سرمقاله

کشوری برای همه ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13427  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 15 مرداد 1402
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خبر داد؛
    استفاده از تسهیلات دولتی برای اجرای پروژه های عمرانی فاضلاب
    آذربایجان شرقی - فلاح: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: به منظور تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام آبفای استان، این شرکت نسبت به استفاده از ظرفیت ماده واحده (56) قانون اصلاح بودجه اقدام کرده است. محمد خانی ضمن اعلام این خبر و با اشاره به اقدامات اخیر شرکت آب و فاضلاب استان جهت استفاده از ظرفیت ماده واحده 56 اظهار کرد: در راستای تسریع در عملیات اجرائی طرح های تملک دارایی های سرمایه‌ای ملی و طرح های ملی استانی و بر اساس ماده واحده 56 قانون اصلاح بودجه، تسهیلاتی برای پروژه های تصفیه خانه های فاضلاب مدول دوم تبریز و شهر ملکان مورد پیگیری قرار گرفت. وی ادامه داد: اقدامات و پیگیری های شرکت آبفای استان موجب شد مبالغ 2000 میلیارد ریال برای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز و 800 میلیارد ریال برای تصفیه خانه فاضلاب شهر ملکان از بانک های ملت و ملی مصوب شود که خوشبختانه پس از طی مراحل اخذ تسهیلات، مبلغ 650 میلیارد ریال بعنوان قسط اول برای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز اخذ شده و تسهیلات تصفیه خانه شهر ملکان نیز درحال پرداخت می باشد.
    مدیرعامل شرکت آبفای آذربایجان شرقی افزود: در این رابطه جلسه ای نیز با حضور معاونین برنامه ریزی و توسعه سرمایه گذاری، مالی و پشتیبانی، مدیر دفتر فنی فاضلاب و نماینده مدیریت عامل برگزار گردید و مقرر شد برای سال 1402 تعداد 8 شهر و پروژه دیگر شامل هشترود، اسکو، خسروشاه، ادامه مدول دوم تبریز، هریس، ادامه ملکان، مدول دوم مرند و مدول سوم مراغه در برنامه کاری قرار گیرد.
    لازم به ذکر است این ماده واحده به دستگاههای اجرائی اجازه می دهد نسبت به انعقاد قرارداد تسهیلات مالی با تأمین کنندگان منابع مالی مشتمل بر پیمانکار یا سازنده طرح، اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی، بانک ها و سایر مؤسسات اعتباری مالی و پولی در قالب عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب اقدام نمایند.
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی همچنین گفت: اجرای عملیات باقیمانده خط انتقال فاضلاب هادی شهر به تصفیه خانه جلفا که از اردیبهشت ماه سال‌جاری عملیات اجرایی آن آغاز شده،طبق برنامه زمانبندی دقیق در حال اجرا است.
    محمد خانی افزود: فاز دوم پروژه اتصال خط اصلی انتقال فاضلاب هادی شهر به تصفیه خانه فاضلاب جلفا بدون وقفه در حال اجرا می‌باشد. وی ادامه داد: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۳ میلیارد ریال و به طول 2950 متر در مدت ۱6 ماه اجرا می‌شود.
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: این پروژه با پیشرفت 10 درصدی در حال انجام است و تا این لحظه 280 متر لوله 500 میلی متری اجرا شده و ادامه پروژه نیز با جدیت تمام در حال اجرا است.
    خانی اضافه کرد: محل تامین اعتبار این پروژه از منابع غیر عمرانی می باشد. وی افزود: امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا سیستم جمع آوری فاضلاب وجود دارد و باعث میشود پساب تولید شده دوباره به چرخه استفاده باز گردد و فاضلاب در نهایت از طریق لوله های اصلی انتقال فاضلاب به سمت تصفیه خانه که در خارج شهر واقع شده است منتقل می شود و در تصفیه خانه پس از طی مراحل مختلف و استفاده از روش های نوین علمی تصفیه و فضولات و آلودگی های آن از بین می رود و در نهایت آبی تمیز و روشن بدست می آید که از آن در مصارف صنعتی و کشاورزی استفاده می شود از مزیت های دیگر می توان به جلوگیری از آلودگی سطحی محیط زیست و آب های زیرزمینی اشاره کرد.