سرمقاله

آیا بناست انتخابات رقابتی شود؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نگاهی به خدمات و فعالیت‌های شبکه گستران یاقوت سرخ؛ برند خوش‌سابقه حوزه IT
  • نکته‌هایی که در سفر به دهلی هیچ‌کس به شما نمی‌گوید
  • چربی سوزی دو برابر با دستگاه های ورزشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7089  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 18 فروردین 1402
    رایزنی پوتین و پاشینیان در خصوص وضعیت قفقاز
    رئیس‌ فدراسیون روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان آخرین تحولات قره‌باغ به ویژه انسداد راه‌های ارتباطی در قفقاز جنوبی را بررسی کردند. به گزارش تاس، بخش مطبوعاتی کرملین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز گذشته آخرین تحولات قره باغ و توافق صلح بین ایروان و باکو را بررسی کرده اند.
    بیانیه کرملین، اهمیت پایبندی طرفین بر توافق های رهبران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال های 2020 تا 2022 از جمله تضمن امنیت و ثبات مرزها، احیای روابط اقتصادی و ترانزیتی در قفقاز شمالی و فراهم کردن زمینه های صلح بین طرفین را از جمله مسائلی عنوان کرد که در این گفت‌وگو بر آنها تاکید شد.
    دفتر مطبوعاتی دولت ارمنستان، رفع انسداد از راه های ارتباطی در قفقاز جنوبی را از دیگر مسائل مورد گفت‌وگو بین پوتین و پاشینیان عنوان کرد.
    گذرگاه لاچین در قفقاز جنوبی، تنها جاده‌ای است که قره‌باغ و ارمنستان را به یکدیگر متصل می‌کند و در ماه‌های اخیر توسط افرادی که جمهوری آذربایجان آنها را فعالان محیط زیست خوانده است، مسدود شده است.
    ایروان می‌گوید که این مساله منجر به بروز بحران انسانی در قره‌باغ شده است.
    پنج تن از کارشناسان سازمان ملل متحد نیز اخیرا با صدور بیانیه ای از دولت جمهوری آذربایجان خواستند تا اقدام فوری برای ازسرگیری تردد ایمن از طریق جاده لاچین را اتخاذ کند.
    پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش‌بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس بین طرفین آغاز کردند ولی در مدت ۳۰ ماه گذشته، آتش‌بس بین دو طرف بارها نقض شده است.