سرمقاله

قیام علیه استبداد و استعمار ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12872  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 01 مرداد 1402
    پیشنهاد پرونده مرکز تاریخی رشت برای ثبت در یونسکو
    طرح پرونده ماسوله برای ثبت جهانی
    به گفته مسئولان امر، پرونده منظر فرهنگی و تاریخی ماسوله شهریورماه امسال در اجلاس یونسکو مطرح خواهد شد و درحال حاضر کارهای مرمتی خانه‌های این میراث زنده به صورت مشارکتی با مردم محلی در حال انجام است. ماسوله در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی و در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موقت ثبت شد، اما ثبت جهانی آن تاکنون محقق نشده است. با این وجود بعد از ۱۶ سال پرونده شهر تاریخی ماسوله کامل و به یونسکو ارسال شده و قرار است به همراه پرونده زنجیره‌ای ۵۶ کاروان سرا و جنگل‌های دیزمار الحاق به جنگل‌های هیرکانی در اجلاس یونسکو به میزبانی ریاض عربستان مطرح شود. ولی جهانی (مدیرکل میراث فرهنگی، میراث فرهنگی و گردشگری گیلان) با اشاره به آنکه پرونده ماسوله در شهریورماه سال جاری در اجلاس یونسکو مطرح خواهد شد، گفت: پرونده ماسوله امسال در یونسکو مطرح خواهد شد و پرونده ثبت جهانی آن تکمیل است و مشکلی ندارد. او درخصوص وضعیت قلعه رودخان و اینکه آیا برنامه‌ای برای ثبت جهانی این میراث نیز در نظر گرفته شده‌است، گفت: فعلا برنامه‌ای برای ثبت جهانی قلعه رودخان نداریم. اما پرونده مرکز تاریخی رشت برای ثبت جهانی در دست تکمیل است. طبق صحبت‌هایی که با شهرداری رشت داشتیم برآن شدیم تا این پرونده را مطرح و به عنوان یک اثر جهانی پرونده را تکمیل کنیم. این مجموعه شامل میدان شهرداری، سبزه میدان، خیابان امام خمینی، خیابان شریعتی و… خواهد بود که تحت عنوان مرکز تاریخی رشت معرفی می‌شوند.
    محمد سنایی راد (سرپرست روستای تاریخی ماسوله) نیز با اشاره به آنکه پرونده ثبت جهانی ماسوله در بهترین شکل ممکن نوشته و ارائه شد، گفت: پس از ارسال پرونده، کارشناس و ارزیاب یونکسو از ماسوله بازدید کرد و اکنون در انتظار طرح این پرونده در شهریورماه سال جاری در اجلاس یونسکو هستیم.