سرمقاله

باروسهاتابه کجا؟ ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12400  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 24 تیر 1402
    چین:
    ناتو رفتارهای متناقض و استانداردهای دوگانه دارد
    سخنگوی وزارت امور خارجه چین، درباره بیانیه نهایی اجلاس سران ناتو درباره این کشور گفت: سیاست‌های ناتو تحت تاثیر کشورهای عضو است و از استانداردهای دوگانه پیروی می‌کند.
    به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از سایت وزارت امور خارجه چین، «وانگ ونبین» با اشاره به اجلاس سران ناتو و بیانیه‌ای که در آن از عباراتی چون «عملیات سایبری مخرب چین و لفاظی‌های تقابلی و اطلاعات نادرست آن به امنیت اتحاد آسیب می‌زند» و «چین تلاش می‌کند تا نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، از جمله در حوزه سایبری را بر هم بزند»، استفاده شده است، افزود: همانطور که می بینیم، سیاست امنیت سایبری ناتو توسط برخی از کشورهای عضو تحت تاثیر قرار می گیرد و استانداردهای دوگانه و تناقض بر آن حاکم است.
    وی بدون اشاره به نام آمریکا اضافه کرد: ناتو می گوید فعالیت های سایبری مخرب می تواند به سطح حمله مسلحانه برسد و شورای آتلانتیک شمالی را به استناد به ماده ۵ سوق دهد. با این حال زمانی که یکی از اعضای این سازمان به طور علنی استراتژی امنیت سایبری «تهاجمی» را راه‌اندازی کرد، ناتو به سادگی تصمیم گرفت آن را نادیده بگیرد.
    سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: ناتو می گوید که «فضای سایبری صلح آمیز» را ترویج می کند اما زمانی که یکی از اعضای این ائتلاف، حملات سایبری را انجام داد که خطر کشاندن قدرت‌های هسته‌ای به درگیری‌های ژئوپلیتیکی را به همراه داشت، ناتو به طور انتخابی آن را نادیده گرفت.
    به گقته وی، «ناتو می گوید نظم در فضای سایبری را ترویج می کند. اما زمانی که یک عضو آن به رغم اجماع سازمان ملل، زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را «اهداف مشروع» اعلام کرد، این سازمان به سادگی سکوت اختیار کرد.»
    ونبین اضافه کرد: ما امیدواریم که کشورهای کوچک و متوسط عضو ناتو از نیاز به استقلال استراتژیک در امنیت سایبری آگاهی بیشتری داشته باشند. از ناتو، به‌ویژه کشورهای بزرگ عضو آن می‌خواهیم که با جدیت از چارچوب رفتار مسئولانه سازمان ملل در فضای سایبری پیروی و با جامعه بین‌المللی برای حفظ صلح و ثبات در فضای سایبری مسئولانه همکاری کنند.