سرمقاله

حرکت اقتصاد روی امواج حرف ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10637  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 24 خرداد 1402
    ‏v«ابتکار» سفر رئیس جمهوری به ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه را بررسی می‌کند
    تور دیپلماسی در آمریکای لاتین
    گروه بین الملل - سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان که به منظور سفر به ونزوئلا، کوبا و نیکاراگونه تهران را ترک کرده بود، روز گذشته در نخستین مقصد از تور دیپلماتیک خود در آمریکای لاتین وارد، کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد و مورد استقبال رسمی نیکولاس مادورو رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت.
    در همین رابطه مادورو پیش از دیدار با سید ابراهیم رئیسی در توئیتی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی به عنوان یکی از مهم‌ترین قدرت‌های نوظهور جهان جدید ایفا می‌کند. آن‌ها مرجعی برای کسانی هستند که برای استقلال، عدالت، برابری و انسانیت واقعی تلاش می‌کنند.
    گفتنی است در نخستین مقصد رئیس جمهوری در سفر به آمریکای لاتین نشست مشترک رئیس جمهور ایران سید ابراهیم رییسی و نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد. همچنین مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه حاضر ۱۹ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند و در ادامه برنامه‌های سفر رسمی رئیسی به ونزوئلا، رئیس جمهوری این کشور نشان افتخار ملی ونزوئلا (نشان درجه یک زنان و مردان آزادی‌بخش ونزوئلا) را به رئیس جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد.
    در همین راستا علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز اعلام کرد که قصد سیزدهمین سفر خارجی رئیس‌جمهور، ونزوئلا است؛ این کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت و هشتمین ذخایر گاز دنیا است. سال گذشته حجم صادرات غیرنفتی ایران به ونزوئلا ۴۰۰ درصد رشد داشت. رویکرد دولت گسترش سیاست خارجی متوازن است؛ در همین راستا کوبا و نیکاراگوئه مقاصد بعدی رئیس‌جمهور است.
    علاوه بر این حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز ساعاتی پس از ورود رئیس جمهور به آمریکای لاتین در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: «کاراکاس نخستین مقصد از اولین سفر منطقه‌ای دکتر رئیسی به آمریکای جنوبی در چارچوب دیپلماسی و سیاست خارجی متوازن دولت است.» امیرعبداللهیان ادامه داد: «بهره‌مندی ایران و ونزوئلا از منابع سرشار انرژی، ظرفیت‌های مکمل و مشترک اقتصادی و تجاری و وجود اراده جدی، ضامن اجرای توافق راهبردی ۲۰ ساله و تحقق عملی منافع دو ملت است.»
    در تعامل با آمریکای لاتین چه راهبردی را پیش ببریم؟
    در همین رابطه عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و دیپلمات پیشین در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به سفر رییس‌جمهور به آمریکای لاتین گفت: فعلا این سفر اولین قدم دولت آقای رئیسی بعد از دو سال روی کار آمدن است. مبنای کار ما با کشورهای آمریکای لاتین تا حدود زیادی روشن است و در دوره‌های مختلف در یک سطح مشخص وجود داشته است. با کوبا از اول انقلاب روابط صمیمی برقرار بوده و با ونزوئلا بعد از روی کار آمدن چاوز روابط خوب شد و از دوران قبل از آقای احمدی‌نژاد هم مبنایش گذاشته شد، با نیگاراگوئه رابطه داریم اما ظرفیت بالایی ندارد و بیشتر کار سیاسی با این کشور می‌توان کرد اما ونزوئلا ظرفیت اقتصادی خوبی دارد.
    وی ادامه داد: روابط ایران و کوبا در حد روابط سیاسی خوب بوده و در سازمان‌های بین‌المللی همکاری خوبی هم داشتیم و تعاملات اقتصادی بد نیست به ویژه در زمینه پزشکی و علمی هم همکاری خوبی داریم.
    این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه یکی از کارکردهای دولت فعلی می‌تواند افزایش ظرفیت همکاری‌ها فراتر از دولت‌های قبل باشد به ویژه در حوزه اقتصادی گفت: البته تحریم‌ها مانع جدی برای فعالیت اقتصادی گسترده است اما با همه مشکلات و موانع این منطقه جای کار بسیار دارد. به علاوه اینکه اگر ایران می‌خواهد با آمریکای لاتین کار کند، نباید صرفا بر روی چند کشور متمرکز شود. سه کشور برزیل مکزیک و آرژانتین را نباید فراموش کنیم و زمینه همکاری اقتصادی با آنها را نیز باید جدی بگیریم.
    فرجی‌راد ادامه داد: مهم‌ترین کشور در این منطقه به نظر من برزیل است که با آمدن لولا داسیلوا شرایط خوبی هم فراهم شده و خوب بود زمینه سفر به برزیل هم در این سفر فراهم می‌شد. برزیل ظرفیت بالایی در این منطقه به لحاظ اقتصادی و تکنولوژیکی دارد. این کشور جزو گروه بریکس است و قدرتی نوظهور است و صنایع خوبی برای عرضه دارد. قبلا یک سیاستمدار راست‌گرا در این کشور حاکم بود، اما الان شرایط بهتر است. کشور دوم مکزیک است که بسیار صنعتی است و از رشد و توسعه‌ای قابل توجه در این سال‌ها به لحاظ اقتصادی برخوردار شده است.
    وی همچنین به تعامل با آرژانتین اشاره کرد و گفت، البته یک سری مشکلات سیاسی با آرژانتین داریم اما باید تلاش شود و گفت‌وگوهای سیاسی انجام شود تا این مساله حل شود. ما همیشه محصولات مورد نیازمان را با قیمت مناسب از این کشور می خریدیم و بسیاری از کالاهای کشاورزی را از آنجا وارد می‌کنیم بنابراین باید راهی پیدا کنیم که با این کشورها در آمریکای جنوبی هم تعامل برقرار شود و به عبارتی در همان آمریکای لاتین هم باید سیاست توازن در تعامل با کشورهای این حوزه را در پیش بگیریم و از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
    این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: کار با آمریکای لاتین خوب است و دشمنی هم بین ما و آنها وجود ندارد و آنها هم دوست دارند با ایران و خاورمیانه کار کنند از این رو خوب است سعی کنیم راهبردی را با آمریکا لاتین پیش ببریم که در قبال همکاری و تعامل با کشورهای این منطقه اقتصاد ما بهره‌مند شود.