سرمقاله

واقع‌بینی به جای پوپولیسم ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13180  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 09 مرداد 1402
    زنگنه:
    بخش خصوصی در اکتشاف و بهره برداری از میادین جدید نفتی مشارکت می‌کند
    سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از مصوبه این کمیسیون برای مشارکت بخش خصوصی در اکتشاف و بهره برداری از میادین جدید نفتی خبر داد. به گزارش ایسنا، محسن زنگنه در توضیح جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم گفت: رویکرد دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه درباره میادین نفتی و عملیات اکتشاف و بهره برداری این است که از انحصار خارج شده تا بخش غیر دولتی بتواند ورود کند؛ در همین راستا کمیسیون در مصوبه‌ای دولت را مکلف کرد تا نسبت به واگذاری توسعه، اکتشاف و بهره برداری از میادین جدید نفتی به شرکت‌های بخش خصوصی و یا شرکت‌های تابعه وزارت نفت با استفاده از سازوکارهای رقابتی اقدام کند به نحوی که در پایان سال سوم برنامه ۲ درصد و در پایان برنامه هفتم ۵ درصد از توان تولیدی کشور به شرکت های متقاضی غیر دولتی واگذار شود.
    وی ادامه داد: در راستای ایجاد جذابیتی برای فعالیت این شرکت ها جهت سرمایه گذاری امکانی فراهم شد تا این شرکت‌ها بعد از دادن سهم صندوق توسعه، تمام منابع حاصل از صادرات تولیداتشان را به عنوان سهم سرمایه‌گذاری خود برداشته که سرمایه آنها زودتر برگردد.
    زنگنه درباره مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تصویب کرد که شرکت های پتروشیمی و شرکت هایی که بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت و گاز برای واگذاری میادین در اولویت قرار گیرند که هدف افزایش سهم شرکت‌های داخلی در رقابت با شرکت‌های خارجی است.
    وی در پایان بیان کرد: طبق مصوبه دیگر کمیسیون، یک درصد حاصل از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی به استان ها براساس ارزش تولیدات آن استان ها خواهد بود که قبلا به نسبت سهم ارزش صادراتی تقسیم می شد.