سرمقاله

نشانه‌های امید بخش در دیپلماسی ایران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه
  • حمایت سوپراپلیکیشن «ایرانسل‌من» از کسب‌وکارهای اینترنتی
  • 20 سال اینترنت رایگان، جایزه پویش بازگشت به کلاس همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6493  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 21 اسفند 1401
    واکنش بازار به توافق ایران و عربستان؛ دلار به پایین‌ترین حد در یک ماه و نیم گذشته رسید
    رکورد معکوس دلار
    یک روز پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای از سر گیری روابط میان دو کشور، بازار ارز به این اتفاق واکنش مثبتی نشان داد و قیمت دلار در ادامه روند نزولی خود به کمترین میزان در حدود یک ماه و نیم گذشته رسید.
    در واقع بازار ارز به توافق ایران و عربستان واکنش مثبت نشان داد و از صبح امروز، ۲۰ اسفند ماه و یک روز پس از اعلام خبر توافقراولیه بین عربستان و ایران وهمزمان با شروع معاملات قیمت‌ها ریزشی شده است. در بازار آزاد نیز اکثر افراد فروشنده شده اند، ولی خریداری برای دلار در کانال بالای ۴۴ هزار تومان نیست و در همین حال برخی فعالان این بازار خبر از ریزش بیشتر قیمت دلار در صورت ادامه روند مذاکرات نیز می‌دهند.
    در همین حال، اما به نظر می‌رسد مذاکرات صورت گرفته میان ایران و عربستان و خبر عرضه درهم امارات موجب شد میزان فروش در بازار دلار پشت خطی بالا برود.
    روند کاهشی تا کجا ادامه می یابد؟
    روند کاهشی قیمت دلار البته از زمان آغاز سفر گروسی به تهران شروع شد. عده‌ای از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی باور دارند عدم صدور قطعنامه جدید علیه ایران در نشست جدید شورای حکام، با افزایش سطح انتظارات مثبت نسبت به آینده روابط خارجی کشور موجب شد ارزش اسکناس آمریکایی در تهران نزولی شود.
    روز گذشته نیز، اما دومینوی کاهش قیمت دلار وارد روند تازه‌ای شد و یکی از مهم‌ترین خبر‌ها درباره اولین توافق موقت بین ایران و عربستان به ابتکار دولت چین منجر به کاهش بیش از ۳۰۰۰ تومان قیمت دلار در بازار آزاد ایران شد.
    کارشناسان اقتصادی معتقدند برای پایدار بودن این روند کاهشی باید منتظر ماند و دید که کانال‌های مسدود شده ورود ارز به ایران دچار تغییر خواهد شد یا خیر. برخی از اقتصاددانان نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که پس از توافق ایران و عربستان زمینه برای بازگشایی و بهبود وضعیت تبادلات ارزی میان امارات عربی متحده و ایران فراهم شود.
    البته در روز‌های اخیر و برخلاف ماه‌های گذشته، اخبار مربوط به احیای برجام و برنامه هسته‌ای ایران نیز چندان ناامیدکننده نبوده و برخی از کارشناسان معتقدند بخشی از روند کاهش قیمت به همین مسأله و سفر رافائل گروسی به تهران مربوط می‌شود.
    علاوه بر این، پس از پایان سفر گروسی، شورای حکام سازمان انرژی اتمی در نشست خود هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نکرد تا موضوع ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، دست‌کم تا نشست بعدی شورای حکام به تعویق بیفتد.
    روابط ایران و عربستان پس از سال ۱۳۹۴ و برای بیش از ۷ سال دچار تنش‌های جدی شده بود و همین امر نیز در سیاست خارجی و به طبع آن اقتصاد ایران تاثیر ویژه‌ای داشت، اما به نظر می‌رسد تغییر این روند حالا از همیشه روشن‌تر شده باشد.
    شکست طلسم روابط ایران و عربستان
    روز گذشته دومینوی کاهش قیمت دلار ادامه پیدا کرد. یکی از خبر‌های مهم که باعث شد نرخ دلار در معاملات پشت خطی مسیر نزول را دنبال کند برقراری رابطه دیپلماتیک میان ایران و عربستان در نشست سه‌جانبه پکن بود.
    دیروز خبر آمد ایران و عربستان بالاخره با هم به توافق رسیدند. آن طور که نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشته تهران و ریاض با میانجی گری چین توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.
    تهران و ریاض از فروردین۱۴۰۰ پنج دور مذاکرات امنیتی غیر رسمی را برگزار کرده بودند؛ اما این مذاکرات حدود ۱۰ماهی دچار رخوت شده بود، اما در نهایت با پادرمیانی چین طلسم شکسته شد.
    فشار فروش دلار در پشت خط
    به نظر می‌رسد مذاکرات صورت گرفته میان ایران و عربستان و خبر عرضه درهم امارات موجب شد میزان فروش در بازار دلار پشت خطی بالا برود.
    دیروز خبر آمد ایران و عربستان بالاخره با هم به توافق رسیدند. آن طور که نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشته تهران و ریاض با میانجی گری چین توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.
    در همین حال دیروز مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در توئیتی نوشته بود ک یکی از موارد مورد توافق میان ایران و عربستان، سرازیرشدن درهم به بازار ارز ایران است.
    هم چنین ایبنا، رسانه بانک مرکزی هم در این باره نوشت: شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از آن است که گشایش در روابط بین بانکی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات بخشی از نتایج از سر گیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خواهد بود؛ به نظر می‌رسد سفر رییس کل بانک مرکزی در آینده نزدیک به یکی از کشور‌های منطقه در همین راستاست. از سوی خبر آزاد سازی بخشی از منابع ارزی ایران در عراق هم مورد توجه عده‌ای از معامله گران قرار گرفت.
    فروش دلار در کانال ۴۵ هزار تومان
    بر اساس اعلام صرافی‌های آنلاین، قیمت دلار روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ وارد کانال ۴۶ هزار تومان شد و با قیمتی حدود ۴۶ هزار ۱۰۰ تا ۴۶ هزار ۲۰۰ معامله گردید. این بدان معناست که طی ۲۴ ساعت حدود ۳ هزار تومان از قیمت دلار در بازارهای ایران کاسته شده است. قیمت یورو نیز افت قابل توجهی را در بازار ایران تجربه کرد و به حدود ۴۹ هزار ۵۰ تا ۴۹ هزار ۱۵۰ تومان سقوط کرد.
    به این ترتیب، نرخ آزاد دلار در مقایسه با رکورد تاریخی ثبت شده در جریان داد و ستدهای ۷ اسفند، حدود ۱۵ هزار تومان کاهش یافت. قیمت دلار در روز ۷ اسفند حتی به بالاتر از ۶۰ هزار تومان هم رسید و رکوردی تاریخی در این زمینه ثبت شد.
    قیمت دلار توافقی روز شنبه بیشست اسفند، نیز در حالی در صرافی‌ها بله کانال ۴۲ هزار تومان بازگشته است که در بازار آزاد بالاترین رقم معاملات دلار در کانال ۴۵ هزار تومان در جریان است و نکته دیگر این که اگر برای فروش دلار خود به فعالان بازار مراجعه کنید به شما گفته می‌شود فعلا خرید ندارند.
    همین مساله نشان از آن دارد که فعالان قدیمی و حرفه‌ای این بازار انتظار ریزش بیشتر قیمت‌ها را در این بازار دارند و تصور می‌کنند فعلا باید از خرید دلار و ارز اجتناب کنند تا شاید قیمت برای آنان نیز روشن‌تر شود.
    در همین حال عضو شورای‌عالی کانون صرافان با بیان این که پس از توافق ایران و عربستان روند کاهش نرخ ارز شدت گرفته است، به ایرنا گفت: امروز برخلاف روز‌های گذشته در مقابل صرافی‌ها صفی برای خرید ارز نیست و دلار با قیمت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری ندارد. بازار ارز در ۱۰ روز گذشته با روند نزولی همراه بود به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد غیر رسمی و کانال‌های تلگرامی حدود ۱۴ هزار تومان ریزش داشت و امروز (شنبه، ۲۰ اسفندماه) در نخستین روز کاری پس از اعلام خبر توافق با عرستان این افت بها ادامه دارد.
    احتمال بازگشت نرخ دلار به کانال ۳۰ هزار تومان
    «کامران سلطانی زاده» عضو شورای‌عالی کانون صرافان اظهار داشت: امروز برخلاف روز‌های گذشته در مقابل صرافی‌ها صفی برای خرید دلار نیست و دلار با ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری ندارد.
    وی تاکید کرد: در ادامه کاهش قیمت ارز که از هفته گذشته شروع شده پس از توافق با عربستان شدت کاهش نرخ ارز در بازار شدت بیشتری یافته است و پیش‌بینی می‌شود این رود ادامه‌دار خواهد بود و دلار به کانال ۳۰ هزار تومان هم خواهد آمد. سلطانی زاده گفت: به مردم توصیه می‌کنیم توجه داشته باشند که کانال‌های تلگرامی به صورت کاذب نرخ‌های دلار را بالا نگه می‌دارند تا از این طریق جلوی ضرر بیشتر دلالان را بگیرند و دلار خود را با نرخ‌های بالا بفروشند. عضو شورای‌عالی کانون صرافان تاکید کرد: نرخ‌هایی که در کانال‌های تلگرامی اعلام می‌شود معمولاً ۱۰۰۰ تا ۲ هزار تومان بالاتر در حال نرخ‌سازی است.