سرمقاله

تحول اقتصادی با تخصص محوری / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11369  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 05 تیر 1402
    آیا تغییرات قضایی انجام می شود؟
    سه سناریوی پیش روی کابینه نتانیاهو
    یک نویسنده و تحلیلگر عرب در گزارشی به سناریوهای پیش روی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص جنجال برانگیز لایحه تغییرات قضایی این رژیم پرداخت که باعث شکاف و اختلاف گسترده بین کابینه و ائتلاف اپوزیسیون شده است.
    «ایمن الرفاتی» نویسنده و تحلیلگر عرب در تحلیلی درباره وضعیت بحران زده داخلی رژیم صهیونیستی بویژه درخصوص لایحه تغییرات قضایی نوشت: درحال حاضر سناتورهای متعددی درخصوص اختلافات میان کابینه رژیم صهیونیستی و اپوزیسیون این رژیم مطرح است؛ سناریوی اول توافقی است که نتانیاهو از طریق آن باید از اجرای برنامه های خود منصرف شود که احتمال این سناتور بسیار کم می باشد؛ سناریوی دوم برگزاری انتخابات برای پنجمین بار متوالی است که این سناریو نیز بعید می باشد و سناریوی آخر اجرای برنامه تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو است، هر چند که بهای آن سنگین باشد و شاخص ها نشان می دهد که احتمال اجرای این سناریو زیاد است و به زودی انجام خواهد شد.
    گزارش ها نشان می دهد که مذاکرات کابینه رژیم صهیونیستی با اپوزیسیون در منزل نتانیاهو با شکست مواجه شده است و انتظار می رود که کابینه وی به تنهایی در راستای اجرای برنامه اصلاحات قضایی این رژیم گام بردارد.
    احزاب راست گرای رژیم صهیونیستی که در کابینه نتانیاهو حضور دارند و برخی طرف ها در حزب لیکود از جمله یاریو لوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی حامی سناریوی آخری مبنی بر انجام برنامه تغییرات قضایی هستند.
    از سوی دیگر تحرکات ‌و اقدامات احزاب راست گرای رژیم اسراییل نشان می دهد که نتانیاهو قصد دارد برنامه خود در انجام تغییرات قضایی را ادامه دهد.
    راست گرایان صهیونیست با اشاره به اهمیت راهبردی این سناریو معتقدند که زمان وضع قوانین جدید در رژیم صهیونیستی بر پایه قانون راست گرای دینی فرا رسیده است. به گزارش ایرنا، در بخشی از این گزارش آمده است که نتانیاهو درحال حاضر تلاش دارد که اهمیت اعتراضات را در سرزمین های اشغالی پایین بیاورد و از طریق تماس و مذاکره با برخی طرف های اپوزیسیون میان آن ها شکاف ایجاد کند.
    بنابراین، تمام شاخص های کنونی نشان می دهد که نتانیاهو به دنبال آرام کردن اوضاع و اجرای برنامه اصلاحات قضایی از طریق معامله با آمریکا و همچنین ایجاد شکاف در اپوزیسیون و بی فایده جلوه دادن تظاهرات پی در پی و ممانعت از به کار گرفتن اهرم فشار اقتصاد و ارتش علیه او است.
    نتانیاهو در برخی پرونده ها موفق و در برخی دیگر شکست خورده است به همین دلیل سناریوی عمیق شدن اختلافات سیاسی در داخل رژیم صهیونیستی همچنان مطرح است.
    شب گذشته ده‌ها هزار نفر از شهرک‌نشینان برای بیست و پنجمین بار پی در پی به خیابان‌های مناطق مختلف فلسطین اشغالی آمده و علیه کابینه نتانیاهو و لایحه تغییرات قضایی» وی شعار سر دادند.
    بر اساس این گزارش، علاوه بر تل آویو، مناطق کفار سابا، بئر السبع، نتانیا، هرتزلیا، حیفا و رحوفوت نیز صحنه اعتراضات علیه نتانیاهو و کابینه رژیم صهیونیستی بود.
    طی ۲۵ هفته گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو و تغییرات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی بود.
    روسای اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش این چهره برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.