت آثار و رایگیری مردمی ازجمله بخشهایی است که با کمترین حاشیه، روال معمول خود را طی کرده و به سرانجام میرسانند.
مجموع تمام این پارامترها سبب شده تا جشنواره سینماحقیقت به قطب پرمخاطب سینمای مستند در ایران و منطقه خاورمیانه تبدیل شود که معدل آماری آن، سالانه با افزایش مواجه است. بهطوری که برای این دوره، ۵۳۳ اثر ملی و ۲۳۱۴ فیلم بینالملل متقاضی حضور در این رویداد بودند که یک آمار خوب تلقی شده و مسئولیت جشنواره را در قبال این میزان استعداد بیشتر میکند.