سرمقاله

به کجا چنین شتابان .‌.‌. ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه
  • حمایت سوپراپلیکیشن «ایرانسل‌من» از کسب‌وکارهای اینترنتی
  • 20 سال اینترنت رایگان، جایزه پویش بازگشت به کلاس همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5609  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 04 اسفند 1401
    مذاکرات امیرعبداللهیان در بغداد
     وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رییس جمهور عراق بر لزوم توسعه مناسبات دوجانیه ایران و عراق تاکید کرد. به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در ادامه دیدار رسمی خود از بغداد، روز چهارشنبه سوم اسفندماه با عبداللطیف رشید رییس جمهور عراق در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد.
    در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان بر لزوم توسعه مناسبات دوجانیه ایران و عراق تاکید کرد.
    وی روابط ایران و عراق را منحصر به روابط دو دولت ندانسته و ارتباط عمیق و تنگاتنگ دو کشور را جنبه دیگری از ارتباط دو ملت دانست.
    موضوع مطالبات بانکی ایران، امنیت مرزها، فعالیت شرکت‌های ایرانی و لایروبی اروند از دیگر مسایل مطروحه در این دیدار بود.
    عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از دعوت آیت‌الله رئیسی روابط دو کشور ایران و عراق را روابطی همه‌جانبه و عمیق دانسته و بر عزم کشورش جهت توسعه همه جانبه روابط تاکید کرد.
    همچنین اولین دور مذاکرات حسین امیرعبداللهیان با فواد حسین، وزیر خارجه عراق، روز چهارشنبه سوم اسفند ماه در وزارت امور خارجه عراق برگزار شد. در این مذاکرات، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن پاسداشت شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان ، با اشاره به اقدامات حقوقی جامع  ایران و عراق، خواستار تسریع در نهایی شدن این پرونده و محاکمه مجرمان این ترور ضدانسانی شد.
    امیرعبداللهیان اشتراکات ایران با جمهوری عراق را اشتراکاتی استراتژیک دانسته و اظهار امیدواری کرد سند همکاری های امنیتی دو کشور هرچه سریعتر نهایی شده و ابراز امیدواری کرد کمیسیون عالی همکاری های اقتصادی دو کشور به زودی برگزار شود.
    وزیر خارجه کشورمان فعالیتهای برخی گروهکهای جدایی طلب و تروریستی در شمال عراق را غیرقابل قبول دانسته و از تلاشهای طرف عراقی برای حل این مساله قدردانی نمود.
    وی ظرفیت‌های بالای اقتصادی و تعاملات تجاری دو کشور را گسترده و با اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد مسایل مربوط به مطالبات تجاری ایران به زودی و به صورت کامل مرتفع شود.
    امیرعبداللهیان روند همکاری های مرزی و به ویژه موضوعات حقوقی اروند رود و مساله لایروبی و سایر مسایل مربوطه بر اساس معاهده ۱۹۷۵ را روندی مثبت و سازنده توصیف کرد.
    واد حسین، وزیر خارجه عراق نیز در این مذاکرات، ضمن تاکید بر عزم عراق بر نهایی سازی محاکمه عوامل ترور سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، بر این نکته تاکید کرد که دولت عراق بر اساس قانون اساسی، هیچ اجازه ای برای استفاده از سرزمین کشورش جهت تهدید همسایگان نمی دهد.
    وزیر خارجه عراق، با اشاره به مذاکرات اخیرش با واشنگتن جهت استفاده از معافیتهای بانکی و تجاری، بر عزم دولت عراق بر تسهیل مراودات تجاری و بانکی با ایران تاکید کرد. در ادامه مذاکرات، برخی موضوعات کنسولی و سرکنسولگری های ایران در عراق، طرح و توافقات لازم برای تسهیل امور مربوطه حاصل شد.