سرمقاله

نگاهی به قتل داریوش مهرجویی ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16986  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 25 مهر 1402
    رئیس‌ جمهوری در همایش ملی نخبگان خبر داد
    مرکز ملی هوش مصنوعی به زودی آغاز به‌کار می‌کند
    رئیس جمهور مدیران کشوری و استانی را مکلف به بهره‌گیری از شاخص‌های نخبگی و ظرفیت نخبگانی کرد و گفت: در شوراهای استانی و وزارتخانه‌ها باید در کنار مدیران نخبگان نیز به تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری مسائل کشور کمک کنند.
    سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین همایش ملی نخبگان که پیش از ظهر دیروز برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع استعدادهای برتر و نخبگان کشور به اهمیت نقش و جایگاه نخبگی در جامعه اشاره کرد و گفت:‌ نخبگان موتور محرکه و پیشران پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف هستند و باید خدای متعال را به‌خاطر اعطای چنین نعمت‌هایی شکرگزار بود.
    وی توانایی و دانایی نخبگان را موجب افتخار، عزت و اقتدارآفرینی برای کشور دانست و ضمن تجلیل از نقش پدران، مادران و مربیانی که زمینه‌های رشد و پیشرفت آنها را فراهم کرده‌اند، افزود: خانه، مدرسه، دانشگاه و نظام اسلامی به عنوان بسترهایی برای رشد و تعالی نخبگان، جایگاه بسیار مهمی در نخبه‌پروری دارند و نقش‌شان در این زمینه مثال‌زدنی است.
    رئیس‌ جمهوری نخبگان را سرمایه‌هایی بزرگ برای کشور دانست و تأکید کرد: این سرمایه باید شناسایی شده، از او صیانت شود و ارتقا یابد چرا که اگر به ارتقای این سرمایه بزرگ و ملی توجه نشود، دچار فرسایش خواهد شد.
    وی نقش‌آفرینی استعدادهای برتر و نخبگان در جامعه در پرتو نعمت خدادادی نخبگی را مورد تأکید قرار داد و گفت: یک جلوه از این نقش‌آفرینی حضور در مناصب مدیریتی و اجرایی است، اما باید زمینه برای رشد و تعالی نخبگان فراهم شود تا در عرصه‌های دیگر از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اثربخش باشند.
    وی با بیان اینکه جهت حرکت نخبگی باید در جهت مسئله‌شناسی، حل مسئله و پیشرفت کشور باشد، تأکید کرد: نخبگان باید مسائل کشور را بشناسند و بعد از آن در جهت حل مسائل راهکار ارائه دهند. بنیاد ملی نخبگان طرحی نو برای شناسایی نخبگان ارائه کند که مبنای آن مردمی‌سازی شناسایی استعدادها در عمل و نه صرفا در سخن باشد.
    رئیسی مدرسه را بهترین نقطه آغاز شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر دانست و تصریح کرد: نخبگان و جامعه حقوق متقابلی دارند؛ نخبه بیش و پیش از دیگران متوجه اشکالات و کمبودهای جامعه می‌شود و از این منظر می‌توان نخبه را یک نوع روشنفکر در شناسایی مسائل کشور قلمداد کرد.
    وی لزوم تشویق اقدامات مردمی در زمینه شناسایی نخبگان را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: شناسایی نخبگان نباید به بنیاد ملی نخبگان خلاصه شود و باید در جهت دسترسی همه آحاد مردم به امکانات فارغ از اینکه روستایی یا شهری باشند و یا تمکن مالی داشته یا نداشته باشند، پوشش لازم به عمل آید تا افراد دارای استعداد بتوانند توانایی‌های خود را شکوفا کنند.
    رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه نخبگان علاوه بر شناسایی مسائل، در حل این مسائل نیز نقش‌آفرینی موثری ایفا می‌کنند، اظهار کرد: نخبه اساسا مسئولیت‌پذیر، وطن‌دوست و مردم‌دوست است، باید در نخبگی فردی که وطن‌دوست و مردم‌دوست نباشد، تردید کرد.
    وی در بخش دیگری از این مراسم بر آمادگی دولت برای حمایت از تلاش‌های نخبگان در مسیر تولید داروهای بیماری‌های خاص و همچنین حمایت از خانواده‌های این بیماران برای دستیابی هر چه آسان‌تر  به دارو، تأکید کرد.
    وی در پاسخ به دغدغه یکی دیگر از نخبگان مبنی بر لزوم توجه به زنجیره ارزش تأکید کرد: موضوع زنجیره ارزش با نگاه توأمان به عرصه عرضه و تقاضا امری بسیار مهم است و همه ملزوماتی چون تولید، تامین مواد اولیه و بهره‌برداری صحیح از منابع سرشار کشور و ایجاد اشتغال در گرو تکمیل این زنجیره است.
    وی همچنین نخبگان را بزرگترین ثروت ملی کشور معرفی کرد و تبدیل این ثروت به ارزش افزوده را نیازمند ورود نخبگان به عرصه عمل دانست.
    رئیس‌ جمهوری با تأکید بر توجه به اصل ما می‌توانیم در تمامی عرصه‌های کشور گفت: امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و شهیدانی چون حاج قاسم سلیمانی به ما آموختند که بسیاری از کارهای به ظاهر غیرقابل انجام با ایمان همراه با اقدام و عمل قابل تحقق است.
    چگونگی بهره‌گیری از «هوش مصنوعی» موضوع دیگر مورد اشاره از سوی یکی از نخبگان بود که رئیس جمهور ضمن تأکید بر اهمیت آن خاطرنشان کرد: این اهمیت موجب شد که مقدمات ایجاد مرکز ملی هوش مصنوعی انجام شود و آغاز به‌کار این مرکز به زودی اعلام خواهد شد.
    رئیسی در همین زمینه افزود:‌ پدیدآورندگان هوش مصنوعی در دنیا نیز امروز به این نتیجه رسیده‌اند که این پدیده باید تنظیم‌گری شود و این امر در مرکز ملی هوش مصنوعی تحقق خواهد یافت.