سرمقاله

مسئله رفتن سرمایه‌ها ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 15351  |  صفحه ۱سیاست روز  |  تاریخ: 19 شهریور 1402
    صدای عقل را بشنویم
    صدای عقل و عقلانیت، صدای انسان و انسانیت است؛ زیرا، بدون اندیشه و اندیشه ورزی و خرد و خردمندی، اساسا، موجودی بنام انسان وجود نخواهد داشت و جامعه انسانی و اجتماعی بی معنی خواهد بود. طبیعت و واقعیت و ماهیت آدمی با عقل و اندیشه ورزی تعبیر و معنی می شود و اثر انسانی پیدا می کند. به سخن دیگر، تمام موجودات زنده، دارای هستی و احساس و هیجان و اراده و خواست و امیال گوناگون جسمی و حتی روحی دارند؛ لیکن، تنها انسان است که با قوه عقل و نیروی خرد و نیز با آگاهی و اختیار و آزادی شهره است. انسان موجود خلاق و ارزش آفرین و صورتگر می باشد، و این توانایی را از قدرت عقل و نمود ها و نداها و آواها و تراوشات و قابلیت ها و ارزش های عقل و اندیشه اخذ می کند و سامان می بخشد. بنابراین، صدای عقل، آواز جوهر جان و هستی نهان آدمی‌ست. صدای عقل، اثر ویژه و ممتاز و بی بدیل خرد و خردورزی انسان است.
    عقل در اصل، ریشه بشر و بنیان آدمیت است. بشریت با بیداری و فرهنگ و تمدن و مناسبات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و زندگانی خاص انسانی شناخته می‌شود؛ فقدان و نقصان خرد و خردمندی خلل اساسی بر امور آدمی وارد می کند و در حقیقت بدون عقل و اندیشه ورزی شالوده اصلی زندگی انسان فرو می پاشد؛ زیرا، زندگی عرصه و قلمرو محاسبه، دقت، توجه، برقراری ارتباطات و تعاملات، فعل و انفعالات، ارزش‌ها و اندیشه‌ها و پرسش هاست. کدام نیرو و توان آدمی چنین کارکرد و « Function » را دارد؟ اگر صدای عقل را نشنویم و قواعد و قوانین عقلانی را بلد نباشیم و در میدان زندگی جاری و ساری نسازیم، تمام مفاهیم، معانی، امور و مسائل آدمی تعطیل و تعلیق می‌شود. مقایسه کنید با حیات وحش و وحوش. صدای عقل، صدای بیداری و هوشیاری است تا آدمیان در خواب غفلت نمانند و آگاه شوند و از اسارت‌ها و خرافات رهیده و رهایی پیدا کنند.
    به این عبارت دقت کنیم: هر انسانی شخصیت ممتاز و ویژه‌ی خود را دارد. این عبارت حتی در خصوص دوقلو های مادر زاد صادق است؛ زیرا، تصور و تصویرسازی و انحاء گوناگون و انواع اندیشیدن ها و تصدیق ها و استناد ها و عمل ها، در منش ها، روش ها و کنش ها تأثیر عمیق دارد و شخصیت و فردیت آدمی با همین معانی و عینیات برساخته می شود. حال پرسش این است که ریشه و سرمنشأ این مفاهیم و معانی و کاربردهای عینی آن‌ها، چیست؟ بنظر اینجانب، عقل و فرآیندهای اندیشه ورزی پایه و سرچشمه شخصیت سازی و فردیت پروری است. بدین جهت، انسان عاقل و خردمند با انسان جاهل و جامد یکی نیست، جامعه آگاه و آزاد با جامعه بسته و منقبض برابر نمی باشد. پس عقل و اندیشه، دوام بخش و قوام بخش هستی و اثر آدمی هستند.
    شاید، اولین و اساسی ترین سؤال بشر این بوده است که نیاز بنیادین وی چیست؟ از منظر های گونه گون می توان به این پرسش پاسخ داد، اما اگر قدری عمیق و دقیق و ژرف اندیش باشیم، و دوباره از خود سؤال کنیم، چگونه بین سفیهان و ابلهان و بی خردان از یک سو و خردمندان و عاقلان و اندیشه ورزان و آدمیان خلاق، فرق و فاصله بگذاریم؟ راه پاسخ به آن پرسش بنیادین قدری گشوده می‌شود. نیاز بنیادین جامعه بشری، تربیت جمعیت و ملت عاقل، اندیشه‌ورز، پرسشگر، پژوهشگر و محقق است نه حفظ جمعیت مقلد و متعبد. افق های نو و زیبا و متعالی و بالنده با ذهن های رشد یافته و اندیشه های بلند و والا گشوده می‌شود و عیان می گردد نه با ذهن های منفعل و منجمد و متعصب. دنیا و جهان فقط در دنیای متصور ما خلاصه نمی شود. عقل و تفکر قدرت تصور و تصویر جهان های بسیار عالی و زیبا و پیشرفته را دارد. مثال بارز آن مقایسه قرون وسطی با قرون توسعه یافته است.
    صدای عقل چنانکه در کتاب صدای عقل آمده است: صدا و نور فهم، شناخت، تمییز، کشف، کاوش، تلاش، استدلال و برهان و تغییر و آبادی و آزادی و اثرمندی انسان است. صدای عقل، از ارزش و اهمیت و اعتبار اصیل عقل اثربخش سخن می‌گوید. اگر صدای عقل را بشنویم و قواعد و مناسبات عقلانی و اثری را رعایت کنیم، زندگی، جامعه، فرهنگ و اقتصاد و سیاست و علم و دانش و ادب و ادمندی و انسان و انسانیت وضعیت و موقعیت و کیفیت بهتری پیدا می‌کند.
    محمدعلی نویدی