سرمقاله

موقعیت‌شناسی کنونی اصلاح‌طلبان / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11967  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 17 تیر 1402
    کوچ شغلی پزشکان غیرمتخصص به خدمات زیبایی
    سالمندان آینده دیدنی‌هستند
    خدمات زیبایی سال‌هاست تقاضای بالایی در میان مردم پیدا کرده است. اگرچه با افزایش نرخ ارز، قیمت ژل و بوتاکس نیز گران شده است، اما این امر تقاضای خدمات زیبایی را کاهش نداده است، فقط مشتریان به دنبال خدماتی ارزان‎تر و ژل‎هایی بی کیفیت‎تر هستند.همین امر موجب شده اقشار مختلفی از پزشکان عمومی، متخصصان اورژانس، دندان‎پزشکان و پرستاران تا آرایشگران و فیزیوتراپیست‎ها به ارائه خدمات زیبایی و تزریق انواع ژل و بوتاکس بپردازند.جنبه جامعه شناسی و آسیب‎شناسی تقاضای بالای مردم برای خدمات زیبایی به کنار، این خدمات اگر از سوی افراد غیرمتخصص صورت بگیرد و عوارضی داشته باشد، مشتری چاره‎ای به جز رجوع به پزشک متخصص، هزینه کلان و یا شکایت ندارد. با وجود تمام این‎ها مشتریان ریسک عوارض را به جان می‎خرند و از موادی استقبال می‎کنند که اتفاقا ریسک بالایی داشته و احتمال عوارض جانبی آن بسیار است. این خدمات را نیز از افرادی می‎خواهند که اتفاقا تخصصی در مدیریت عوارض ندارند و در رفع عوارض ناتوانند. علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران عنوان کرده است که استقبال برای افتتاح مطب بسیار کم شده، لذا بسیاری از مطب‌های فعال به دلیل مشکلات درآمدی بسته شدند و شماری هم به کار‌های دیگر، چون بخش زیبایی رو آوردند.به گفته او در برخی رشته‌ها مانند مامایی افتتاح مطب به صفر رسیده و در برخی زمینه‌ها، چون طب پایه و عمومی بسیار کم شده و اگر هم ایجاد شده در حوزه خدمات زیبایی و اعتیاد فعالیت دارند.
    ناتوانی پزشکان عمومی در مدیریت عوارض خدمات زیبایی
    طباطبایی گفت: چه تزریق ژل و بوتاکس انجام شود و چه جراحی‎های زیبایی، ممکن است برای مشتری عوارضی به همراه داشته باشد. آرایشگران، پزشکان عمومی و افرادی که از تخصص دیگر وارد حوزه خدمات زیبایی شده‎اند نمی‎دانند در زمینه عوارض پس از تزریق یا جراحی چه اقداماتی باید انجام دهند. از سویی دیگر ظرفیت و توانی که باید در زمینه پزشکی و درمان به کار گرفته شود در حوزه خدمات زیبایی به هدف پولسازی مورد استفاده قرار می‎گیرد. این متخصص جراحی زیبایی افزود: در بسیاری از کشور‌ها تنها پزشکان متخصص جراحی زیبایی می‌توانند خدمات زیبایی حتی در زمینه تزریق فیلر و بوتاکس را انجام دهند، اما در ایران بسیاری از فعالان این حوزه حتی پزشک هم نیستند. پرستاران، فیزیوتراپ‌ها و آرایشگران نیز با گذراندن دوره‎های مرتبط، به تزریق ژل و فیلر می‎پردازند.
    فعالیت بدون پروانه قشرهای مختلف در زمینه زیبایی
    طباطبایی با اشاره به ورود قشر‌های مختلف در زمینه زیبایی گفت: بسیاری از متخصصان مامایی علاوه بر جراحی زیبایی زنان، دیگر خدمات زیبایی را نیز ارائه می‎کنند. مشاهده شده فیزیوتراپیست‎ها خدماتی مانند فیشیال پوست و تزریقات زیبایی انجام می‎دهند. این پدیده‌ای است که وجود دارد، مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از فعالان این حوزه نه پروانه فعالیت دارند و نه نظارتی برروی آن‎ها صورت می‎گیرد. وی دلیل این امر را تقاضای بالای خدمات زیبایی به ویژه برای خدمات ارزان قیمت عنوان کرد و گفت: برای بسیاری از متقاضیان تفاوتی ندارد ژل ۵۰۰ هزار تومانی به صورت تزریق کنند یا ۶ میلیون تومانی. از سویی دیگر خدمات زیبایی شامل پوشش بیمه نمی‎شود. در زمینه درمانی مثلا اگر پروتز پلاک ارتوپدی برای جراحی اعصاب انجام شود، بیمه تکمیلی هزینه‎ها را پرداخت می‎کند، اما در رابطه با خدمات زیبایی این‎گونه نیست. ژل و بوتاکس و فیلر نیز مانند موادی که برای دندانپزشکی استفاده می‎شود، برند‌های مختلف و قیمت‎های متفاوتی دارد. وی تاکید کرد: مشکل اصلی اینجاست که باید توانایی و تخصص لازم وجود داشته باشد. حتی در زمینه تتویی که آرایشگران برای چشم انجام می‎دهند اگر وارد نباشند، ممکن است به قرنیه چشم آسیب بزنند. بسیاری از تتوکاران بدن نیز از دستگاه‎های لیزری استفاده می‎کنند که شیوه استفاده از آن را به خوبی نمی‎دانند و به پوست آسیب می‎رسانند. مواد زیبایی نیز مانند خودرو متفاوت است، خودروی ایمن بیش از ۲ میلیارد قیمت دارد، اما پراید هم مسافر را به مقصد می‎رساند و برای استفاده شهری مناسب است. ژل‎های زیبایی از ۱۰۰ هزار تومان است تا ۴ میلیون تومان و ژل ۱۰۰ هزار تومانی نیز کار مشتری را راه می‎اندازد.