سرمقاله

حرکت‌های آونگی! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16349  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 15 مهر 1402
    کمبود ۵۰ هزار معلم ورزش در مدارس
    زنگ تعطیل ورزش
    معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه با مدریت منابع انسانی می‌توان بخشی از کمبود مربی ورزش در مدارس را جبران کرد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۶ تا ۳۷ هزار معلم متخصص ورزش در مدارس داریم، اما با این وجود باید گفت با کمبود حدودا ۵۰ هزار معلم ورزش در مدارس مواجه‌ایم. به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گرچه در حال حاضر حدود ۳۷ هزار مربی تربیت بدنی در کشور داریم، اما با کمبود ۵۰ هزار معلم ورزش در مدارس مواجه هستیم.
    اهمیت ورزش در رشد مغزی کودکان
    تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که ورزش کردن می تواند رشد مغزی را تحریک کرده و عملکرد شناختی افراد را تقویت کند. ورزش کردن در دنیای امروز که تکنولوژی های کامپیوتری جدید، زمان زیادی از وقت و زمان زندگی ما را می گیرند و فعالیت بدنی ما را کمتر می کنند و ضرورت ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در بیشتر مواقع از اهمیت فعالیت بدنی در یادگیری و سلامت دانش آموزان غافل می‌شویم و حتی گاهی متاسفانه ورزش در مدارس هم نادیده گرفته می‌شود و زنگ ورزش تعطیل شده یا تبدیل به زمانی برای جبران عقب افتادگی درس‌های دیگر می‌شود. ورزش و فعالیت بدنی برای جلوگیری از اضافه وزن، بی خوابی، استرس و... مفید و موثر و حتی تاثیر ورزش در یادگیری و بهبود عملکرد در مدرسه هم برای پژوهشگران اثبات شده است.
    توصیه به ورزش در تاریخ ایران
    خواجه نصیر طوسی، ورزش و بازی را برای رفع خستگی از تحصیل علم می‌داند، مشروط به آن که خود بازی درد و رنج نداشته باشد. در گذشته عقایدی وجود داشت که به طور کلی فعالیت جسمانی را از کارهای فکری و روحی جدا می پنداشتند. بر اساس این طرز تفکر، جسم فاسد و هرز تصور می شد و لذا، هرگونه کوشش وتلاش در جهت پیشرفت توانائیهای جسمی به وسیله ورزش و بازی کارشیطان وبایستی اجتناب می‌گردید. بعداً انسان در عقاید و نظریه های گذشته خود تجدید نظر به عمل آورده و نظریه منصفانه تری عرضه کرده و نقش فعالیت جسمانی و یادگیری محیط اطراف را پذیرفت در حالی که برخی برای تربیت بدنی به واسطه ارزش‌های ظاهریش مکانی در برنامه مدارس قائل می شدند، دیگران شیوه واقع بینانه تری در تعلیم و تربیت کودک پذیرفته و فعالیت جسمانی را به صورت جزئی از برنامه‌های آموزشی و پرورش ضروری می‌دانستند. بسیاری از علمای تعلیم و تربیت معاصر، نظریه‌های پیشرفته تری ابراز کرده وعقیده دارند که فعالیت بدنی بایستی به عنوان یکی از شروط یادگیری به منظور تامین نیازهای اساسی فیزیولوژیکی روانی، اجتماعی، و مثبت به هدفهای تربیتی کودک بشمار آورد. در ده سال اخیر بعضی از متخصصین آزمایشگاهی با استفاده از حرکات بدنی به معالجه کودکانی که دچار عقب ماندگی شدید عصبی بودند پرداخته و در مقاله هایی که به همین مناسبت انتشار داده‌اند «ضریب همبستگی» بسیار خوبی بین فعالیتهای جسمانی و هوش این قبیل کودکان گزارش داده‌اند. اینچنین ادعا شده است که در اثر حرکات انتقالی امکان دارد کارایی سیستم عصبی کودکان معمولی را افزایش داد و اگر برخی حرکات ساده حرکتی تمرین داده شده می توان پیشرفت‌هایی در مهارت‌های دیدن، شنیدن و فکر کردن کودکان مشاهده کنیم. از بررسی نتیجه مطالعات پژوهشگران معاصر استنباط می شود که تنش اضافی موقعی که در اثر شرکت در فعالیتهای طولانی پائین آورده شود می تواند عملکرد عالی فعالیتهای مختلف هوشی را سبب گردد گاتین و همکارانش در کالج شهر نیویورک عملکرد ذهنی بسیار خوبی در حل مسائل ریاضی که به دنبال شرکت درتمرین ملایم روی دورگرد انجام گرفت، بدست آوردند.
    عملکرد ذهنی بهتر برای بدن های سالم تر
    ولی این پژوهشگران بهترین عملکرد توانائی ذهنی را فقط در افراد با آمادگی خوب جسمانی بعد از شرکت در تمرین ملایم گزارش کردند. افرادی که فاقد آمادگی جسمانی بودند و مدت طولانی به تمرین فعالیتهای بدنی پرداختند و همچنین افرادی که از آمادگی جسمانی بسیار خوبی برخوردار بودند ولی دردویدن تا سرحد از حال رفتن افراط کرده بودند عملکردهای خوبی در حل مسائل ریاضی نشان ندادند بنابراین شرکت در تمرینهای سبک، کاهش مطلوب درتنش های اضافی را بوجود می آورد که خودسبب افزایش فعالیتهای ذهنی می شود. ایده دیگری که به تربیت بدنی و یادگیر ادراکی حرکتی مربوط می شود اکتشاف حرکت است. اساس اکتشاف حرکت زبادبر. برنامه ادراکی حرکتی متفاوت نیست. ایده این است که محیط حرکتی غنی و متنوع برای دانش آموزان فراهم گردد تا به پیشرفت آنان در مراحل مختلف کمک شود اگر چه اهداف اکتشاف حرکت با اهداف تربیت بدنی چون کسب مهارتها، آمادگی بدنی ودانشها یکی است نحوه عمل به گونه سنتی نیست. دسترسی به اهداف در این روش از طریق جویایی خلاق صورت می گیرد. به طوری که هر دانش آموز در گروه به طور مستقل عمل می کند ولی فعالیتها همه آنها در جهت حل یک مسئله حرکتی است. با این نحوه برخورد خلاق با حرکت، دانش آموزان وادار به تفکر و خلق مهارتها در پاسخ به مسئله می شوند. هنگامی که این مرحله انجام شده رفتار حرکتی لازم کسب شد و فرد می تواند به انجام فعالیتهای پیچیده تر در بازیها وورزشها بپردازد. از آنجا که همه کودکان از حرکت لذت می برند و از آن جا که اکتشاف حرکت و شادابی و کنجکاوی و ماجراجوئی در یک جو خلاق همراه است شرکت در فعالیتهای همواره زمان اشتیاق و جاذبه برای کودکان محسوب می شود و به دنبال آن، کسب موفقیت باعث افزایش جاذبه و اشتیاق کودکان خواهد شد. اکتشاف حرکت در واقع بایی از تائید اجتماعی بر روی کودکان بازی می کند زیرا همه موفق می شوند و هیچکس کاملاً شکست نمی خورد وموفقیت باعث بهتر شدن کار در کلاس می گردد.
    بحران کمبود معلم ورزش
    اکنون اما به گزارش ایسنا، مدت‌هاست که وزارت آموزش و پررش با کمبود مربی تربیت بدنی در مدارس مواجه است و از این رو برای جبران این خلاء دوره‌های آموزشی ورزشی برای آموزگاران ابتدایی برگزار می‌کند تا این معلمان وظیفه زنگ ورزش دانش آموزان را نیز بر عهده بگیرند و اینگونه بخشی از خلاء موجود رفع شود.
    پیش از این وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود حدود هفت میلیون دانش آموز بدون معلم ورزش هستند که عمده این هفت میلیون دانش آموز در دوره ابتدایی قرار دارند و می‌توان گفت در متوسطه اول و دوم چالش کمبود مربی ورزش جدی نیست.
    علیرغم اینکه فعالیت تربیت بدنی به طور حتم به دلیل حساسیت بالا نیاز به مربی متخصص و فارغ التحصیل این رشته دارد، بعضا مدارس مجبورند درس تربیت بدنی و زنگ ورزش بچه‌ها را به معلمی که تخصص و مدرکی در رشته تربیت بدنی ندارد، بسپارند و همچنان خبری از جذب و یا تخصیص سهمیه‌هایی برای استخدام معلم ورزش از طریق ماده ۲۸ در مدارس نیست.
    صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه با مدریت منابع انسانی می‌توان بخشی از کمبود مربی ورزش در مدارس را جبران کرد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۶ تا ۳۷ هزار معلم متخصص ورزش در مدارس داریم، اما با این وجود باید گفت با کمبود حدودا ۵۰ هزار معلم ورزش در مدارس مواجه‌ایم.
    وی توضیح داد: درواقع برای جبران این کمبود، آموزگاران تربیت بدنی را در پایه‌هایی که قادر نیستیم معلم ورزش آن‌ها را تامین کنیم، آموزش می‌دهیم تا اینگونه بخشی از خلاء کمبود معلم را جبران کنیم. معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: با این حال اگر بخواهیم فقط معلم متخصص تربیت بدنی را در نظر بگیریم، با فرض اینکه ۳۰ نفر دانش آموز در یک کلاس باشند و هر معلم ۱۲ کلاس را پوشش دهد، باید گفت نیاز ما به مربی تربیت بدنی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در تمام مقاطع تحصیلی است. با این حال بخشی از این کمبود را با آموزش آموزگاران ابتدایی پوشش می‌دهیم و باید این امر را نیز در نظر گرفت که در خصوص کمبود مربی تربیت بدنی در مناطق مختلف، پراکندگی متفاوت داریم.
    لزوم زنگ ورزش در مدارس
    امروزه مدارس ما موظفند برنامه های آموزشی و پرورشی را هماهنگ و همگام با اصول ومراحل رشد کودک و نوجوان و تامین اصول صحیح بهداشت «سلامت روان» دنبال کنند. کودکان کم انرژی به هر علت معمولاً کمرو، گوشه گیر، خوددار، افسرده و غیر اجتماعی هستند. یکی از ویژگی های مهم کودک دبستانی، پرجنب و جوشی و فعالیت‌های جسمی مداوم در اوست. مدارس باید برای این فعالیت‌های جسمانی یعنی رشد، کنترل سیستم عصبی، عضلانی و مهارت‌های حرکتی و نیل به قدرت و نیرومندی و بالا بردن میزان تحمل و بردباری که برای یک زندگی سالم و هنجار ضروری است، با فعالیت‌های سازمان داده ورزشی، تسهیلاتی فراهم کند، فعالیتهائی که با مراحل رشد جسمانی کودک و رشد شخصیتی او هماهنگ باشد. بدیهی است اینگونه فعالیت‌های ورزشی به علت ماهیت هدفدار بودن و معنی دار بودن به عنوان یک درس اصلی در رشد اجتماعی، عاطفی، ذهنی کودک تأثیر می‌گذارد.