سرمقاله

گوشه‌گیری دولت‌های عربی در جنگ غزه ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20500  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 22 آذر 1402
    معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد
    چراغ سبز ۱۱۹ کشور برای حضور در ایران اکسپو
    معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه تاکنون ۱۱۹ کشور برای حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران سیگنال مثبت دادند از هدف‌گذاری صادرات ۴ میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها برای سال آینده خبر داد.
    مهدی صفری در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان اینکه اولویت در سیاست خارجی ارزآوری از طریق صادرات کالا و خدمات است، اظهار کرد: عرضه کالاهای صادرات غیرنفتی نسبت با پنج سال پیش متفاوت است و الآن اساس کار دانش بنیان است.
    وی با بیان اینکه امسال دو میلیارد دلار صادرات کالاهای دانش بنیان انجام شده و امیدواریم سال آینده به چهار میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: در وزارت امور خارجه چند دستورالعمل به سفرا داده شده که درباره آن با سیاستمداران و اتاق‌های بازرگانی صحبت کنند و درباره نمایشگاه اطلاع رسانی شود.
    این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون ۱۱۹ کشور برای حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران سیگنال مثبت دادند امیدواریم بیشتر شود، اظهار کرد: سیاست‌های دولت روی صادرات غیرنفتی و تمرکز بیشتر روی صادرات دانش‌بنیان است.
    وی با اشاره به شعار امسال در خصوص رشد تولید تصریح کرد: گفته می‌شود امسال واردات بیشتر از صادرات بوده که با توجه به شعار امسال طبیعی است؛ زیرا برای تولید نیازمند مواد اولیه هستیم. ایران اکنون در بین کشورهای مختلف  به عنوان کشور صادر کننده محصولات تکنولوژی و محصولات دانش بنیان شناخته شده است.
    صفدری با اشاره به علاقه‌مندی کشور عربستان برای تجارت با ایران اظهار کرد: این کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی سال آینده ایران شرکت خواهد کرد، اما در خصوص تجارت عربستان علاقمند است تا  ابتدابا بخش خصوصی ما ارتباط تجاری داشته باشد.
    وی در پایان از امضای موافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا در ۲۵ دسامبر در سن پترز بورگ خبر داد.
    همچنین مجید تکبیری  - رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ) -  در بخش دیگری از این نشست گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور با پیش بینی بازدید بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور جهان، از تاریخ ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می شود.
    به گفته وی در این دوره تمرکز بر شش  گروه کالایی از محصولات شرکت‌های ایرانی  شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و خدمات فنی-مهندسی و گروه پتروشیمی است.
    رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران همچنین گفت: اتکا به صادرات نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران است و همواره نوسانات قیمت نفت، سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران شده که  همین امر سبب شده عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تاکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد.