سرمقاله

دگردیسی اقتصادی در خاورمیانه ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1204  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 21 آذر 1401
    شباهت‌های عجیب ۲۰۲۲ و ۲۰۰۲
    آرژانتین قهرمان جام بیست و دوم می‌شود!
    بیست و دومین دوره‌ی رقابت‌های جام جهانی فوتبال شباهت بسیار زیادی به جام کره‌جنوبی و ژاپن دارد.
    به گزارش ایرنا، مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ با برگزاری چهار دیدار طی روزهای جمعه و شنبه به اتمام رسید که ماحصل آن صعود یک تیم از آمریکای جنوبی، یک تیم از آفریقا و ۲ تیم از اروپا بود.
    این جام، دومین دوره‌ای است که به میزبانی قاره‌ی کهن برگزار می‌شود و جالب است که مانند ۲۰ سال قبل در این دوره هم شاهد شباهت‌هایی بین ۲ تورنمنت مذکور هستیم. در قطر نیز همانند جام کره و ژاپن شاهد شگفتی‌های زیادی بوده‌ایم و نتایج به گونه‌ای رقم خورده که خیلی از پیش‌بینی‌ها با خطا مواجه شده است.
    در جام جهانی ۲۰۰۲ یک تیم از آمریکای جنوبی، ۲ تیم از اروپا و یک تیم از آسیا به نیمه‌نهایی صعود کردند. حضور برزیل از کونمبول و آلمان از اروپا با توجه به سبقه و قدرتی که از این ۲ تیم سراغ داشتیم طبیعی بود اما حضور ترکیه و کره‌ی جنوبی چیزی نبود که توقعش را داشته باشیم. کره‌ به عنوان اولین تیم غیر اروپایی و امریکایی به جمع چهار تیم پایانی صعود کرده بود و ترکیه نیز در قامت دیگر نماینده‌ی قاره‌ی سبز راهی مرحله‌ی ماقبل فینال شد.
    حالا پس از ۲۰ سال بازهم ۲ تیم از اروپا، یک تیم از آمریکای جنوبی و یک تیم از آفریقا هستیم. حضور آرژانتین از آمریکای جنوبی و فرانسه از اروپا قابل پیش‌بینی بود و پیش از این جام هم خیلی‌ها درباره‌اش صحبت می‌کردند. کرواسی با وجود اینکه چهار سال قبل فینالیست شده بود اما عملکردش در این تورنمنت و همچنین حضور دیگر تیم‌های مدعی باعث شده بود تا شانس چندانی نداشته باشد و رسیدنش به نیمه‌نهایی یک سورپرایز بزرگ باشد. درباره‌ی مراکش هم چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد. آنها شگفتی‌ساز بزرگ این دوره هستند که به عنوان اولین تیم آفریقایی و دومین تیم غیر اروپایی و آمریکایی به نیمه‌نهایی جام جهانی راه یافته‌اند.
    در سال ۲۰۰۲ تیم‌های شگفتی‌ساز در نیمه‌نهایی باختند و فینال بین ۲ تیم بزرگ آمریکای جنوبی و اروپا برگزار شد. در آن جام برزیل به مقام قهرمانی دست یافت و آلمان رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داد. ترکیه سوم شد و کره‌ی جنوبی در جایگاه چهارم ایستاد. طبق این فرمول باید قهرمانی این دوره نصیب آرژانتین شود. فرانسه به جایگاه دومی بسنده کند. کرواسی و مراکش هم به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم بایستند. اما آیا در واقعیت هم چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟