سرمقاله

آیا کنترل تورم امکانپذیر است؟ / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12746  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 28 تیر 1402
    روند افزایشی است یا کاهشی؟
    مقایسه تولید ناخالص داخلی کشورها در ابتدای 2023
    از میان کشورهای عضو گروه 7، کانادا، ژاپن و فرانسه رشد تولید ناخالص داخلی را تجربه کردند. تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سه ماهه نخست سال 2023، افزایش 0.4 درصدی را نسبت به سه ماهه پایانی سال 2022 نشان می‌دهد. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.به نقل از OECD، تولید ناخالص داخلی کشورهای گروه 7 (آمریکا، ژاپن، ایتالیا، آلمان، بریتانیا، کانادا و فرانسه) در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سه ماهه قبل روی عدد 0.3 درصد ثابت ماند. تولید ناخالص داخلی تنها در سه کشور کانادا، ژاپن و فرانسه به ترتیب با 0.6، 0.4 و 0.2 درصد رشد را تجربه کرد و بقیه کشورهای عضو گروه 7 وضعیت بدون تغییر را داشتند.
    رشد تولید ناخالص داخلی ایتالیا از 0.1 درصد سه ماهه پایانی 2021 به 0.5 درصد در زمستان 2022 رسید. تولید ناخالص داخلی آلمان در مدت زمان مشابه روی عدد 0.5 درصد ثابت ماند. لازم به ذکر است که ایالات متحده آمریکا روند کاهشی را در تولید ناخالص داخلی طی کرد و به عدد 0.3 درصد رسید.
    کشورهای مختلف گروه 7 فاکتورهای متعدد تاثیرگذار در تغییرات رشد تولید ناخالص داخلی را به شکل جزئی بیان کرده‌اند. ژاپن مدعی است که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه ابتدایی سال 2023 به دلیل افزایش 0.7 درصدی مجموع تقاضای داخلی (شامل سرمایه‌گذاری) افزایشی بوده و از طرفی دیگر، کاهش صادرات نیز بر تولید ناخالص داخلی تاثیرگذار بوده است. بر عکس ژاپن، فرانسه بیشترین تاثیر را از شبکه صادرات گرفته است. صادرات فرانسه در زمستان 2022، 1.1 درصد رشد داشته و واردات این کشور نیز 0.6 درصد افت کرده است.در ایالات متحده آمریکا رشد کمتر تولید ناخالص داخلی نسبت به دیگر کشورها به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری بوده است، هر چند که مصرف بخش خصوصی رشد 0.9 درصدی را به خود دیده است. در بریتانیا، مخارج دولت و کسری تجاری سبب خنثی شدن رشد تولید ناخالص داخلی گشته است. دو عامل تقاضای داخلی و شبکه صادرات بر رشد تولید ناخالص داخلی این کشور نقش‌آفرین بوده‌اند. در آلمان افزایش سرمایه‌گذاری و صادرات در رشد تولید ناخالص داخلی تاثیرگذار بوده، هرچند که مصرف بخش خصوصی و مخارج دولت در این کشور کاهشی بوده است. لازم به ذکر است که کشورهای پرتغال، کلمبیا، مکزیک و فنلاند رشد بین یک تا 2 درصد را در تولید ناخالص داخلی تجربه کردند. در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در سه ماه نخست سال 2023، تولید ناخالص داخلی در لیتوانی و مجارستان کاهش یافت، در حالی‌که تولید ناخالص داخلی در لهستان جهشی 3.9 درصدی را تجربه کرد. همچنین این عدد در اسلواکی بدون تغییر در عدد 0.2 درصد ثابت ماند.