سرمقاله

باروسهاتابه کجا؟ ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12407  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 24 تیر 1402
    «ابتکار» اظهارات اصول گرایان برای رقابت با اصلاح طلبان در انتخابات را بررسی می کند
    دعوت به مشارکت با چاشنی تهدید!
    در حالی که نزدیک به 9 ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است، بحث انتخابات تناسبی و همچنین اصلاح قانون انتخابات همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. از سوی دیگر با توجه به فضای سرد سیاسی در کشور موضوع مشارکت در انتخابات در شرایطی از سوی فعالان سیاسی مورد توجه قرار گرفته که به نظر می رسد جریان اصول گرا در اقدامی پیشدستانه، نه تنها از هم اکنون خود را پیروز نهایی انتخابات می دانند، بلکه برای رقبای خود نیز خط و نشان کشیده و آنها برای مشارکت در انتخابات تهدید نیز می کنند.
    چند روز قبل بود که محمدرضا باهنر، نایب رئیس ادوار پیشین مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آرایش انتخابات پیش رو گفته بود: درباره اصلاح طلبان شروط ۶ گانه ای را برای حضور در عرصه انتخابات گذاشتند اما اخیرا آقای حجاریان مصاحبه کرد و گفتدولت آقای رئیسی هر چه زودتر استعفا بدهد و برود بهتر است. به عبارت دیگر او گفته اگر آن ۶ شرط هم نشد، دولت آقای رئیسی استعفا دهد ما می آییم این نوعی هنجارشکنی است. رفتن و آمدن دولت سازوکار دارد. همین مجلس یازدهم وقتی شروع کار کرد برخی از نمایندگان دنبال عدم کفایت سیاسی آقای روحانی بودند. در مجموع اینکه برخی برای آمدن به صحنه انتخابات شرط می گذارند، معنا ندارد. آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید یکسری شرط و شروط است، اینها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید.»
    در این رابطه جلیل رحیمی جهان آبادی در واکنش به اظهارات اخیر باهنر درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات در توییتر نوشت: خلاصه پیشنهاد باهنر به اصلاح طلبان: «شما در انتخابات شرکت کنید، بعد شما را رد صلاحیت کنیم اما شما مردم را تشویق کنید تا مشارکت بالا برود چون مردم به حرف ما پای صندوق نمی آیند بعد ما اصولگرایان با خودمان رقابت کنیم و پیروز شویم و شما شکست مفتضحانه خود را بپذیرید و از ما تشکر کنید.»
    پیام وزیر کشور
    این مساله در حالی با واکنش اصلاح طلبان مواجه شد که به تازگی وزیر کشور که به کرمان سفر کرده بوداز همه جریانات سیاسی معتقد به عظمت کشور خواست در انتخابات فعال باشند و گفت: ما زمینه فعالیت آنها را فراهم می سازیم.
    احمد وحیدی پنج شنبه در همایش آموزشی منطقه ای استان های کرمان فارس و یزد، مدیران کل سیاسی، فرمانداران  و مدیران ای تی افزود: امنیت، سلامت و رقابت پیش درآمد مشارکت است. وی ادامه داد: از همه جریانات سیاسی که به عظمت و عزت کشور اعتقاد دارند دعوت می کنیم که در انتخابات فعال شوند.  وزیر کشور ادامه داد: ما باید بستر را برای فعالیت آنها فراهم کنیم، اما امنیت و سلامت به ما مربوط می شود.
    او همچنین در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا نیز در خصوص انتخابات تناسبی اعلام کرده است: آنچه که در قانون کنونی مجلس است، یک بند وجود دارد که مربوط به تهران می‌شود، البته تناسبی محض هم نیست و یک ترکیبی از تناسبی و انفرادی است که در یک شرایطی همان هم می‌تواند به شکل اکثریتی تبدیل شود. این موضوع در حال حاضر در مجمع تشخیص است، مجمع تشخیص نهایتا باید تصمیم‌گیری کند و ما هم برابر آنچه که تصمیم‌گیری خواهد شد، عمل خواهیم کرد.
    وی در پاسخ به این‌که نظر وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات نظرش در خصوص برگزاری انتخابات به صورت تناسبی چیست، عنوان کرد: ما چند ابهام داشتیم که این ابهامات را مطرح کردیم، این ابهاماتی که ما گرفتیم مورد قبول و درست بود حالا باید راه‌هایی برای رفع ابهامات پیدا شود. اگر ابهامات رفع شود انتخابات تناسبی یک منافع و یک اشکلاتی دارد موضوع هم از مدت‌ها قبل شاید ۱۵ سال پیش مورد بحث بوده است. وحیدی تاکید کرد: یک راه میانه را عزیزان مجلس انتخاب کردند که در تهران انجام شود. طرفداران و مخالفینی دارد یک عده محسنات و معایبش را می‌گویند از دید ما به عنوان دستگاهی که می‌خواهد انتخابات را برگزار کند ابهاماتی داشت که حال حاضر فکر می‌کنند این ابهامات را چگونه  برطرف کنند. 
    رئیس خانه احزاب تهدید کرد
    اما نکته جالب تر اینکه منوچهر متکی رییس خانه احزاب ایران نیز اخیراً گفته، مجوز حزبی که انتخابات را تحریم می‌کند یا مردم را به عدم شرکت در انتخابات فرامی‌خواند باید از سوی مسئولان مورد تجدید نظر قرار گیرد. متکی در همایش فصلی خانه احزاب ایران اظهار کرد: نقش احزاب در ساختار سیاسی کشور تعریف نشده و مناسب است کارگروهی برای بازتعریف بیانات رهبری در این زمینه تعیین شود. وظیفه احزاب فراهم‌کردن زمینه‌ای برای اجرای نگاه رهبر انقلاب به موضوع تحزب است. احزاب می‌توانند در محدوده‌ای که قانون اساسی تعیین کرده، فعالیت کنند. احزاب یک وظیفه قانونی دارند اما چون در ساختار سیاسی نیستند، دولت‌ها توجهی به حرف‌های احزاب ندارند.
    متکی با انتقاد از برخی احزاب که مردم را به شرکت‌نکردن در انتخابات ترغیب می‌کنند، تصریح کرد: این احزاب با عمل، فلسفه وجودی خود را زیر سوال می‌برند. مجوز حزبی که انتخابات را تحریم می‌کند یا مردم را به عدم شرکت در انتخابات فرامی‌خواند باید از سوی مسئولان مورد تجدید نظر قرار گیرد. این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: احزاب در فهرست‌های انتخاباتی خود سلیقه‌های مختلف را در نظر بگیرند تا وقتی مردم پای صندوق‌های رای می‌آیند و به فهرست نامزدها نگاه می‌کنند سلیقه‌های خود را ببینند. احزاب توجه کنند اگر فردی صلاحیت لازم را در درون حزب ندارد، به مردم معرفی نشود.
    این صبحت ها و اظهارنظرها از سوی جریان اصول گرا که تنها به سه نمونه از آنها اشاره شده در حالی صورت می گیرد که جریان مقابل آنها یعنی اصلاح طلبان با رد صلاحیت های گسترده در طول سال های اخیر مواجه شده و از ایجاد یک رقابت پرشور انتخاباتی ناامید شده اند. از این رو با توجه به اینکه اکنون مجلس، دولت و سایر نهادها به گفته برخی از فعالان سیاسی یکدست شده است، اگر منظور مشارکت حداکثری و آشتی با مردم در پای صندوق های رای است باید فضا به گونه ای فراهم شود که تمامی جریانات بتوانند با معرفی نمایندگان خود به یک انتخابات رقابتی و پر مشارکت امیدوار باشند. لذا در غیر اینصورت دعوت از جریان مقابل آن هم با زبان تهدید برای مشارکت حداکثری در انتخابات به این معناست که علیرغم علم به اینکه فضای غیر رقابتی حاکم است، اصلاح طلبان باید در یک انتخابات از پیش باخته حضوری فعالان داشته و هر اقدامی غیر از این می تواند پیامدهای هزینه زایی برای آنها به همراه داشته باشد.