سرمقاله

فرصت کوتاه توسعه ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16473  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 16 مهر 1402
    پروژه آمریکا برای اجرای آزمایش‌های هسته‌ای بدون انفجار
    دانشمندان مسئول حفظ کارایی زرادخانه هسته‌ای کهنه‌شده آمریکا گفتند که سال آینده میلادی فرآیند انتقال قطعات کلیدی به صحرای نوادا با هدف تدارک برای آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی را که در آنها انفجاری رخ نمی‌دهد، آغاز می‌کنند.
    به گزارش ایسنا، کارشناسان لابراتوارهای دفاع ملی از زمان اجرایی شدن ممنوعیت آزمایشات زیرزمینی در سال ۱۹۹۲ قادر به ارزیابی فیزیکی تاثیر و قابل اعتماد بودن کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا نبوده‌اند.
    به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، اما مقام‌های وزارت انرژی آمریکا اعلام کردند، در آستانه تکمیل یک فن‌آوری که بهترین نتیجه را برای آنها در حوزه آزمایشات هسته‌ای در پی خواهد داشت، هستند.
    جان کاستر، یک مقام مسئول آزمایشگاه ملی سندیا در ایالت نیو مکزیکوی آمریکا گفت، پروژه‌ ۱.۸ میلیارد دلاری با نام «اسکورپیوس» احتمالا از سال ۲۰۲۷ این امکان را فراهم خواهد کرد که با پیشرفت در زمینه مدل‌سازی کامپیوتری نظری، بتوان شرایط یافت شده در مراحل پایانی رمبش تسلیحات هسته‌ای را بدون اجرای واقعی یک انفجار هسته‌ای مطالعه کرد.
    کاستر می‌گوید، دانشمندان این مرحله از رمبش تسلیحات هسته‌ای را که مورد مطالعه قرار می‌دهند با عبارت مرحله «بازی با دم شیر» توصیف می‌کنند چون به مرحله‌ای که زنجیره واکنش‌ها در اثر شکافت مواد هسته‌ای رخ دهند، نمی‌رسد.
    دانشمندان آمریکایی با این پروژه به دنبال جواب دادن به پرسش‌های مهم درباره اینکه تسلیحات هسته‌ای کهنه‌شده آمریکا هنوز طبق طراحی، کارایی دارند هستند. در زمان جنگ سرد به این دست سوال‌ها معمولا با اجرای عملی انفجارهای هسته‌ای پاسخ می‌دادند.
    در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ مجموعه انفجارهای هسته‌ای اجرا شد که در نتیجه آنها ابرهای قارچی در آسمان‌های صحراهای نوادا و نیومکزیکو پدیدار می‌شدند. در سال‌های بعد، این دست آزمایشات به انفجارهای زیرزمینی محدود شده و در سال ۱۹۹۲ نیز به کلی متوقف شدند.
    در جریان اقدامات ۱۰ سال گذشته، دوره جدید اجرای آزمایشات به سطح مرحله‌ای جدید در لابراتوار ملی سندیا در نیومکزیکو رسید. مقام‌های وزارت انرژی آمریکا اعلام کردند، پرسنل این لابراتورها شروع به اسمبل کردن یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های پروژه اسکورپیوس تحت عنوان انژکتور پرتوی الکترون با انرژی بالا کرده‌اند.
    این دستگاه آزمایشی، به اندازه یک زمین فوتبال طول داشته و ۳۰۴ متر در زیر زمین سایت امنیت ملی نوادا واقع است.
    کاستر بیان داشت: «به وضوح نیاز است که از کارایی زرادخانه تسلیحات در صورت لزوم مطلع باشیم. اگر ماشین شما ۳۰ تا ۵۰ سال در یک گاراژ رها شود و یک روز بخواهید با سوییچ آن را روشن کنید چطور اطمینان خواهید داشت که ماشین کار کند؟ نیروی بازدارنده هسته‌ای کشور ما هم همین قدر کهنه شده است. بیش از ۳۰ سال از زمانی که ما آخرین تست انفجار هسته‌ای زیرزمینی را اجرا کردیم، می‌گذرد.»
    در این پروژه چند لابراتوار دیگر آمریکا شامل لابراتوار ملی لوس آلاموس در شمال نیومکزیکو و لابراتوار ملی لاورنس لیورمور در کالیفرنیا هم مشارکت دارند.