سرمقاله

ائتلاف دریایی / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10126  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 17 خرداد 1402
    ائتلاف دریایی / سیف الرضا شهابی

    دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک سخنرانی اعلام کرد در آینده نزدیک ائتلاف دریایی مشترک  با مشارکت کشورهای ایران، عربستان، امارات متحده عربی، قطر و بحرین تشکیل خواهد شد تا امنیت منطقه را بر عهده بگیرند و در ادامه کشورهای هندوستان و پاکستان  به ائتلاف ملحق می‌شوند.
    حفظ امنیت خلیج فارس توسط کشورهایی که دارای ساحل در خلیج فارس هستند  از دیر باز و قبل از انقلاب اسلامی ایران توسط برخی از دولت‌های خلیج فارس مطرح شده بود در آن زمان  به خاطر وحود اختلافات و رقابت‌ها و نفوذ قدرت فرامنطقه ای ائتلاف شکل نگرفت.
    در اجلاس سوم سران شورای همکاری خلیج فارس که در نوامبر ۱۹۸۲ در منامه پایتخت بحرین تشکیل شد پیشنهاد تشکیلات نیروی نظامی از کشورهای عضو شورای مزبور داده شد در پی آن در سال ۱۹۸۳ نیروی نظامی به نام سپر جزیره یا قوه درع الجزیره peninsula  shield Force اعلام موجودیت کرد که نقشی مشابه ناتو در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس داشت به این معنا که هر کشور شورای همکاری خلیج فارس مورد حمله و تجاوز قرار بگیرد بقیه کشورهای عضو، همکاری دفاعی انجام دهند.
    در عمل نیروی سپر جزیره موفق نبود و در جلوگیری از تهاجم نظامی عراق به کویت در اوت ۱۹۹۰ ناتوانی خودش را نشان داد به طوری که  دولت های عضو شورا متوسل به ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا جهت اخراج عراق از کویت شدند.
    بر این اساس، در اجلاس بیست و ششم سران شورای مزبور  در دسامبر ۲۰۰۵ در ابوظبی ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان خواستار تحول در نیروهای سپر جزیره شد و علت تحول در سخنان سلطان عبدالعزیز وزیر دفاع عربستان نهفته است که در مصاحبه‌ای گفته بود: نیروی مشترک شش کشور امیر نشین عضو شورای همکاری خلیج فارس موسوم به سپر جزیره که بیش از ۲۰ سال پیش تشکیل شد کارایی لازم را نداشته به همین علت منحل خواهد شد.
    بعد از آن رویکرد نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به طرف همکاری با ناتو گرایش پیدا کرد  در کنفرانسی با عنوان نقش ناتو در امنیت منطقه خلیج فارس در دوحه پایتخت قطر همکاری مورد بررسی قرار گرفت.
    بر حسب ظاهر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بعد از نشیب و فرازها و پشت سر گذاشتن تجربیات متعدد به این واقعیت ژئو پلیتیک واقف شدند امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود امید داشتن به قدرت های فرا منطقه ای امیدی واهی است.
    اظهارات دریادار شهرام ایرانی حکایت از درک این واقعیت توسط کشورهای شورای همکاری  است اگر چه جای دو کشور کویت و مخصوصا عمان که در کنار تنگه هرمز قرار دارد خالی است و با حضور این دو کشور در ائتلاف دریایی حلقه ارتباط محکمتر خواهد شد.
    نکته مهمی که نباید از آن غافل بود اینکه برای موفقیت ائتلاف ،  هیچکدام از کشورهای عضو ائتلاف دریایی نباید حالت آمریت داشته باشند و حقوق مساوی بر اساس هر کشور یک رای قایل باشند تا اختلاف بوجود نیاید و در صورت بروز اختلاف بر اساس مذاکره و مفاهمه در رفع اختلافات بکوشند.
    هدف همه کشورهای عضو ائتلاف باید حفظ امنیت و جلوگیری از  درگیری بین کشورها و جلوگیری از نفوذ قدرت‌های بیگانه و فرامنطقه ای در این آبراه استراتژیک باشد تا صلحی پایدار در خلیج فارس و حوزه شمال اقیانوس هند شکل بگیرد.