سرمقاله

تحول اقتصادی با تخصص محوری / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11313  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 05 تیر 1402
    اژه ای در نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه مطرح کرد
    چیزی پنهان از مجلس نداریم
    رئیس قوه قضاییه گفت: ما چیزی پنهان از نمایندگان مردم در مجلس نداریم؛ این فضا و بستر برای نمایندگان مجلس فراهم شده تا علاوه بر بازدید از مراکز و مراجع مختلف قضایی، بتوانند در چارچوب موازین قانونی از ندامتگاه‌ها و زندان‌ها نیز بازدید به عمل آورند و از نزدیک و به صورت ملموس در جریان مسائل حوزه زندانبانی و تحولات این بخش قرار گیرند.
    به گزارش میزان، روز یکشنبه (۴ تیر) در ادامه سلسله دیدارها و نشست‌های مستمر ریاست دستگاه قضا با نمایندگان مجلس و در چهارمین روز از هفته قوه قضاییه، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به محل حوزه ریاست قوه قضاییه آمدند تا ضمن گرامیداشت هفته عدلیه، با رئیس و اعضای شورای عالی قضایی، نشست مشترک هم‌اندیشی برگزار کنند. 
    محسنی اژه‌ای در جریان این نشست مشترک هم‌اندیشی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله بهشتی و یاران و همراهان صدیق ایشان، اظهار کرد: امروز خداوند متعال این بستر را فراهم کرده که ما در یک جایگاه حقوقی قرار بگیریم و از طریق این جایگاه به کشور، اسلام و مردم خدمت کنیم و چنانچه ما مسئولان در جایگاه حقوقی خود، کارآمدی لازم را برای مردم نداشته باشیم و فرصت خدمت کردن را از دست بدهیم، حسرت و افسوس بسیار زیادی خواهیم خورد.
    رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه یکی از راه‎های کم‌هزینه برای دولت و قوه قضاییه در زمینه فهم مشکلات مردم در نقاط مختلف کشور، ارتباط وثیق با نمایندگان مجلس است، عنوان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سبب آنکه دائما و مستمراً مطالبات و دغدغه‌های مردم حوزه انتخابیه خود را استماع می‌کنند، در جریان تمام مسائل و مشکلات منطقه حوزه انتخابیه خود قرار دارند.
    محسنی اژه‌ای تصریح کرد: قوه قضاییه در دوره فعلی، راهبرد تعامل صددرصدی با نمایندگان مجلس را در راستای پیشبرد مطلوب‌تر امور مردم و کشور در پیش گرفته است و گواه این امر، جلسات و نشست‌های مستمر هم‌اندیشی با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس است.
    رئیس عدلیه افزود: با تعاملات مستمری که با نمایندگان مجلس داریم، گویی به تمام نقاط کشور سفر می‌کنیم و به همه مردم در سراسر ایران اسلامی دسترسی داریم و سخنان و مشکلات و دغدغه‌های آنان را استماع می‌کنیم، بر همین اساس باید بگویم که شما نمایندگان مجلس، نمایندگان ما در قوه قضاییه نیز هستید.
    رئیس قوه قضاییه بیان داشت: در تمام سفرهای استانی رسمی و غیررسمی تاکید و اصرار دارم که نمایندگان مجلس در حوزه انتخابیه مربوطه، ما را همراهی کنند تا با حضور نمایندگان مردم به بررسی و رفع مشکلات و مسائل آنان بپردازیم و از ظرفیت نمایندگان مجلس نیز در راستای رفع مسائل و معضلات مبتلابه مردم کمک بگیریم.
    رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: ما چیزی پنهان از نمایندگان مردم در مجلس نداریم؛ این فضا و بستر برای نمایندگان مجلس فراهم شده تا علاوه بر بازدید از مراکز و مراجع مختلف قضایی، بتوانند در چارچوب موازین قانونی از ندامتگاه‌ها و زندان‌ها نیز بازدید به عمل آورند و از نزدیک و بصورت ملموس در جریان مسائل حوزه زندانبانی و تحولات این بخش قرار گیرند؛ در همین راستا، طی مدت اخیر بیش از ۱۲ زندان از سوی نمایندگان مجلس اعم از نمایندگان مرد و زن مورد سرکشی قرار گرفته است و در این اثناء از برخی ندامتگاه‌ها بیش از یکبار توسط نمایندگان مجلس بازدید شده است.
    رئیس عدلیه افزود: همچنین با بستر و فضایی که فراهم کردیم تعدادی از نمایندگان مجلس از دادگستری‌ها در سراسر کشور بازدید به عمل آوردند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مراجع و محاکم قضایی از جهات مختلف اعم از کمبودهای تجهیزاتی و امکنه قرار گرفتند.
    محسنی اژه‌ای در ادامه مجلس را ریل‌گذار اداره کشور دانست و گفت: همه باید به مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانین جامع و پایدار یاری رسانیم؛ نباید شرایط به گونه‌ای باشد که قوانین ما مدام دچار تغییر و اصلاح شوند؛ در تدوین قانون باید جامع‌نگری لحاظ شود؛ ما در قوه قضاییه آمادگی کامل داریم که آسیب‌شناسی‌های خود ناظر بر مسائل مختلف از جمله بسترها و گلوگاه‌های فسادزا و فرایندهای طولانی فساد زا را در اختیار نمایندگان مردم قرار دهیم تا آن‌ها مبتنی بر این آسیب‌شناسی‌ها، قوانینی به تصویب برسانند که ماحصل آن‌ها خشکاندن ریشه‌های فساد باشد.
    رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: البته مجلس یازدهم در حوزه‌های مختلف، قوانین اثرگذار و نافعی را به تصویب رسانده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت» اشاره کرد که بواسطه آن، نگاه و رویکرد دشمن تغییر کرد و جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ارتقاء یافت.
    رئیس دستگاه قضا گفت: اعتقاد ما در قوه قضاییه آن است که نمایندگان مجلس و دولتمردان می‌توانند در رفع نقاط ضعف و آسیب به ما کمک کنند، کمااینکه ما نیز می‌توانیم و آمادگی کامل داریم که به دولت و مجلس در رفع آسیب‌ها و ضعف‌ها در حوزه‌های کاری‌شان با رعایت اصل استقلال قوا، کمک و یاری رسانیم.
    رئیس عدلیه تاکید کرد: اهتمام ما در قوه قضاییه حمایت و صیانت از حقوق قانونی و مشروع آحاد جامعه و فرد فرد مردم است؛ ما برای گره‌گشایی از کار هر فرد تظلم‌خواهی منطبق بر موازین قانونی، تا حد توان، تلاش می‌کنیم.
    محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به برخی مسائل مطرح شده از جانب نمایندگان در این نشست هم‌اندیشی از جمله مقوله‌ای در باب «ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس» ناظر بر رسیدگی به شکایت پارلمان از دولت ها، گفت: ما برای این مهم، هم شعبه بازپرسی خاص و هم شعبه دادگاه اختصاصی در نظر گرفته‌ایم؛ البته ممکن است شما نمایندگان مجلس بگویید که قضات این شعب ثابت نیستند و تغییر می‌کنند که ما تلاش خواهیم کرد به این موضوع عنایت داشته باشیم و از قضات مسلط در این شعب بهره بگیریم.
    رئیس قوه قضاییه با اشاره به ظرفیت‌های بالای نمایندگان مجلس برای نقش‌آفرینی در گسترش فرهنگ صلح و سازش، بیان داشت: ما در قوه قضاییه و مرکز توسعه حل اختلاف اهتمام و جهد داریم که با تدوین سازوکارهای مشخص و سیاستگذاری و روشنگری، بیش از پیش از ظرفیت‌های گروه‌ها و اقشار مختلف مردمی، طوایف، هنرمندان و صاحبان نفوس و قلم و کلام در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش و ایجاد مصالحه میان مردم بهره بگیریم که در این زمینه نمایندگان مجلس نیز می‌توانند بسیار کمک‌کار ما باشند.
    همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه به صورت جدی شاهد تحول در تعامل دستگاه قضا و مجلس شورای اسلامی هستیم و این موضوع طی دو سال اخیر نسبت به سالیان گذشته بی‌سابقه بوده است.
    وی افزود: در حال حاضر در تمام استان‌های کشور کمیسیون‌های مشترک بین نمایندگان مجلس و دادگستری‌های کشور برقرار است و جلسات این کمیسیون‌ها به صورت مرتب برگزار می‌شود و نتایج بسیار خوبی نیز تاکنون داشته است.
    مصدق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبودها و محدودیت‌هایی که مراکز و مراجع قضایی از حیث تجهیزات و امکنه در برخی از نقاط کشور دارند، خواستار مساعدت هرچه بیشتر مجلس شورای اسلامی برای بهبود این وضعیت شد.
    رحیمی وزیر دادگستری نیز در این جلسه اظهار کرد: قوه قضاییه در دوره «تحول و تعالی»، تعامل و هم‌افزایی واقعی و حداکثری با مجلس شورای اسلامی داشته است.
    پورسید معاون حقوقی قوه قضاییه نیز بر ضرورت اثرگذاری بیشتر دستگاه قضایی در کلیه کمیسیون‌های فرعی و اصلی مجلس تاکید کرد و گفت: انجام کامل تکالیف و ماموریت‌های قوه قضاییه، نیازمند همراهی و هم‌افزایی حداکثری مجلس شورای اسلامی با دستگاه قضایی است.