سرمقاله

انتخابات ترکیه و پیروزی اردوغان ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9988  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 10 خرداد 1402
    راهی برای رفع بلاتکلیفی آیفون ۱۴
    اکنون در سراسر دنیا طرفداران اپل منتظر عرضه آیفون 15 بوده و این در حالی است که ایرانیان همچنان درگیر حاشیه‌های آیفون 14 هستند. با گذشت چندین ماه از واردات گوشی‌های سری آیفون 14 به کشور هنوز تکلیف ریجستری این گوشی‌ها مشخص نشده و بسیاری از خریداران این سری از گوشی‌ها از قطع آنتن خود خبر می‌دهند. چراکه نداشتن مجوز رسمی برای واردات آیفون ۱۴ منجر به قاچاق این سری از گوشی‌ها به صورت غیررسمی و یا از طریق رویه مسافری شده است که به دلیل عدم امکان رجیستری آنتن آنها قطع شده و حالا با وجود عدم رجیستری این گوشی‌ها، همچنان کاربران بلاتکلیف مانده‌اند.
    البته اخیرا از سوی دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه یک پیشنهاد برای رفع بلاتکلیفی آیفون ۱۴ مطرح شده است. دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان اینکه در مورد آیفون ۱۴ یک بازار مکاره ایجاد شده و عده‌ای مدعی هستند که در حال ساختن یا وارد کردن آنتن دائمی هستند، پیشنهاد داد که با توجه به تصمیم مجلس مبنی بر اینکه حداقل سود گمرکی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، ۱۵ درصد و عوارض کالای مسافری حداقل دو برابر این رقم است، می‌توان یک تعرفه معقول برای واردات آیفون ۱۴ در نظر گرفته شود تا هم برای دولت عایدی داشته و هم تکلیف وضعیت تجاری مشخص شود.
    مهدی عبقری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جدیدترین وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ اظهار کرد: «همچنان منتظر تصمیم‌گیری در رابطه با آیفون ۱۴ هستیم. اما خارج از بحث آیفون ۱۴، باید به این نکته اشاره کرد که الآن در دنیا معدود کالای اصلی آیفون‌های مدل ۱۳ به پایین پیدا می‌شود، چرا که عملا تاریخ آن‌ها گذشته و این کالاها در مواردی فاقد کیفیت لازم است. درخواست ما این است که یک تصمیم جدی برای این وضعیت گرفته شود. در اصل وقتی سری جدید آیفون عرضه می‌شود، سایت شرکت ابتدا قیمت محصولات قبلی را ۱۰۰ دلار ارزان می‌کند و بعد تولید آن‌ها را متوقف می‌کند.»
    موبایل رفرش چیست؟
    عقبری در خصوص موبایل رفرش نیز توضیحاتی ارائه داد اما پیش از اینکه به صحبت‌های دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه بپردازیم بد نیست نگاهی به توضیح موبایل رفرش داشته باشیم.
    در سراسر دنیا ممکن است برخی از تلفن‌های همراه با نقص فنی و یا نقص ظاهری به دست افراد برسد. در این شرایط شرکت سازنده گوشی‌ها را گرفته و یک گوشی نو به کاربر تحویل می‌دهند. پس از آن گوشی‌‌های مرجوعی، در شرکت سازنده تعمیر می‌شود و با یک علامت و با قیمت بسیار پایین‌تر به بازار عرضه خواهد شد. به این نوع گوشی‌ها، گوشی‌های رفرش شده می‌گویند.
    حال عبقری در خصوص آیفون‌های رفرش شده افزود: در حال حاضر آیفون‌های قبل از مدل ۱۴، اکثرا رفرش یا ریپک هستند. وقتی موبایل آیفون خراب می‌شود، فروشگاه‌های اپل در دنیا این موبایل را از مشتری می‌گیرند و یک محصول نو به آن‌ها ارائه می‌دهند. بعد از مدتی وقتی دوره عرضه موبایل‌های قدیمی تمام می‌شود، موبایل‌هایی که خراب شده بازسازی و با برچسب RF به معنی رفرش عرضه می‌شود.
    به گفته دبیر انجمن موبایل این محصول در بازار کشورهای دیگر هم عرضه می‌شود و قیمت آن پایین‌تر است. اما چون در ایران نمایندگی اپل وجود ندارد، این برچسب روی کالا تغییر می‌کند. البته این موبایل‌ها تقلبی نیست و در خود شرکت اپل تولید شده، اما به هرحال رفرش است. اما اساسا به خاطر تخصصی بودن موبایل و همینطور اتفاقاتی که در سطح عرضه می‌افتد، باید جلوی این کار گرفته شود.