سرمقاله

هشدارها را جدی بگیرید ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14715  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 06 شهریور 1402
    هشدار تشدید سیل در شمال‌شرق پاکستان
    مقامات پاکستان روز یکشنبه اعلام کردند: با توجه به اینکه وقوع سیلاب‌های شدیدتر و بیشتر برای مناطق وسیعی در شمال شرق این کشور پیش‌بینی شده، عملیات تخلیه شهرک‌های کنار یک رودخانه با سرعت بیشتری انجام می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مناطق درگیر با سیل تخلیه شده‌اند.
    به گفته مقامات، رودخانه «ساتلوج» که از شمال هند و پاکستان می‌گذرد به دلیل اینکه هند در پی بارندگی‌های شدید، آب بیشتری را به سمت مناطق پایین دستی در پاکستان رها می‌کند، طغیان کرده است.
    دو سد بزرگی که در اراضی هند روی این رودخانه ساخته شده‌اند نیز دوباره به حداکثر ظرفیت خود نزدیک می‌شوند و بارندگی‌های بیشتر می‌تواند منجر به خروج آب از این مخازن شود که در پی آن دست‌کم هفت ناحیه در ایالت «پنجاب» پاکستان در خطر خواهند بود.
    یکی از مقامات ایالت پنجاب، سیل اخیر را «بدترین سیل در ۳۵ سال اخیر» توصیف کرده است.
    گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از تاریخ ۹ ژوئیه از مناطق مختلف درگیر با سیل تخلیه شده‌اند.
    ویدئوهای منتشرشده نیروهای امدادی را نشان می‌دهد که در حال تخلیه مردم و حیوانات محلی از مناطق درگیر با سیل هستند. همچنین مردم محلی نیز دیده می‌شوند که در حال عبور از میان سیلاب هستند.
    بر اساس گزارش‌های رسمی از تاریخ ۹ ژوئیه (ماه گذشته میلادی) تاکنون ۱۷ نفر در حوادث ناشی از سیل کشته و ۳۶ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.
    عوامل متعددی در جاری شدن سیل نقش دارند اما گرم‌تر شدن اتمسفر به دلیل تغییر اقلیم که بشر عامل آن است، احتمال وقوع بارندگی‌های سیل آسا را بیشتر کرده است.
    دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشورها به شدت از تصاعد گازهای گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.
    با گرمتر شدن هوا، رطوبت بیشتری در اتمسفر ذخیره می‌شود که بارندگی شدیدتر در مدت زمان کوتاه‌تر و گاه در ناحیه‌ای محدود را به دنبال دارد.
    دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.
    هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریبا به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.