سرمقاله

حلقه‌های گم شده آموزش ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10697  |  صفحه ۷ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 25 خرداد 1402
    رئیس جمهوری ترکیه ادعاهای عجیبی درمورد ایران مطرح کرد
    تهدید ژئوپلیتیکی ایران از سوی اردوغان و علی اف
    گروه بین الملل - رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در نخستین سفر خارجی خود بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به باکو سفر کرده و با الهام علی اف دیدار کرد. در این سفر اردوغان توسعه همکاری های همه جانبه آنکارا و باکو را دوباره مورد تاکید قرار داده و با تاکید بر اینکه برادری ترکیه و آذربایجان در سراسر جهان با حسادت دنبال می شود، یادآور شد: آخرین نمونه آن در فاجعه زلزله ترکیه مشاهده شد. از طرف خودم و ملتم از تک تک سربازان آذربایجانی که قلبشان با ما می‌تپد سپاسگزارم.
    الهام علی اف نیز به نوبه خود گفت، اتحاد و برادری بین ترکیه و جمهوری آذربایجان عامل ثبات، توسعه و امنیت است. من اطمینان دارم دوستی و برادری ما در سالهای آینده همچون همیشه در سطح بالایی خواهد بود.
    وی همچنین گفت: افتتاح کریدور زنگزور اجتناب ناپذیر است، هرچه زودتر بهتر، تلاش‌های خود را در این زمینه افزایش خواهیم داد.
    اردوغان  هم گفت: ما بر مسئله کریدور زنگزور تمرکز کردیم که امتیازات مهمی را در حوزه جاده و راه‌آهن برای ما به ارمغان خواهد آورد.
    ادعاهای مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره  کریدور زنگزور پس از توافق آتش‌بس سه جانبه سران باکو، ایروان و مسکو مطرح شده است اما مسئولان ارمنستانی بارها این ادعاها را رد کرده‌اند. ایجاد این کریدور باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به باکو دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان را خواهد داد.
    ارمنستان بارها تاکید کرده که تلاش رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است. با این حال برخی از منابع به خصوص مقامات آذربایجان مدعی هستند که با میانجی گری روسیه قرار است توافق نهایی میان دو کشور تا پایان سال آینده امضاء شده و حتی برخی گفته ها حاکی از آن است که ارمنستان از استان سیونیک سفر نظر کرده است.
    تهدید مستقیم منافع ایران از سوی اردوغان
    در همین رابطه و در شرایطی که دالان زنگزور تهدید مستقیم علیه ژئوپلیتیک ایران بوده و راه کشور را برای دسترسی به گرجستان و اروپا محدود می کند، رجب طیب اردوغان در مسیر بازگشتش از ترکیه در جمع خبرنگاران درباره کریدور زنگزور که ترکیه و جمهوری آذربایجان را به یکدیگر متصل می‌کند، گفت که پیاده‌سازی طرح این کریدور فقط محدود به موانعی نبود که از سوی ارمنستان ایجاد می‌شد.
    او در ادامه ادعا کرد: به ایران ربط دارد. موضع ایران موجب برآشفتن ما و آذربایجان می‌شود.
    رییس جمهور ترکیه ادامه داد: در واقع ایران باید نگران باشد. امیدواریم رفتار مثبتی در زمینه این مسئله داشته باشند تا بتوانیم ترکیه، آذربایجان و ایران را متصل کنیم. حتی ممکن است‌ خط‌ پکن-لندن‌ را هم‌ باز کنیم.
    به گزارش ایسنا، روز سه شنبه، الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان درباره احداث کریدور زنگزور گفت: افتتاح کریدور زنگزور اجتناب ناپذیر است، هر چه زودتر بهتر، تلاش‌های خود را در این زمینه افزایش خواهیم داد.
    اردوغان  هم در این باره بیان کرد: ما بر مسئله کریدور زنگزور تمرکز کردیم که امتیازات مهمی را در حوزه جاده و راه‌آهن برای ما به ارمغان خواهد آورد.
    به نظر می رسد که در طول سال های اخیر که مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان به واسطه اهداف توسعه طلبانه باکو شدت پیدا کرده، دستگاه سیاست خارجی ایران نسبت به این موضوع مهم آنچنان که باید و شاید جدیت به خرج نداده است. این موضوع زمانی اهمیت می یابد که سیاست های خصمانه دولت باکو در قبال ایران با احداث کریدور زنگزور تکمیل شده و عملاً 40 کیلومتر مرز استراتژیک ایران با ارمنستان را مسدود می کند.
    از سوی دیگر در حالی الهام علی اف و نیکول پاشینیان به عنوان روسای دولت جمهوری آذربایجان و ارمنستان اخیراً به مسکو دعوت شده و با حضور پوتین بر سر اختلافات گفت و گو کردند که به گفته کارشناسان روسیه به واسطه درگیری در جنگ اوکراین چنین مساله مهمی را قاعدتاً از اولویت اصلی خود خارج کرده و به کلی موضوع جنگ است. در نتیجه صحبت های علنی اردوغان و علی اف برای احداث این کریدور مجعول در وهله اول تهدید مستقیم علیه امنیت ملی ایران محسوب شده و لازم است به هر طریق ممکن و با توجه به شرایط زمانی یک راهبرد اصولی و دقیق برای مهار چنین نقشه هزینه زایی برای ایران تدوین و اجرایی شود.