سرمقاله

نشانه‌های ملموس به جای حرف / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4603  |  صفحه ۱۰ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 15 بهمن 1401
    چهار نکته کلیدی برای سپرده‌گذاری و دریافت تسهیلات از بانک
    دوراهی سخت، پیش روی صاحبان حساب کوتاه‌مدت
    نرخ جدید سود سپرده بانکی سه تا ۴.۵ درصد افزایش پیدا کرده است و باعث می‌شود سپرده‌گذاران خیلی جدی به تغییر استراتژی‌های معمول خود فکر کنند. در بخشنامه بانک مرکزی آمده، تکلیف سپرده‌های کوتاه‌مدت از روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن، روشن است و باید طبق قانون جدید با آن‌ها رفتار شود، اما بانک‌ها دستور دارند تا پایان مدت قرارداد به عهد و پیمان خود درباره حساب‌های بلندمدت وفادار باقی بمانند. در بعضی موارد، نگهداری پول در حساب با شرایط قبلی به‌صرفه نیست. برداشت زودتر از موعد پول و افتتاح حساب سپرده جدید، وقتی جزو گزینه‌ها خواهد بود که پرداخت خسارت در قالب «شکست سود» منطقی به‌نظر برسد. علاوه بر سود سپرده بانکی، سود تسهیلات هم قرار است عوض ۱۸ درصد، با نرخ سود ۲۳ درصد محاسبه شود. تمام موارد بالا را باید در کنار هم بررسی کرد و در نهایت با توجه به نرخ تورم و ریسک بازدهی سایر بازارها، می‌توان به سوال اصلی پاسخ داد. آیا سود سپرده بانکی واقعا می‌تواند رضایت صاحبان حساب را جلب کند؟به گزارش فرارو؛ نرخ جدید سود سپرده بانکی حداقل پنج درصد و حداکثر ۲۲.۵ درصد خواهد بود. بیشترین سود نصیب گروهی می‌شود که برای سه‌سال به بانک اعتماد می‌کنند. نرخ سود سپرده‌های دوساله، معادل ۲۱.۵ درصد است و اگر برای یک‌سال سرمایه خود را به بانک بسپارید، سود آن را با نرخ ۲۰.۵ درصد محاسبه و واریز می‌کنند. این عدد بالاترین میزان سود قابل پرداخت به سپرده‌های یک‌ساله در طول تاریخ بانکداری کشور است. در سال‌های گذشته نرخ سود سپرده بانکی یک‌ساله نهایتا ۱۶ درصد بود. از آن‌طرف در سال‌های پایانی جنگ بانک‌ها به صاحبان حساب‌های سپرده یکساله نهایتا ۹ درصد سود پرداخت می‌کردند.
    قبل سررسید، به موجودی حساب دست نزنید
    نرخ جدید سود سپرده برای حساب‌های شش‌ماهه، یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله افزایش پیدا کرده؛ این خبر خوبی است به‌شرط اینکه وقتی سپرده‌گذاری کردید، تا آخر قرارداد دست به موجودی حساب نزنید. در مصوبه آمده پایبندی بانک‌ها به نرخ جدید سود سپرده به‌شرطی است که صاحب حساب هیچ برداشتی از آن نداشته باشد.بانک مرکزی به‌طور مشخص اعلام کرده اگر برداشت از حساب سپرده‌های مدت‌دار پیش از سررسید انجام شود، یک درصد از سود مورد توافق کسر می‌شود.
    وضعیت جدید دریافت تسهیلات بانکی
    نرخ جدید سود سپرده بانکی افزایش پیدا کرده؛ بانک مرکزی تقریبا تصمیمی دست‌ودلبازانه گرفته، اما در عوض، سود تسهیلات بانکی را هم از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش داده است. دریافت‌کننده تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی پیش از این با نرخ سود ۱۸ درصد و مهلت پرداخت ۲۴ ماهه، در ماه حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قسط می‌داد. همین وام بانکی با نرخ سود ۲۳ درصد، از این به بعد با قسط ماهی دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. در پایان دوره اقساط، دریافت کننده تسهیلات، عوض ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان سودی که باید علاوه بر اصل پول پس می‌داد، باید ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به بانک برگرداند.
    آیا افتتاح سپرده بانکی عاقلانه است؟
    نرخ جدید سود سپرده بانکی از حالا به بعد حداقل پنج درصد (برای سپرده کوتاه‌مدت) و حداکثر ۲۲.۵ درصد (برای سپرده سه‌ساله) خواهد بود. اگر همان سود ۲۰.۵ درصد سپرده یک‌ساله را به‌عنوان متر و معیار در نظر بگیریم، بانک مرکزی رکورد پرداخت سود به صاحبان حساب سپرده بانکی را شکسته است، اما هنوز بعضی‌ها فکر می‌کنند نگهداری پول در بانک ارزش آن را در مقایسه با کاهش می‌دهد. این نظریه قدیمی بر مبنای مقایسه نرخ تورم و سود بانکی استوار است و تا وقتی تورم سالیانه با سرعت ۴۶ درصد پیش‌می‌تازد، سپرده بانکی یک‌ساله با نرخ سود ۲۰.۵ درصد را عاقلانه نمی‌داند. ادعای این افراد تا وقتی منطقی است که ریسک بالای سایر بازار‌ها را نادیده بگیریم. لااقل بانک همیشه سود می‌دهد! نرح جدید سود سپرده بانکی را می‌توان با بازدهی سایر بازار‌ها مثل سکه طلا مقایسه کرد. در این بازار طی یک‌سال گذشته شاهد سوددهی حداقل ۹۰ درصد و حداکثر ۱۴۲ درصد بوده‌ایم.