سرمقاله

امید و اقتصاد ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهرهای اردکان، شوش و بندر دیلم
  • فینال بزرگ با دو سبک متفاوت/ با تلویزیون اینترنتی آرپا، هیجان را قاب کنید
  • طوفان یامال، باد دماغ امباپه را خواباند!/ تا فینال با تلویزیون اینترنتی آرپا
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8423  |  صفحه ۷ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 14 اردیبهشت 1402
    همزمان با سفر رئیس جمهوری ایران به سوریه بررسی می‌شود
    پیام رئیسی به اسد در دمشق
    گروه بین الملل - همزمان با سفر سیدابراهیم رئیسی به سوریه، روزنامه لبنانی البناء دمشق نوشت که سفر سید ابراهیم رئیسی به دمشق تاریخی است و با این سفر فضای بهبودی سوریه تکمیل خواهد شد زیرا فضاهای به وجود آمده نشان می‌دهد که در روند بازگشت روابط کشورهای عربی و سوریه و روابط راهبردی میان تهران و دمشق هیچ گونه رقابتی وجود ندارد.
    در این گزارش تاکید شده است که رویکردها درمورد اوضاع سوریه یکی شده است و آن رویکرد، افزایش عناصر قدرت برای طرح اقتصادی، نظامی و سیاسی دولت آن کشور است.
    در بخشی از این گزارش آمده است که مسائل مذکور، موضوعات توافقاتی خواهد بود که در سفر ابراهیم رئیسی به دمشق تحت نظارت وی و همتای سوری اش بشار اسد میان دو کشور امضا خواهد شد.
    این روزنامه همچنین نوشت که در این سفر به بخش اقتصادی و مشخصا مساله انرژی اهمیت زیادی داده خواهد شد و در کنار آن توافقات نظامی مهمی نیز امضا خواهد شد. در بخش دیگر این گزارش به گفت‌وگوی سید ابراهیم رئیسی با شبکه لبنانی المیادین در آستانه سفرش به دمشق اشاره شده و آمده است که رئیسی در این گفت‌وگو تاکید کرد که روابط تهران و دمشق ثابت بوده و درحال گسترش است.
    بازسازی سوریه نیازمند حضور موثر ایران است
    در همین رابطه گفتنی است که روسای جمهوری ایران و سوریه در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با تاکید بر اینکه روابط تهران و دمشق، حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است، تصریح کردند: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط بردارانه دو کشور تاثیر بگذارد.
    سیدابراهیم رئیسی بعد از ظهر دیروز در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و سوریه که به ریاست وی و رئیس جمهور سوریه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت در برابر تروریسم‌ و عبور از دوران سخت، گفت: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط بردارانه دو کشور تاثیر بگذارد.
    رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است.
    رئیسی خاطرنشان‌ کرد: دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید.
    رئیس جمهوری در ادامه یادآور شد: امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگاه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، به‌حق و عادلانه بوده است.
    رئیسی با تاکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات‌ و آرامش در سوریه، گفت: جمهوری اسلامی همانطور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خود خواهد ماند.
    بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز در این نشست، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت: دولت و ملت سوریه محبت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد.
    رئیس جمهوری سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد.
    اسد تصریح کرد: روابط سوریه و ایران، روابط غنی و مملو از تجارب است؛ به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است.
    در این دیدار، روسای جمهوری ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تامین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تاکید کردند.
    پیام ایران به جامعه جهانی
    در این رابطه روزنامه فایننشال تایمز با پرداختن به سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به سوریه نوشت: رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه و برای اولین بار پس از جنگ داخلی در این کشور عربی که در سال ۲۰۱۱ درگرفت، به سوریه سفر می‌کند و به دنبال افزایش کنترل تهران بر متحد دیرین آن هم‌زمان با آماده شدن این کشور عربی برای بازسازی است. به گزارش ایسنا، فایننشال تایمز در ادامه نوشت: سفر رییسی در زمانی انجام می‌شود که برخی از کشورهای عربی که با حکومت سوریه قطع رابطه کرده بودند و از گروه‌های مخالف حمایت می‌کردند، در حال آزمودن برقراری تعامل دوباره با دمشق هستند که حکومت آن بیش از یک دهه است که به اتحاد با ایران و روسیه متکی است.
    این روزنامه همچنین نوشت: یک تحلیلگر سیاسی مستقر در تهران در‌این‌باره گفت: «سفر رئیسی نمایش قدرت برای انتقال این پیام است که ما توانستیم اسد را در قدرت نگه داریم و قصد داریم حضور پررنگ در منطقه را حفظ کنیم. ایران می‌خواهد در دوران صلح هم دست بالا داشته باشد.»
    در ادامه این مطلب با اشاره به توافق اخیر تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک آمده است: وزیر امور خارجه عربستان سعودی، ماه گذشته، در ریاض میزبان همتای سوری‌اش بود، این در حالی که عربستان سعودی، همچنین با میانجیگری چین در ماه مارس توافق کرده است که روابط با رقیب اصلی‌اش یعنی ایران را از سر بگیرد.
    در ادامه این مطلب آمده است: حمایت‌های مالی و نظامی تهران از بشار الاسد، رییس جمهور سوریه در دوران مبارزه‌اش با نیروهای شورشی نقشی حیاتی داشت و پیوند سوریه را با جمهوری اسلامی ایران که از سال ۱۹۷۹ متحد آن است، تقویت کرد. اسد توانست با حمایت روسیه و ایران کنترل بیشتر کشور را به دست بگیرد، با این وجود، تعدادی از نیروهای مخالف مسلح کنترل بر نواحی شمال غرب سوریه را حفظ کردند.
    فایننشال تایمز همچنین نوشت: رئیسی قرار است چهارشنبه با اسد دیدار کند. ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «ایران در دوران مبارزه سوریه با تروریسم در کنار دولت، ارتش و ملت سوریه ایستاد. حالا می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کمک به بازسازی خسارات جنگ داشته باشد.»
    این روزنامه می‌افزاید: اگرچه هیچ یک از روسای جمهور ایران در دوران جنگ به دمشق سفر نکردند، اسد از سال ۲۰۱۱ دو بار به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری ایران رفت. رهبر ایران حمایت تزلزل‌ناپذیری از سوریه و حزب‌الله لبنان داشته‌اند که بخشی از استراتژی ایشان برای مهار کردن اسرائیل بوده است که دشمن اصلی ایران در خارج از مرزهای آن است.
    فایننشال تایمز همچنین مطرح کرد: به گفته تحلیلگران در تهران،‌توافق ایران با عربستان سعودی موجب کاهش فشار سیاسی و اقتصادی بر آن و تقویت تجارت منطقه‌ای خواهد شد. مقامات ایران امیدوارند که افزایش تجارت منطقه‌ای موجب افزایش استقلال اقتصادی آن از غرب خواهد شد. توافق هسته‌ای که میان ایران و قدرت‌های جهانی انجام شده بود،‌ از زمان خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌های متعدد بر ایران، در حال از بین رفتن است.
    این مطلب می‌افزاید: سعید لیلاز، یک تحلیلگر اقتصادی ایران می‌گوید «سوریه بازار بزرگی برای ایران نیست اما ما نمی‌توانیم حتی بازارهای کوچک را از دست بدهیم. ایران ترجیح می‌دهد در عوض این که این بازار را به کلی از دست بدهد، به سوریه نفت خام بفروشد، حتی اگر به موقع پرداخت نکند.
    فایننشال تایمز در ادامه نوشت: تهران کنترل معادن فسفات سوریه را در دست دارد که منبع مهمی برای مواد خام مورد نیاز ایران در زمینه تولیدات کود شمیایی آن است. این در حالی است که ایران امیدوار است بتواند محصولات غذایی، نفتی، عمرانی و خدمات مهندسی بیشتری به سوریه بفروشد. ایران همچنین به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش مخابرات این کشور است.