سرمقاله

زنگ خطر! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه
  • حمایت سوپراپلیکیشن «ایرانسل‌من» از کسب‌وکارهای اینترنتی
  • 20 سال اینترنت رایگان، جایزه پویش بازگشت به کلاس همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6102  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 12 اسفند 1401
    امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مطرح کرد
    اوکراین ۴ ماه است رفته تا سند بیاورد
    حسین امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر و نشست کنفرانس خلع سلاح به ژنو سفر کرده بود،‌ در حاشیه این نشست‌ها با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد ادعای ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه گفت:‌ ما در جنگ اوکراین و روسیه به هیچ طرفی سلاحی ندادیم. ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم و به هیچ طرفی سلاحی را ارسال نکردیم. از ابتدای جنگ هم تلاش کردیم تا جنگ متوقف شود و طرفین بر گفت‌وگو و راه حل سیاسی متمرکز شوند، یعنی همان سیاستی که در مورد یمن، افغانستان و دیگر کشورهای بحرانی اتخاذ کردیم.
    اتهاماتی که در مورد پهپاد به ایران وارد می شود، اتهامات نادرستی است. ما از گذشته با روسیه همکاری دفاعی داشتیم و این همکاری ها همچنان ادامه دارد . اما هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ علیه اوکراین به روسیه ندادیم.
    وی درخصوص تصاویر پهپاد ایرانی که منتشر شده است نیز تاکید کرد: چه کسی می‌گوید که این تصویر مربوط به پهپاد ایرانی است؟ من به شما توضیح می‌دهم. من با وزیر امور خارجه اوکراین چند ماه پیش تماس گرفتم و گفتم این اتهامات بی‌اساس چیست که در مورد ایران مطرح می‌کنید؟ او به من گفت که ما اسنادی داریم که پهپاد شاهد ایرانی توسط روسیه در اوکراین به کار گرفته می شود. به او گفتم ما آمادگی داریم تیم نظامی ایران و اوکراین با هم سندهای شما را ببینند و بعد قضاوت کنیم. در کشور عمان قرار گذاشتیم تیم های نظامی ما و طرف اوکراینی آمدند و تعدادی عکس ماهواره‌ای مغشوش، مبهم و غیر واضح به ما ارائه دادند و ادعا کردند اینها پهپادهای ایرانی است.
    متخصصان ما بررسی کردند و آن تصاویر هیچ ارتباطی با ایران نداشت. در حال حاضر چهار ماه است که ما منتظر هستیم دور دوم گفت‌وگوها آغاز شود و آن‌ها اسناد روشن‌تری ارائه دهند. اما طرف اوکراینی دائما می‌گوید دو هفته دیگر، یک ماه دیگر اما تا به امروز برای دور دوم مذاکرات و ارائه اسناد نیامده اند. ما از روسیه پرسیدیم و گفت از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده نکرده است. به اوکراین هم گفتیم اگر مستنداتی دارید، ارائه دهید تا ما بررسی می کنیم. هیچ مستندات قوی به جز اتهامات رسانه‌ای از سمت طرف اوکراینی در این رابطه ارائه نداده است.
    شما نمی‌توانید به اخبار فضای مجازی استناد کنید. این چه عکسی است که به من نشان می دهید؟ من ادعا می‌کنم آن یک پهپاد آمریکایی است. شما ثابت کنید که آن آمریکایی نیست. این را متخصصین نظامی باید بگویند. شما به عنوان یک خبرنگار که متخصص نیستید، نباید این را بگویید. من هم به عنوان یک فردی که متخصص نظامی نیستم نباید بگویم. من متخصصین عالی رتبه نظامی کشورم را فرستادم به عمان متخصین اوکراین هم آمدند و نتوانستند اثبات کنند و بعد شما می خواهید به عنوان خبرنگار سی ان ان بگویید این پهپاد ایرانی است. من می‌گویم این پهپاد اتفاقا برای رژیم صهیونیستی است که در اوکراین علیه مردم استفاده شده است. شما اثبات کن که برای رژیم صهیونیستی نیست. این نحوه سوال پرسیدن و ادعایتان اشتباه است.
    خوب اگر اوکراین مستند دارد، چرا وقتی با مقامات متخصص نظامی ما مذاکره می کنند، نمی‌توانند این مستندات را ارائه دهند؟ در میز مذاکره اسناد را ارائه دهند، ما که به پای میز مذاکره آمدیم.
    امیرعبداللهیان درخصوص مذاکرات برجام نیز گفت:‌ در مورد برجام، جمهوری اسلامی ایران متعهدترین طرف در مجموعه طرف‌های گفت‌وگو و برجام بوده و هست. طرفی که از برجام خارج شد، ترامپ و آمریکا بود. آمریکا در حال حاضر در جایگاهی نیست که بخواهد به جای رفتار سازنده و بازگشت به برجام، با رفتارهای ریاکارانه برخورد کند. ما در دولت جدید ایران تصمیم گرفتیم گفتگوها را برای بازگشت به برجام ادامه دهیم. از نظر ما و از نظر دولت جدید این برجام ایراداتی هم دارد. جمع‌بندی ما در دولت جدید این است که اگر همه طرف ها به برجام بازگردند، در واقع این توافق را در چارچوب برجام احیا کنیم. گفت‌وگوهای طولانی در وین انجام شد. آمریکایی ها ایران را متهم می کنند که ایرانی ها اراده کافی را ندارد و می گویند ما در مرحله توافق بودیم و ایرانی ها زیاده خواهی کردند.
    من به صراحت به شما می گویم، اولا، ما در یک سال گذشته بارها دیدیم مقامات آمریکایی قادر به جمع بندی نیستند. مقامات آمریکایی به دلیل فشارها و مشکلات داخلی هنوز نمی توانند یک تصمیم شجاعانه برای بازگشت به برجام بگیرند.
    ما بارها ابتکار خودمان را نشان دادیم. هنوز هم ما در مسیر گفتگو و توافق قرار داریم. البته پارلمان ایران در هفته‌های گذشته و به ویژه بعد از اغتشاشات و مداخلات آمریکا و سه کشور اروپایی در تظاهرات مسالمت آمیز در ایران، فشار زیادی را بر دولت دارند. من هفته گذشته در پارلمان کشورم بودم، آنها به من می گویند شما با چه کسی می خواهید توافق کنید؟ با آمریکا و سه کشور اروپایی؟ طرف آمریکایی اگر می خواهد به برجام بازگردد باید شجاعت تصمیم گیری داشته باشد. ما این شجاعت را داریم و نشان دادیم.