سرمقاله

تلخ و شیرین روابط با چین ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1415  |  صفحه ۱۰ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 23 آذر 1401
    افزایش نجومی قیمت‌ها، بلای جان خریداران خودرو در کشور شد
    حکمرانی وحشت در بازار خودرو
    نگاهی به قیمت کارخانه‌ای خودروها نشان می‌دهد که نه تنها خبری از ارزانی نیست بلکه قیمت خودروهای داخلی در بازار با افزایش عجیب و غریب و در مواردی با ۵۰ درصد افزایش روبه روست.
    ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰، رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت وعده داد که سال آینده با افزایش تولید خودرو قیمت تمام شده خودرو دست کم ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.
    به گزارش فراز، وعده‌ای که طبیعتا در صورت اجرایی شدن آن، قیمت خودرو در بازار نیز باید ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کرد. حال اما در آذر ماه ۱۴۰۱ بازار ملتهب خودرو و افزایش عجیب و غریب قیمت‌ها را شاهد هستیم. وزیر صمت وعده ارزان شدن خودرو را داده بود، اما نگاهی به قیمت کارخانه‌ای خودروها نشان می‌دهد که نه تنها خبری از ارزانی نیست بلکه قیمت خودروهای داخلی در بازار با افزایش عجیب و غریب و در مواردی با ۵۰ درصد افزایش روبه روست. این افزایش قیمت ها که انتقادهای فراوانی را هم به دنبال داشته، در حالی رخ داده که سخنگوی وزرات صمت از افزایش ۳۸۰ درصدی تولید خبر داده  و در عین حال از فروردین ماه سال جاری آمار تولید خودرو از سوی وزارت صمت منتشر نمی‌شود.حالا پرسش اینجاست که اگر تولید خودرو تا این حد زیاد شده، چرا اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار به ۵۰ درصد رسیده است؟ آیا دلیلی به غیر از کاهش عرضه خودرو در بازار وجود دارد؟
    تاثیر مستقیم نرخ ارز بر قیمت خودرو
    حقیقت این است که بازار خودرو دو ماهی هست که بر موج افزایش قیمت‌ها سوار شده و مسیری به شدت صعودی را طی می‌کند، در رابطه با علل این افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو، فربد زاوه اظهار کرد: «افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن و البته خودرو که توام با یکدیگر شده و جزو معدود دفعاتی است که ما در همه بازار‌های سرمایه‌ای شاهد جهش هم‌زمان هستیم، هیچ‌یک عامل دیگری نیست؛ بلکه همه این افزایش قیمت‌ها معلول سیاست‌های پولی و مالی دولت و البته رفتار دولت چه در داخل و چه خارج از کشور است. »
    این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: کشوری که با کسری بودجه مواجه است، سرمایه اجتماعی آن به دلایل مختلف بسیار روبه‌کاهش است و در مبادلات بین‌المللی بر روی موضوعاتی حساب می‌کند. سال‌هاست که مدل مدیریت اقتصادی ایران، مدل انتظار درمانی و گفتار درمانی است. وعده‌هایی داده شده که در آینده اتفاقاتی خواهد افتاد، برجام امضا خواهد شد، مشکل بودجه حل خواهد شد، قیمت نفت دوبرابر خواهد شد، اما طی حداقل یکسال و نیم اخیر نشان داده با واقعیت فاصله معنادار بسیاری دارد. وی ادامه داد: از سوی دیگر سیاست‌های پولی و انضباطی هم وجود ندارد؛ بنابراین همه این موارد دست به دست هم داده و موج تورم را فعال کرده است. در بازار خودرو توقف دو الی سه ماهه قیمت‌ها ایجاد شد و قابل پیش‌بینی بود که پس از آن، در آبان یا آذر ماه، شاهد افزایش قیمت باشیم؛ اما افزایش قیمتی که در حال حاضر اتفاق افتاده، شدیدتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت.
    این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: «تصور می‌شد که این افزایش قیمت پس از مدتی متوقف شود، اما متاسفانه ادامه‌دار شده است؛ این طی کردن مسیر افزایش قیمت‌ها دلایل اقتصادی دارد و ناشی از همان عواملی همچون کسری بودجه و... است. ضمن اینکه افرادی که به امید حاصل شدن یک گشایش یا واردات خودرو دست نگه داشته بودند و معاملات کمتر شده بود، از گشایش ناامید شدند.»
    زاوه افزود: بر همین اساس موجی از تقاضا برای تبدیل ریال به دارایی که می‌تواند ملک، خودرو و... باشد، موجب شده که قیمت‌ها در این بازار‌هایی که در آن قابلیت تبدیل ریال به کالا‌های سرمایه‌ای با عمر بالاست (مسکن و خودرو)، تحت تاثیر قرار دهد.
    جهش قیمت خودرو در بازار آزاد
    این در حالی است که قیمت خودرو‌های داخلی نیز جهش خیره‌کننده‌ای در بازار آزاد داشته است. بعد از خلق رکورد‌های جدید در پایان معاملات دیروز بازار ارز و طلا، امروز پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با رشد قیمت ۲۰ میلیونی در بازار آزاد خودرو حاضر شده و معادل ۶۹۵ میلیون تومان معامله می‌شود. رانا پلاس هم که در معاملات امروز ۳۹۰ ارزش دارد، نسبت به روز گذشته رشد قیمت ۲۰ میلیون تومانی را تجربه می‌کند. رتبه دوم بین رکورد‌داران افزایش قیمت، امروز به صورت مشترک دراختیار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و رانا LX قرار گرفته است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با رشد ۱۵ میلیونی به ۳۸۰ میلیون ارتقا پیدا کرده و رانا LX را ۳۳۵ میلیون تومان به خریداران پیشنهاد می‌دهند.
    سمند EF7 دوگانه‌سوز، پژو ۴۰۵، تارا اتوماتیک، تندر ۹۰ معمولی و تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک هم نسبت به خرید و فروش‌های دیروز رشد قیمت هشت تا ۱۰ میلیون تومانی را تجربه می‌کنند. محصولات سایپا نیز از جهش قیمت خیره‌کننده امروز بازار بی‌نصیب نماندند و شاهد رشد ۱۴ میلیون تومانی ارزش ساینا S هستیم. محصولی که دیروز ۲۴۴ و امروز ۲۵۷ میلیون تومان قیمت دارد. پراید صندوقدار هم که ارزان‌ترین مدل صفرکیلومتر فعلی است، امروز با افزایش قیمت هفت میلیونی پا به بازار گذاشته و خرید آن ۲۱۴ میلیون تومان آب می‌خورد.
    قیمت محصولات ایران خودرو
    به گزارش فرارو، رانا LX ارزان‌ترین خودرو سواری ایران‌خودرو در بازار آزاد است. رانا با موتور TU۵ از نظر پیشرانه با خودرو‌هایی مثل پژو ۲۰۶ تیپ پنج، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و پژو ۴۰۵ رقابت دارد که البته سال ۹۹ از خط تولید خارج شد و به‌جای آن شاهد عرضه رانا پلاس هستیم. بعد از رانا LX، پژو ۴۰۵ ارزان‌ترین محصول داخلی ایران خودرو به حساب می‌آید و ارزش آن در بازار آزاد کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است.
    در سوی مقابل گران‌ترین خودرو داخلی ایران خودور الان تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک است. پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای، تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک نیز از این حیث به‌ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند که خرید آن‌ها بیش از نیم‌میلیارد تومان آب می‌خورد. پژو پارس اتوماتیک نیز ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو با گیربکس اتوماتیک است. بین مدل‌های مونتاژی ایران‌خودور پژو ۵۰۸ بیشترین قیمت را دارد و کنار سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک و پژو ۲۰۰۸ در دسته خودرو‌های گران‌تر از یک میلیارد قرار می‌گیرد.
    قیمت محصولات سایپا
    به گزارش فرارو، پراید ۱۳۱ یا همان پراید صندوقدار ارزان‌ترین خودرو سایپا در بازار آزاد است و الان کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. نسخه هاچ‌بک با قیمت بیشتری معامله می‌شود و الان معادل تیبا ۲، ساینا و کوییک دنده‌ای ارزش دارد. تیبا به عنوان جایگزین پراید روانه بازار شد و در حال حاضر مدل صندوقدار این خودرو ارزان‌ترین محصول تولیدی سایپا به شمار می‌رود.
    ساینا دنده‌ای بعد از تیبا صندوقدار، ارزان‌ترین خودرو در حال تولید توسط سایپا محسوب می‌شود. ساینا دنده‌ای ذاتا  نسخه به‌روزرسانی‌شده تیبا است. تیبا ۲ یا تیبا هاچ‌بک بعد از تیبا صندوقدار و ساینا، ارزان‌ترین خودرو تولید شده سایپا هستند. همه تولیدات داخلی سایپا از جمله تیبا، تیبا۲، ساینا، کوئیک، ساینا s، کوئیک در بخش پیشرانه یکسان هستند. این خودرو‌ها به یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی و جعبه دنده پنج‌سرعته مجهز شده‌اند.
    خودرو به بورس برود یا نرود؟
    این شرایط در حالی است که مهدی خطیبی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا شما تایید می‌کنید که خودروسازان با عرضه خودرو در بورس می‌خواهند بازار را مدیریت کنند؟ گفت: خیر؛ این موضوع مورد تایید گروه صنعتی ایران خودرو نیست و در این خودروساز این اتفاق نخواهد افتاد نه اینکه در سایپا اتفاق بیافتد؛ اتفاقا نظر ما درباره عرضه خودرو در بورس این است که تعداد خودرو‌هایی را که به بورس عرضه می‌شوند افزایش دهیم و هم، زمان تحویل را از سه ماه به دو ماه و به تدریج به سمت یک ماه کاهش دهیم.
    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه بیان داشت: کرونا یک اتفاقی را در دنیا رقم زد آن هم بواسطه بحرانی که در تامین چیپست بوجود آمد قیمت خودرو را در دنیا به طور متوسط بالای ۳۰ درصد افزایش داد.
    وی اضافه کرد: اینکه بگوییم قیمت خودرو‌ها در ایران همان ckd‌هایی که موجود هستند گران‌تر از بازار‌های منطقه عرضه می‌شوند، موضوعی است که باید به طور جدی پیگیری شود، زیرا که مورد تشکیک ایران خودرو است، اما تمام تلاش ما این است که خودروهایمان را با کیفیت بالاتر و حداقل قیمت عرضه کنیم.
    خطیبی گفت: گروه صنعتی ایران خودرو هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد و بر اساس اخبار منتشر شده، نخستین سری از خودرو‌ها به کشور در حال ورود است و خواهشمندیم به موازات این اتفاق، محدودیت‌های قیمت گذاری برای صنایع خودروسازی برداشته شود تا بتوانیم رقابت کنیم و آزادانه ادامه فعالیت دهیم.
    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به این سوال که شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو هم واردات می‌کنند، افزود: اگر می‌خواهیم به واردات cbu توجه کنیم هدف این است که بعد از مدت کوتاهی بتوانیم به موضوع تولید ckd در داخل دست پیدا کنیم؛ تجربه نشان داده است که ایران خودرو، وارد کننده موفقی نبوده است، ایران خودرو تولید کننده است و بر این معتقدیم که ایران خودرو امروز به درجه‌ای از بلوغ و عمق ساخت داخل با کیفیت رسیده که می‌تواند رقابت کند و با برداشته شدن محدودیت‌های پیش رو در بازار‌های داخلی و خارجی با خودرو‌هایی که وارد کشور می‌شوند، رقابت کند.
    خطیبی اضافه کرد: شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو در موضوع واردات خودرو برنامه ریزی خواهند داشت، اما بدیهی است در سری اول واردات خودرو و تا پایان سال، برنامه‌ای برای واردات خودرو نداریم.