سرمقاله

مجلس در محاق / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • شفافیت روند تامین مالی با راه‌اندازی سامانه پنل بدهی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11601  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 10 تیر 1402
    بانک توسعه تعاون علاقه مند است عهده دار تسهیلات تکلیفی ویژه تعاونی‌ها گردد
    مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نشست تخصصی با مدیران عامل اتحادیه‌های شرکت‌های تعاونی اعلام داشت بانک علاقه‌مند است عهده‌دار تسهیلات تکلیفی ویژه تعاونی‌ها گردد. محمد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون در این دیدار گفت: این بانک از ابتدای تأسیس تاکنون بیش از دو سوم تسهیلات پرداختی را به بخش تعاون اختصاص داده است و به این تکلیف اساسنامه‌ای پایبند بوده است و طی دو سال اخیر نیز برای اولین بار دو خط اعتباری 20 و 30 هزار میلیارد ریال از منابع داخلی طی تفاهم‌نامه با معاونت تعاون به تعاونی‌ها اختصاص یافته است که هم اکنون اطلاع‌رسانی کاملی به تعاونی‌ها برای بهره‌مندی از خط اعتباری 30 هزار میلیارد ریالی در حال انجام است.
    وی ادامه داد: هر دو هفته یک نوبت جلسه‌ای به منظور تسهیل فعالیت تعاونی‌ها انجام می‌شود که مسائل و مشکلات تعاونی‌ها به صورت ویژه مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و تصمیمات مؤثری برای گره‌گشایی مشکلات و همچنین تسهیل شرایط فعالیت تعاونی اتخاذ می‌گردد.
    شیخ حسینی گفت: بانک توسعه تعاون طی دوره‌های اخیر با حجم زیادی از تسهیلات تکلیفی مواجه بوده است، لذا تصمیم بر آن شد از طریق مذاکره با دستگاه‌های مسئول، حجم تکالیف بانک مدیریت شده و شرایطی پدید آید تا تسهیلات تکلیفی بانک از جنس تعاون باشد.
    وی ادامه داد: بانک توسعه تعاون عامل پرداخت تسهیلات تبصره‌ای و ملی از جمله بند الف تبصره 18 قانون بودجه، تبصره 16 قانون بودجه، ماده 52، ماده 56 قانون الحاق و طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری بوده است و این طرح‌ها کماکان تحت این عناوین یا در قالب بندهای قانونی جدید کماکان جاری است و هدف این است من‌بعد سهم بخش تعاون از این تسهیلات به حداکثر برسد و نیز فرهنگ‌سازی شود که بانک توسعه تعاون تسهیلات تکلیفی و تبصره‌ای و حمایتی را صرفاً با نگاه و رویکرد تخصصی به تعاون عهده‌دار می‌گردد.
    وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اعتقاد وافر رئیس‌جمهور به امر تعاون و اهتمام فراوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت تعاون به بخش تعاون و به ویژه ابلاغ سند توسعه تعاون این موقعیت به وجود آمده است تا اجزا و ارکان بخش تعاون کشور با معرفی قابلیت‌ها و استعدادهای بخش تعاون در ایجاد اشتغال و رونق تولید، زمینه را برای ارتقای سهم از اقتصاد ملی مهیا نمایند.
    این مقام بانکی تصریح نمود: ارکان بخش تعاون با محوریت و رهبری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر از انسجام و یکپارچگی بهره‌مند شده‌اند و ویژگی شخصیتی ایشان موجب گردیده اتحاد مناسبی حول بخش تعاون شکل گیرد.
    وی خاطر نشان کرد: بانک توسعه تعاون در دوره اخیر تمامی امکانات و داشته‌ها را در مسیر ارائه خدمات بهینه به بخش تعاون بکار گرفته است و جا دارد از همت و تلاش همکاران بانک به ویژه در سطح شعب و استان‌های سراسر کشور برای ارائه خدمات شایسته به تعاونگران نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم.
    شیخ حسینی یادآور شد: تسهیلات پرداختی به تعاونی‌ها در سطح شعب از رشد مناسبی برخوردار گشته است، تا حد بسیار زیادی برای طی فرآیند پرداخت و تضمینات و نیز صدور ضمانت‌نامه و اعتبار اسنادی و ارائه انواع خدمات مالی، نهایت تسهیل‌گری برای تعاونگران منظور گردیده است و سیاست‌های اعتباری بانک در راستای حمایت از تعاونی‌ها مورد بازنگری و تنظیم مجدد قرار گرفته است و برای تسریع در ارائه خدمات، سقف اختیارات استان‌ها افزایش یافته است.
    این مقام بانکی گفت: افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون از 28 تا 62 هزار میلیارد ریال اقدام بسیار بزرگی بوده که در هیچ دوره و هیچ دولتی اتفاق نیفتاده است و در این دوره با راهبری شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری عزیزان مجلس در فراکسیون تعاون و کمیسیون‌های تخصصی و درایت معاون تعاون و هماهنگی و پیگیری نهادهای حاضر در بخش تعاون از جمله اتاق تعاون قابلیت انجام یافت.
    شیخ حسینی گفت: بانک توسعه تعاون در سال 1388 در جهت ارتقای سطح فعالیت تعاونی‌ها تأسیس گردید و سال‌های ابتدایی فعالیت بانک مصادف گردید با وضعیتی که شاخص‌های اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار نداشته است.
    وی توضیح داد: نرخ رشد اقتصاد در دهه 90 در سطح 0.8 درصد بوده است و با محاسبه نرخ استهلاک، میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد منفی 6.8 درصد بوده است.
    شیخ حسینی تأکید نمود: وضعیت غیر مطلوب شاخص‌های اقتصاد کلان در دهه 90 و بلا تکلیف بودن افزایش سرمایه کیفی بانک طی بیش از یک دهه و اعمال برخی سیاست‌های گوناگون موجب گردید دهه گذشته دهه انزوای بخش تعاون باشد و بالطبع مواجهه بانک با جامعه هدف و بخش تعاون در سطح مطلوب قرار نداشته باشد.
    در این جلسه که با حضور مهدی مسکنی معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید باقر فتاحی رئیس هیات مدیره، محمدجعفر ایرانی عضو هیات مدیره برگزار شد.
    معاون تعاون، مدیران کل حوزه تعاون وزارتخانه و نیز مدیران عامل اتحادیه‌های شرکت‌های تعاونی از سوی بانک توسعه تعاون مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.