سرمقاله

تلخ و شیرین روابط با چین ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1402  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 23 آذر 1401
    افزایش قیمت سکه نمادی از وضعیت آشفته کل بازارهای سرمایه در کشور
    پتک گرانی بر سر اقتصاد
    سکه این هفته وارد کانال جدید شده است. به تبع موج تقاضای جدیدی در این بازار شکل گرفته و احتمال افزایش قیمت آن هنوز زیاد است.این وضعیت در حالی صورت گرفته که سکه در همین هفته جاری برای اولین‌بار نوسان در کانال ۱۸ میلیون تومان را در طول تاریخ معاملاتی خود تجربه کرده بود. با توجه به چنین روندی می‌توان گفت که سرعت رشد قیمت سکه در این هفته به شکل قابل توجهی زیاد بوده است.
    مذاکرات برجامی را باید مهم‌ترین عاملی دانست که از ماه‌ها قبل بازارهایی چون طلا و دلار را تحت تاثیر خود قرار داده است و نه تنها در حال حاضر بازارهای مالی ما را با فرسایشی شدنش دچار نوعی سکته و بی‌تحرکی کرده بلکه این مذاکرات سرنوشت بسیاری از پارامترهای اقتصادی و بازارهای مالی مختلف ما را در ماه‌‌های آینده رقم خواهد زد. با این وجود با فرض ادامه روند فعلی در مذاکرات پیش‌بینی می‌شود در بلند‌مدت ارزش دلار بالای 40 هزار تومان و انس طلا به حدود 2000 دلار می‌رسد که ارزش سکه طلا را در بلند مدت به حدود 19 میلیون تومان خواهد رساند این در حالی است که در شرایط فعلی قیمت سکه تمام در بازار حدود 14 میلیون تومان، دلار بازار آزاد حدود 30 هزار تومان و انس جهانی طلا حدود 1750 دلار است.
    جهش خیره کننده سکه
    حال جهش سکه به کانال‌های ۱۸ و ۱۹ میلیون تومانی در شرایطی رخ داده که ارزش ذاتی فلز گرانبهای داخلی تا روز دوشنبه حتی وارد کانال ۱۶ میلیون تومانی هم نشده بود. به باور برخی فعالان، افزایش فاصله ارزش ذاتی و قیمت بازاری موجب شده کار برای تحلیلگران محتاط بازار نیز دشوار شود و همزمان معامله‌گران احتیاطی نیز در روز‌های اخیر از رشد قیمت‌ها جا بمانند. به گزارش اکو ایران بخشی از این معامله‌گران امیدوارند سکه یک‌بار دیگر افت قیمت را تجربه کند و به آن‌ها فرصت خرید در نرخ‌های پایین‌تر داده شود. با این حال، ممکن است با توجه به روند سریع افزایشی روز‌های اخیر، حتی قبل از اصلاح قیمت، مرز ۲۰ میلیون تومانی نیز در بازار لمس شود.
    خط و ربط بازار ارز به سکه
    برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند که توقف روند صعودی در بازار دلار به‌راحتی می‌تواند زمینه‌ساز رشد سنگین در بازار سکه شود. با این حال حداقل تا روز دوشنبه سیگنال معناداری به سکه‌بازان در مورد افت دلار نرسیده بود. افت دلار به زیر مرز ۳۷ هزار تومان می‌تواند سکه را تا کانال ۱۸ میلیون تومانی نیز پایین ببرد.
    در همین حال اما - دیروز نیز قیمت طلا و سکه با روند صعودی در بازار معاملات همراه بود. این افزایش قیمت باعث شد نرخ سکه امامی و سکه بهار آزادی با اختلاف ۲ تا ۳ هزار تومانی معامله شود. آیا بانک مرکزی توان کنترل بازار را دارد؟
    افزایش قیمت در بازار طلا و سکه به طور سنتی از دو عامل انس جهانی طلا و قیمت دلار در بازار‌های داخلی تبعیت می‌کند. این در حالی است که در هفته‌های اخیر قیمت در بازار این فلز زرد بدون تبعیت و مستقلا روند افزایشی به خود گرفته است. در هفته‌های گذشته برخی کارشناسان افزایش قیمت طلا را متاثر از بازار انتظامی دلار و تهدید‌های دولت برای خریداران این ارز عنوان کردند که سرمایه‌ها را به سوی بازار طلا و سکه سوق داده است.
    این در حالی است که بازار دلار در روز‌های اخیر نیز خریداران احتیاطی زیادی دارد و ترس از خرید ارز کمرنگ‌تر از گذشته شده است. بازار طلا و سکه، اما همچنان پر متقاضی و قیمت‌ها همچنان در حال تاخت و تاز است.
    این شرایط اما در حالی است که حتی اگر فرض بگیریم مسئولان کشور هیچ اطلاعات و آمار دیگری نداشته باشند و فقط همین جدول افزایش قیمت سکه و ارز و روند آن طی یک سال و نیم گذشته روی میز آن ها قرار بگیرد، با کمترین دانش اقتصادی هم باید بدانند که اولا اوضاع خوب نیست و ثانیا این شرایط فردا بدتر هم خواهد شد.
    سکه تا کجا پیش روی می کند؟
    روز ۲۱ آذرماه ۱۴۰۱ قیمت سکه از مرز ۱۸ میلیون تومان گذشت و قیمت دلار تا آستانه ۳۸ هزار تومان رسید. یک سال و نیم قبل در روز تنفیذ ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری قیمت سکه در بازار ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و قیمت دلار نیز ۲۵  هزار و ۱۰۰ تومان بود.
    مسیر رشد قیمت در بازارهای مختلف طی ۱۸ ماهه گذشته هیچگاه توقف نداشت و این در حالی است که دولت در این مدت همواره بر دو نکته تاکید می کرد؛ اول ینکه اوضاع اقتصادی در حال بهبود است و دوم نیز اینکه دولت سیزدهم بر خلاف دوران هشت ساله ریاست جمهوری حسن روحانی مسایل اقتصادی را به سیاست خارجی پیوند نزده و فارغ از هر شرایطی در حوزه دیپلماسی امکان کنترل اوضاع اقتصادی را دارد.
    اما در همین رابطه سجاد بوربور کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این سوال که با در نظر گرفتن شرایط کنونی اقتصاد ایران و پارامترهای اثرگذار جهانی بر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور به علاوه ادامه روند فرسایشی فعلی مذاکرات، وضعیت سکه طلا  را تا پایان سال 1401 چطور ارزیابی می‌کنید به کاریزما ، گفت:« دو عامل بسیار مهم در تحلیل سکه طلا ایفای نقش می‌کند؛ یکی دلار بازار آزاد ایران و دیگری طلای جهانی. با این حساب برای بررسی وضعیت سکه طلا در نیمه دوم سال 1401 باید ابتدا به بررسی وضعیت دلار تا پایان سال پرداخت.»
    این کارشناس در خصوص تحلیل دلار و بررسی کف و سقف ارزش فاندامنتالی دلار در سال 1401  اعلام کرد:«لازم است دلار را از مسیر برابری قدرت خرید ارزش‌گذاری و سال پایه را سال 81 در نظر گرفت.تورم دیده شده در این تحلیل تورم اعلام شده از بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیست بلکه تورم واقعی با تفاوت رشد نقدینگی با رشد اقتصادی برابر است و برای تحلیل وضعیت دلار لازم است که این تورم را مورد نظر داشته باشیم. با این حساب کف نقدینگی برحسب دلار به ‌صورت میانگین بعد از هر جهش ارزی (سال 91، 97 و 99) حدود 170 میلیارد دلار بوده است. در دهه 90 رشد اقتصادی حدود صفر درصد بوده است و باید توجه داشته باشیم که ارزش دلار با قیمت دلار متفاوت است. ارزش دلار روی کاغذ و در حقیقت قیمت ذاتی آن است و قیمت دلار، قیمت روز دلار در بازار است و از طریق عرضه و تقاضا   مشخص می‌‌شود.»
    اما قیمت سکه اکنون در شرایطی به ارقام نجومی رسیده است که به گزارش فراز ، چه اصلاح طلب، چه اصولگرا و چه اعتدالی، در دهه های اخیر تقریبا هیچ دولتی نبوده که به شکل موثر مسئولیت و واقعیت اوضاع رو به خرابی اقتصاد ایران را قبول کند. تقریبا همه دولت ها همواره بهانه هایی در این خصوص داشتند و شعارهایی فارغ از وضعیت واقعی کشور سر می دادند.
    شاید نماد انکار واقعیت اقتصادی توسط دولت ها این گفته محمود احمدی نژاد در سال دوم ریاست جمهوری اش بود که در واکنش به اعتراض نمایندگان در مجلس درباره افزایش قیمت گوجه گفت: بیایید از تره‌بار نزدیک خانه ما خرید کنید، چرا از جاهای گران خرید می‌کنید؟
    زمانی که احمدی نژاد اینگونه نسبت به افزایش قیمت‌ها در بازار واکنش نشان می داد، کشور درست در ابتدای راه انفجار تورمی دولت های نهم و دهم قرار داشت یعنی در بهمن ماه سال ۸۵. آن زمان حدود یک سال و نیم پس از ریاست جمهوری احمدی نژاد دیگر نشان چندانی از رشد اقتصادی و تورم تک رقمی دولت اصلاحات بر جای نمانده بود و نرخ تورم چند ماهی می شد که به ارقام دو رقمی رسیده بود.
    سیاست انکار فایده ندارد
    سیاست انکار احمدی نژاد تا آنجا ادامه یافت که حتی در اوج رشد اقتصادی منفی کشور یعنی در سال ۱۳۹۱ مدعی شد دولتش توانسته ایران را به مرز نرخ رشد اقتصادی ۱۰ درصد برساند.
    امروز هم نوع برخورد دولتمردان و مسئولان کشور با شرایط اقتصادی مملکت تفاوت چندانی با سیاست انکار و نادیده انگاری احمدی نژاد ندارد. بدتر از اوضاع کنونی، بحث چشم اندازهای اقتصادی و عمومی پیش روی جامعه و کشور است. به عبارتی جامعه و فعالان اقتصادی به شکل واضحی به این نتیجه رسیده اند که فردا بدتر از امروز و با فشارها و تنگناهای بیشتری منتظر همگان خواهد بود.
    پی بردن به عمق مشکلات کشور و مسیری که اقتصاد ایران در حال طی کردن آن است در شرایط فعلی نیازمند یک نظام آماری و اطلاعاتی پیچیده و پیشرفته نیست. اگر فرض بگیریم مسئولان کشور هیچ اطلاعات و آمار دیگری نداشته باشند و فقط همین جدول افزایش قیمت سکه و ارز و روند آن طی یک سال و نیم گذشته روی میز آنها قرار بگیرد، با کمترین دانش اقتصادی هم باید بدانند که اولا اوضاع خوب نیست و ثانیا این شرایط فردا بدتر هم خواهد شد.به عبارتی همین یک شاخص تغییرات قیمت سکه و ارز می تواند تصویری واقعی از کلیت اقتصاد ایران را ترسیم کند. مگر این که سه بهانه در این میان وجود داشته باشد؛ یا کسی مسئولان کشور را از این اعداد و ارقام گویا و واضح مطلع نمی کند. یا مسولان قوه تحلیل و تفسیر این اطلاعات ساده را نداشته باشند و یا اینکه قیمت سکه و دلار در محله رئیس جمهوری و اعضای دولت ارزان تر از بازار باشد. اکنون و در وضعیت فعلی در حالی منتظر رسیدن سکه به کانال بیست میلیون تومان هستیم که بعید می رسد حتی در ان مرحله نیز این روند متوقف شود و آن چه در بازار سکه اکنون شاهدش هستیم نمادی آشکار از کل وضعیت اقتصادی کشور است.