سرمقاله

گنجی که باید قدرش را بدانیم ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10223  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 18 خرداد 1402
    چرا جهت‌گیری‌های علیه یک شرکت هواپیمایی است؟
    تنبیه گزینشی زاگرس
    طبق اطلاع واصله سازمان هواپیمایی كشوری مبادرت به لغو مجوز پرواز های بیش از شش شركت هواپیمایی در مسیر های تهران به مشهد ،اهواز،شیراز از تاریخ ٢١خرداد کرده است
    به گزارش ابتکار، در شرایطی كه شركت‌ها، بلیت مسیرهای مذكور برای بعد از تاریخ مذكور را فروخته‌اند لغو مجوز پروازها، مسافرین این شركت‌ها دچار سرگردانی می‌كند و با توجه به اینكه به دلیل افزایش تقاضای سفرهای هوایی دوره انتظار برای دریافت بلیت در مسیر های پرتردد وبویژه مسیر های مذكور طولانی است، این اقدام سازمان هواپیمایی كشوری منجر به كاهش عرضه صندلی هواپیما وطولانی تر شدن دوره انتظار دریافت بلیط خواهد شد ضمن اینكه باعث افزایش بازار سیاه بلیط ورونق دلالی می‌شود.
    ازسوی دیگر در یك اقدام سوال برانگیز فقط لغو پروازهای شركت هواپیمایی زاگرس به مقصد اهواز در صدر خبرهای نیمروزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد كه حاكی از جهت گیری عجیب و تبعیض‌آمیز مدیران وزارت راه و شهرسازی برعلیه شركت‌های هواپیمایی بخش خصوصی است.
    بی اخلاقی رسانه ای وزارت راه و شهرسازی با حمایت خبرگزاری ایرنا و صدا و سیما
    در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری برای بیش از هشت شرکت محدودیدت و ممنوعیت ایجاد کرد، اما فقط اسم شرکت هواپیمایی زاگرس در خبرها آمده است و این نشانه‌ای از خبرسازی جهت دار است.
    ایرنا با تیتر «مجوز پروازهای تهران- اهواز شرکت زاگرس به دلیل گرانفروشی لغو شد» به این خبر پرداخت اما در ادامه نوشت: «از سازمان هواپیمایی کشوری، پیرو اخطار قبلی در اردیبهشت امسال و بررسی مجدد سیستم‌های نمایش توزیع و فروش بلیت هوایی، بلیت شرکت هواپیمایی زاگرس همچنان بالاتر از نرخ تعیین شده در نرخنامه ابلاغی این سازمان به فروش رسید.
    بنابراین، سازمان هواپیمایی کشوری به استناد قوانین و مقررات موضوعه این سازمان و به منظور حفظ مصالح عمومی، همه مجوزهای پروازی مسیر تهران- اهواز آن شرکت را از روز یکشنبه هفته آینده تا اطلاع ثانوی باطل کرد.»
    در عین حال همانگونه که در ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه و تنفیذ آن در ماده 53 برنامه ششم توسعه آمده است آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و شبکه پروازی اجرایی شده که متاسفانه به استناد مصوبه مجهول ستاد تنطیم بازار وزارت راه و شهرسازی با دخالت غیرقانونی و حتی حذف سازمان هواپیمایی کشوری در تصمیم‌گیری‌ها در حالی‌که سازمان مذکور متولی صنعت است، تصمیم گیری و بدون نظر شورای عالی هواپیمایی تصمیم غیرقانونی خود را به سازمان هواپیمایی کشوری تحمیل کرده است . این امر کشور را دچار خسارت جبران ناپذیری کرده است، زیرا از 350 فروند هواپیمای ثبت شده کمتر از 100 فروند فعال واقعی است و عرضه بلیت نیز به شدت محدود شده است . رانت گرانفروشی و پارتی بازی برای بدست اوردن بلیت هواپیما نتیجه دخالت وزارت راه و شهرسازی میباشد . حتی دز صورت ابطال قانون شورایعالی هواپیمایی میبایست نرخ بلیت را تعیین نماید که وزارت راه آن شورا را نیز خنثی نموده است. حال با همه توضیحات بالا سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی عوام فریبانه و طبق ادعای خود برای رعایت مصالح مردم با دستور صریح وزیر راه برای بیش از 8 شرکت هواپیمایی ممنوعیت و محدودیت ایجاد نمود اما در خبر ساعت 14 سیما و سایت دولت فقط از شرکت هواپیمایی زاگرس نام برده شده است .
    چه مصلحتی است که سازمان هواپیمایی کشوری با ابطال مجوز پرواز شرکتهای هواپیمایی هزاران نفر از مردم را که در این گرمای طاقت فرسا و جاده های خطرناک بلیت هواپیما خریداری کرده‌اند، با تصمیم شخص وزیر محروم شده‌اند .
    طبق اطلاع واصله سازمان هواپیمایی كشوری مبادرت به لغو مجوز پرواز های بیش از شش شركت هواپیمایی در مسیرهای تهران به مشهد، اهواز، شیراز از تاریخ ٢١خرداد کرده است.
    در شرایطی كه شركت ها بلیت مسیر های مذكور برای بعد از تاریخ مذكور را فروخته‌اند لغو مجوز پرواز ها مسافرین این شركت‌ها دچار سرگردانی می‌كند و با توجه به اینكه به دلیل افزایش تقاضای سفرهای هوایی دوره انتظار برای دریافت بلیت در مسیرهای پرتردد و به ویژه مسیرهای مذكور طولانی است، این اقدام سازمان هواپیمایی كشوری منجر به كاهش عرضه صندلی هواپیما و طولانی‌تر شدن دوره انتظار دریافت بلیت خواهد شد ضمن اینكه باعث افزایش بازار سیاه بلیت ورونق دلالی می‌شود.
    از سوی دیگر در یك اقدام سوال برانگیز فقط لغو پروازهای شركت هواپیمایی زاگرس به مقصد اهواز در صدر خبرهای نیمروزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران قرارمیگیرد كه حاكی از جهت‌گیری تبعیض‌آمیز مسئولین وزارت راه و شهرسازی برعلیه شركتهای هواپیمایی بخش خصوصی است.