سرمقاله

گسترش روابط خارجی ضرورت منافع ملی ‪/‬ کیکاوس پورایوبی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10987  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 30 خرداد 1402
    فیلیپین، اسکان افغان‌های مقیم آمریکا را نپذیرفت
    مقامات امنیتی فیلیپین هشدار دادند که همکاری با امریکا بر سر اسکان موقت پناهجویان افغان ساکن در آمریکا در کشورشان می‌تواند خطر حملات تروریستی از جمله از سوی داعش و القاعده به فیلیپین را بالا ببرد. به گزارش ایرنا از روزنامه فیل استار فیلیپین، بعد از طرح همکاری دولت فیلیپین با آمریکا برای اسکان اتباع افغان مقیم آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنای فیلیپین، امی مارکوس یکی از چهره‌های برجسته و رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس اعلام کرد که کشورش از بیم تهدیدات تروریستی احتمالی از سوی گروه های افراطی از جمله داعش، نمی تواند انجام این طرح را عملی کند.
    مارکوس که خود خواهر رئیس جمهوری این کشور است نگرانی‌های امنیتی از اجرای طرح پذیرش موقت ۵۰ هزار متقاضی ویژه مخصوص (اس‌آی‌وی) را پیش کشید و گفت: «ما با مهاجران مشکلی نداریم. آغوش ما به روی کسانی که جهان آنان را نادیده گرفته باز است، اما واضح است که این افغان‌ها مهاجر نیستند و نمی توان آنها را تحت پوشش بند ۴۷ قانون مشترک المنافع (با آمریکا) در فیلیپین اسکان داد.»
    وی که از سوی منتقدان به مهاجرستیزی متهم شده است، دیروز یکشنبه در دفاع از خود اظهارات مقامات امنیتی کشورش را تکرار کرد و به رسانه‌ها گفت که او بیشتر نگران حملات تروریستی حامیان طالبان و القاعده و داعش در کشورش است.
    براساس این گزارش، دولت آمریکا درخواست مشابهی را به غیر از فیلیپین به دیگر کشورهای متحد خود نیز ارسال کرده و تاکید کرده است که جان این دسته از افغان‌ها و خانواده‌هایشان که با نیروهای متحد در طول 20 سال اشغال کشورشان همکاری کرده بودند، در خطر است.
    نیروهای آمریکایی و متحدانش در سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند تا به طولانی ترین جنگ آمریکا در خارج پایان دهند که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به دلایل واهی مبارزه با تروریسم آغاز شده بود.
    در نتیجه این اقدام فوری آمریکا و متحدانش، ده ها هزار اتباع افغان در جریان تخلیه نیروهای آمریکایی مجبور به ترک کشورشان شدند، از جمله آنهایی که با دولت های آمریکا و متحدانش در طول این ۲۰ سال اشغال همکاری می کردند.