سرمقاله

کدام متخصص؟ / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14237  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 29 مرداد 1402
    aپالایشگاه نفت اصفهان در افق 1407؛
    گام بلند «شپنا» در توسعه پایدار
    به گزارش ابتکار، محسن قدیری در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: چشم‌انداز شرکت پالایش نفت اصفهان توسعه پایدار و متوازن، تبدیل شدن به هلدینگ موفق پتروپالایشی و کسب بالاترین ضریب پیچیدگی در منطقه تا افق 1405 است که در این راستا ۶ شرکت «راهبر ترابر انرژی»، «میرداماد صفه»، «سهروردی صفاهان»، «مشعل پویا»، «اکسیر ایرانیان» و «ملاصدرا صفاهان» ایجاد و ۴۵۰ پروژه با پیشرفت فیزیکی ۴۳ درصدی در مجموع تعریف شده است که SPI بالای ۹۷ درصد دارد. از این تعداد ۷۰ درصد پروژه‌ها در شرکت اصلی و ۳۰ درصد در شرکت‌های زیرمجموعه اجرا می‌شود.
    وی افزود: بر این اساس، 12 استراتژی «توسعه پایدار»، «توسعه زیرساخت‌های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران»، «اصلاح و بهبود زیرساخت آب و انرژی»، «حفظ و تداوم تأمین خوراك و تولید محصولات»، «مدیریت و توسعه زنجیره ارزش»، «توسعه ارزش در شركت‌های زیرمجموعه»، «ارتقای توان بازرگانی»، «توسعه ارزش‌های قابل ارائه به مشتریان»، «مدیریت بهینه منابع مالی و سرمایه‌ها»، «توسعه سیستم‌ها و اطلاعات مدیریت»، «توسعه توانمندی‌ها، یادگیری، مشاركت و مدیریت سرمایه‌های انسانی» و «توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی» تعریف شده و در حال اجرا است.
    درآمد 1.4 میلیارد یورویی در افق 1407
    مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان درباره درآمد این شرکت نیز گفت: درآمد این شرکت در سال نخست اجرای پروژه‌های توسعه‌ای یعنی در سال جاری به ۱۶ میلیون یورو و در سال‌های آینده به ترتیب به ۵۱ میلیون یورو، ۱۳۴ میلیون یورو، ۶۶۵ میلیون یورو، ۹۷۷ میلیون یورو و یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو خواهد رسید. ضریب پیچیدگی شرکت پالایشگاه نفت اصفهان نیز از ۶.۲ فعلی (5.8 میانگین کشوری) به ۹.۹ در سال ۱۴۰۴و ۱۲.۶ در سال 1407 خواهد رسید. در حال حاضر تنها دو شرکت آمریکایی ضریب پیچیدگی در این محدوده دارند. قدیری با اشاره به پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه‌های کیفی‌سازی این پالایشگاه گفت: واحد تصفیه گازوئیل این پالایشگاه با راه‌اندازی پیش از موعد (۱۶ ماه زودتر از برنامه) هم‌اکنون در مدار قرار گرفته و روزانه ۲۶ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۵ در این پالایشگاه تولید می‌شود. سودآوری این واحد برای پالایشگاه اصفهان حدود ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان بوده است. نخستین فاز واحد RHU این پالایشگاه نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی می‌شود. این واحد در حال حاضر ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این در حالی است که ساخت واحد RFCC پس از 14 سال وقفه، در دولت سیزدهم و از بهمن ماه 1401 از سر گرفته شد که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.
    وی در بخش دیگری از گزارش خود به افزایش دو میلیون لیتری تولید بنزین در این پالایشگاه اظهار کرد: در حال حاضر روزانه 14 میلیون لیتر بنزین یورو 5 در پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود. با این حال در حال اجرای یک طرح ابتکاری جدید هستیم تا بتوانیم خوراک میعانات و تولید بنزین را افزایش دهیم.
    مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: با راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی این پالایشگاه، ۷۶۰ هزار تن مکمل بنزین MTBE و ۳۹۶ هزار تن سوخت کشتی در این مجتمع پتروپالایشی تولید می‌شود که انقلابی در حوزه تولید بنزین محسوب می‌شود و می‌تواند مشکل ناترازی بنزین را برطرف کند. قدیری با اشاره به تعدد برنامه‌‌های توسعه‌ای در پالایشگاه نفت اصفهان، سود واحدهای پتروشیمی این شرکت را سالانه ۲ میلیارد یورو اعلام و تأکید کرد: تحولات توسعه‌ای این شرکت پالایشگاه نفت اصفهان را به بزرگ‌ترین هلدینگ پتروپالایشی منطقه تبدیل خواهد کرد.
    هدف‌گذاری برای سهم ۹۵ درصدی تجهیزات بومی
    وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه بومی‌سازی محصولات و هدف‌گذاری برای دستیابی به سهم ۹۵ درصدی استفاده از تجهیزات ساخت داخل در این پالایشگاه خبر داد و گفت: شرکت مشعل پویا به‌منظور توسعه و رشد صنایع داخلی در زیرمجموعه هلدینگ پتروپالایش اصفهان تشکیل شده است که با تجمیع ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنایع نفت به‌ویژه در استان اصفهان، تقریباً همه تجهیزات این مجموعه در داخل تولید خواهد شد. نخستین سیستم کنترل ایرانی به همت این شرکت تا چند ماه آینده در واحد KHT پالایشگاه نصب می‌شود. ارزش پروژه‌های پالایشی این شرکت حدود هزار میلیارد تومان است.
    کاهش ۷۵ درصدی مصرف آب «شپنا» تا نیمه نخست سال آینده
    مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به معضل آب به عنوان بزرگ‌ترین تهدید این پالایشگاه اظهار کرد: به‌منظور رفع این چالش، ۲۳ پروژه در این حوزه تعریف شده است که با اجرایی شدن این پروژه‌ها، ۷۵ درصد مصرف آب پالایشگاه نفت اصفهان تا نیمه اول سال 1403 کاهش می‌یابد و از 1200 به 300 متر مکعب می‌رسد. اجرای این پروژه‌ها ۱۰ میلیون یورو صرفه‌جویی اقتصادی به دنبال خواهد داشت. بازگشت سرمایه این پروژه‌ها دو سال و نیم است. قدیری با اشاره به طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان گفت: تا نیمه نخست سال آینده ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس به این پالایشگاه انتقال می‌یابد. طی طرح‌های تعریف شده در این حوزه، برداشت آب تازه از منبع رودخانه زاینده‌رود به صفر خواهد رسید. این در حالی است که با ایجاد و نصب 6 مخزن راهبردی 50 هزار متر مکعبی ذخیره آب و اتصال آن‌ها به مخازن استراتژیک آب استان اصفهان، ذخیره آب پالایشگاه نفت اصفهان به ۱۵روز افزایش خواهد یافت در حفظ پایداری تولید در صورت بروز حادثه احتمالی، بسیار حیاتی است.