سرمقاله

حرکت‌های آونگی! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16398  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 15 مهر 1402
    انتخابات مصر و بازیگری جدید قاهره
    سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در تشریح انتخابات آتی ریاست‌ جمهوری مصر گفت: با توجه به فراز و فرودهایی که مصر از زمان انور سادات داشته است، گروه‌های مخالف ارتباط مصر با رژیم صهیونیستی در اتمسفر سیاسی این کشور فعال شده‌اند. وقایعی که بعد از برکناری محمد مرسی و به روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی رخ داد به نوعی علامت سوال‌هایی را به وجود آورد اما در نهایت این طیف سعی کردند که بسیاری از مشکلات را رفع کنند. این در حالیست که مصر سعی کرده تا به نوعی بتواند از جریان‌های فلسطینی دفاع کند.به عنوان مثال در قضیه درگیری‌هایی که میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی به وقوع می‌پیوندد این کشور مصر است که به عنوان یک میانجی وارد قضیه می‌شود و سعی می‌کند اوضاع را به طرف صلح و آرام‌سازی اوضاع کانالیزه کند.
    به گزارش ایلنا، وی در ادامه می افزاید: معتقدم در شرایط فعلی، جهان عرب نیازمند یک روند شاخص و جدید برای خلق یک فضای اقتصادی و سیاسی مترقی در منطقه است و مصر هم در این راستا می‌تواند خود را بیش از گذشته مطرح کند؛ چراکه این کشور پتانسیل‌های بالایی از حیث اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارد. باید متوجه بود که مصرِ امروز با یک دهه گذشته کاملاً تفاوت دارد و اساساً وارد یک روند جدید شده است. به همین دلیل باید گفت که عبدالفتاح السیسی هم در این راه با رقبای خود رقابت خواهد کرد.
    از منظر دیگر باید گفت که تمام نامزدهای حاضر در انتخابات ریاست جمهوری مصر باید بتوانند به نیازهای مردم خود پاسخ دهند که محورهای اصلی آن بهبود شرایط اقتصادی و بهبود شرایط امنیتی است. در خصوص بهبود شرایط امنیتی باید دانست که رئیس‌جمهوری این کشور سعی کرده در سال‌های اخیر شرایط را تا حد زیادی بهبود دهد و باید گفت آنها در این محور موفق عمل کرده‌اند.
    در خصوص مسائل اقتصادی هم باید توجه کرد که مصر به عنوان یک بازیگر مهم در اجلاس‌های اقتصادی کشورهای عربی و اسلامی حاضر بوده و همین مسأله نشان می‌دهد دولت فعلی قاهره به دنبال رفع مشکلات اقتصادی مردم مصر خواهد بود.