سرمقاله

حمله حماس به اسراییل ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16550  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 17 مهر 1402
    ابتکار تازه‌ترین تحولات در سرزمین‌های اشغالی را بررسی می‌کن
    روایتی از غافلگیری بزرگ
    عملیات غافلگیرانه و گسترده مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی تاکنون منجر به هلاکت ۶۰۰ صهیونیست و زخمی شدن بیش از دو هزار نفر از آنها شده است، این درحالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که کابینه امنیتی این رژیم با فعال کردن بند جنگ علیه نوار غزه موافقت کرده است.
    عملیات همه جانبه و پیچیده مقاومت فلسطین که از طریق تونل‌ها، روی زمین، دریا و هوا به همراه شلیک هزاران راکت و موشک به سرزمین های اشغالی انجام شده، تاکنون موجب هلاکت حداقل ۶۰۰ صهیونیست و زخمی شدن بیش از یکهزارو ۶۰۰ صهیونیست دیگر شده است. اسارت بیش از یکصد نظامی صهیونیست که در میان آنها یک سرلشکر نیز وجود دارد و همچنین تصرف موقت هفت شهرک صهیونیست نشین از دیگر دستاوردهای این عملیات بی نظیر مقاومت فلسطین بشمار می رود.
    این عملیات همه‌جانبه و پیچیده مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی که از صبح دیروز توسط رزمندگان جنبش حماس از غزه آغاز شد با پیوستن رزمندگان جنبش جهاد اسلامی وارد دومین روز خود شده و با شدت تمام ادامه دارد.
    در همین رابطه دیروز روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با اشاره به تعداد اسرای صهیونیستی که در نوار غزه هستند، نوشت: «اسرائیل از مصر برای مذاکره جهت آزادی فوری اسرای خود، درخواست کمک کرد.»
    وال‌استریت ژورنال در ادامه به نقل از برخی مقامات مصری گزارش داد: «اسرائیل از مصر در میانجیگری برای آزادسازی صهیونیست‌هایی که جنبش حماس به اسارت درآورده، کمک خواست.»
    همچنین شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه تعداد اسرای صهیونیست که حماس و نیروهای مسلح فلسطینی در غزه بازداشت کردند، مشخص نیست، اعلام کرد که سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به درخواست این شبکه برای گفت‌وگو و ارائه توضیحی در این خصوص پاسخ نداده است.
    رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، ارزیابی‌های غیر رسمی حاکی از این است که حدود ۷۵۰ صهیونیست هنوز مفقود هستند.
    این رسانه‌ها با تاکید بر اینکه درگیری‌ها پس از ۲۴ ساعت هنوز در کفار غزه و بئیری ادامه دارد، گزارش دادند که «کنترل بر مناطق سدیروت، زکیم، رعیم و صوفا محقق نشده است.»
    برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که یک سرباز ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک راعیم پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی با اسلحه شخصی خودکشی کرد.
    در پی عملیات طوفان الاقصی ابو عبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس تاکید کرد: رژیم صهیونیستی پس از مشاهده دلاوری‌های نیروهای ما با بحران عمیقی روبه‌رو شده است.
    روزنامه عبری زبان هاآرتص در سرمقاله خود نوشت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) مسئول فاجعه‌ای است که بر سر «اسرائیل» آمده است و قطعا او تلاش خواهد کرد از مسؤولیت خود فرار کرده و فرماندهان ارتش، امان (مرکز اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی) و شاباک (سرویس امنیت داخلی این رژیم) را متهم کند.
    در تازه ترین تحول صورت گرفته در حالی که روز گذشته سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه، در تماس‌های جداگانه با زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در مورد تحولات فلسطین گفت‌وگو کرد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی درخصوص عملیات حماس در برابر رژیم اشغالگر اسراییل یادآورشد که نمایش مضحک روند عادی‌سازی، قادر نخواهد بود روند رو به افول و فروپاشی خانه عنکبوت را کُند کند یا به تأخیر بیندازد.
    در پیام سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح آمده است:
    عملیات ترکیبی و غرور آفرین گروه‌های مبارز فلسطینی تحت عنوان «طوفان الاقصی» علیه مواضع و استحکامات رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، بار دیگر هیبت دروغین و قدرت پوشالی این رژیم اشغالگر را به اثبات رساند.
    رزمندگان مقاومت فلسطینی در این عملیات غافلگیرانه که از هوا، دریا و زمین علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی تدارک دیده بودند، صحنه‌های درخشانی از مقاومت و ایستادگی یک ملت رنج دیده و تحت ستم را به منصه ظهور نشاندند.
    ملتی که پس از چند دهه ظلم و ستم تحمیلی، اکنون به پشتوانه نسل جوان با انگیزه و متکی بر اسلام و در سایه اعتماد به وعدهٔ الهی، به چنان قدرتی دست یافته است که تحلیلگران و استراتژیست های نظامی جهان را به حیرت واداشته است.
    اگر روزی انتفاضه‌ سنگ تنها ابزار دفاعی ملت بی‌دفاع فلسطین بود، امروز اما مبارزان فلسطینی به توانمندی و رشدی رسیده‌اند که قادرند در یک عملیات ترکیبی پیچیده، با شلیک هزاران راکت و موشک، ضربات سهمگینی به دشمن صهیونیستی وارد سازند و توان پدافندی و گنبد آهنین او را به تمسخر بگیرند.
    این جنگ افزارهای دفاعی آنگاه که با روحیه شهادت طلبی جوانان باانگیزه فلسطینی همراه می شود، چنان قدرتی تولید می کند که همچون سیلی بنیان کن، هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو می پاشد.
    حرکت توفنده طوفان الاقصی، محصول خشم مقدسی است که دشمن صهیونیستی نسبت به خود در ملت تحت ستم فلسطین کاشته و اکنون باید درو کند.
    طوفان الاقصی کابوس فروپاشی رژیم صهیونیستی را برای سران این رژیم به یقین تبدیل و ثابت کرد برخی تلاش‌های مذبوحانه مانند نمایش مضحک روند عادی سازی، قادر نخواهد بود روند رو به افول و فروپاشی خانه عنکبوت را کُند یا به تأخیر بیندازد.
    ضمن تبریک این پیروزی غرور آفرین به مبارزان و مجاهدان فلسطینی، رجاء واثق دارم، دیر نخواهد بود روزی که جوانان فلسطینی، مسجد الاقصی را از اسارت دشمن صهیونیستی آزاد خواهند کرد.این وعده الهی است که ظلم پایدار نخواهد ماند و اراده مردم مظلوم فلسطین بر ظالمان پیروز خواهد شد. بشارت قرآنی «الیس الصبح بقریب» افق روشنی به روی مجاهدان گشوده است.
    عادی‌سازی روابط با اسراییل در منطقه متوقف می‌شود
    یک کارشناس مسایل سیاسی و بین‌الملل گفت: اسراییلی‌ها تصور می‌کردند ملت فلسطین به دلایل منطقه‌ای، قومی و وابستگی‌هایی‌ که دارند یا به خاطر سیاست‌ دولت‌های منطقه در سازش با این رژیم تصمیم انقلابی نمی‌گیرند و انتظار چنین ضربه‌ای را نداشتند.
    به گزارش ایسنا، «محمد الضیف،» فرمانده کل گردان‌های «شهید عزالدین قسام» شاخه نظامی جنبش حماس صبح روز شنبه هفته جاری ضمن اعلام آغاز عملیات طوفان الاقصی، تاکید کرد: پس از نفوذ اعضای مقاومت به قلب اراضی اشغالی، وضعیت جنگی اعلام می‌کنیم.
    در پی حملات سنگین راکتی و موشکی مقاومت، اژیرهای خطر در تمام شهرک‌های صهیونیستی نزدیک مرز نوار غزه و نیز دیگر شهرهای اشغالی از جمله تل‌آویو به صدا درآمدند. رادیو رژیم صهیونیستی نیز از ورود نیروهای مقاومت به داخل شهرک‌های اطراف غزه و تیراندازی در این شهرک‌ها خبر داد.
    رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در پایان روز شنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان صهیونیست به ۳۰۰ نفر رسیده است. جروزالم پست نیز گزارش داد که برآوردهای غیررسمی نشان می‌دهند که حدود ۷۵۰ صهیونیست همچنان مفقود هستند. هم‌چنین تا بدین لحظه ۲۵۶ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که ۲۰ تن کودک هستند. وزارت بهداشت غزه همچنین اعلام کرد که آمار مجروحان در نوار غزه به ۱۷۸۸ تن رسیده است.
    در عین حال، با حمله موثر و ناگهانی حماس دکترین دفاعی عملیاتی آن در مرز نوار غزه در هم شکسته شده است.
    گلعاد آردان سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، این عملیات سهمگین را با حادثه یازده سپتامبر در آمریکا مقایسه کرد که واشنگتن را غافلگیر کرده بود.
    «جواد منصوری» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عملیات طوفان الاقصی و زمینه‌های شکل‌گیری چنین عملیاتی به طور غیرمنتظره از سوی فلسطینان گفت: در یک سال گذشته چندین اتفاق روی داده است که به نوعی زمینه‌ساز عملیات اخیر فلسطینیان شد؛ اولین اتفاق مهم بالا گرفتن اختلافات در داخل رژیم اسراییل به شکل گسترده بود که دستگاه‌ها و مسئولان این رژیم را درگیر کرد و مسائل سیاسی داخلی اسراییل به مساله اول حکومت تبدیل شد و این بالطبع به تضعیف و غفلت از آنچه در اطرافش می‌گذرد منتهی شد.
    وی افزود: تحولات و نوآوری‌هایی در جنبش مردمی فلسطین در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است و به عبارت دیگر نیروهای انقلابی فلسطینی با استفاده از تجربیات چند دهه گذشته روش‌ها و سیاست‌ها و تاکتیک‌های جدید را انتخاب کردند و بر اساس آنها تدارکات تازه‌ای در نظر گرفتند. نکته دیگر اینکه رژیم اسراییل با این تصور که عادی‌سازی با چند کشور همسایه و دوستان غرب در منطقه جنبش فلسطین را به سازش و انصراف از ادامه جنگ متمایل می‌کند فکر می کرد توسل به اقداماتی از این دست دیگر اتفاق نمی‌افتد.
    این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی تصریح کرد: به عبارت دیگر تصور اسراییل این بود که دوستان جدید این رژیم در منطقه مانع از اقدامات تاثیرگذار از سوی جنبش‌های فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی می‌شوند، در حالی که این دولت‌ها چنین توانی را نداشتند و جنبش فلسطین در عین رابطه عادی که با این کشورها دارد، برای رسیدن به حقوق قانونی و طبیعی خودش نمی‌تواند و نمی‌خواهد با هیچ جریانی سازش کند. حتی اگر فلسطینی‌ها مجبور به پذیرش یا وانمود کردن به این شوند که جریان عادی سازی روابط اسراییل با کشورهای عرب منطقه را پذیرفته‌اند، اما به طور قطع پذیرش این سیاست همیشگی نبوده و نیست.
    منصوری درباره دلایل دیگر عملیات طوفان الاقصی اظهار کرد: نکته دیگر که در این جریان موثر است، این است که از سال‌های گذشته به این مساله ایمان داشتیم که معادلات منطقه به شکلی است که بالاخره این تعاملات به هم می‌ریزد. شکل‌گیری نسل جوان انقلابی فلسطین یکی از این مسایل است که در تغییر معادلات مربوط به تحولات سرزمین‌های اشغالی قابل توجه است. یکی از نخست وزیران اسراییل گفته بود، هر روز می‌بینم متولدین فلسطینی سه برابر ما هستند، برای آینده خودمان نگران می‌شوم و امروز این اتفاق افتاده است و نسل جوان فلسطینی با جمعیتی قابل توجه در تداوم مبارزه علیه اسراییلی‌ها و تحمل سختی‌ها هم‌چنان بر خواسته قانونی، ملی و طبیعی خود پافشاری می‌کنند. هم‌چنین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ ملی‌گرایی یا به نوعی سازش‌طلبی و انعطاف برای رسیدن به خواسته‌ها از سوی ملت فلسطین به تدریج با روحیه انقلابی و اسلامی جا به جا شد و امروز شهادت طلبی در میان ملت فلسطین یک افتخار و یک ارزش است.
    وی خاطرنشان کرد: از 1385 شمسی که ملت فلسطین و گروه‌های جهادی در جنگ 33 روزه، اسراییل را شکست دادند، رمز پیروزی در مقابل اسراییل را آموختند و تغییر کلی از همان زمان ایجاد شد.
    این کارشناس مسایل سیاسی و بین‌المللی در پاسخ به این پرسش که اسرائیل مدعی نفوذناپذیری نظامی و اطلاعاتی بوده است اما شواهد نشان می دهد که در مقابل عملیات طوفان الاقصی غافلگیر شدند، گفت: به نظر می‌رسد دولت اسراییل در چند دهه گذشته، یک غرور فوق‌العاده نسبت به نفوذ ناپذیری‌اش پیدا کرده بود و بسیاری از واقعیت‌های منطقه را آن طور که باید نمی‌دید، به هر حال یک نوع خوش‌بینی یا نادیده گرفتن واقعیات به خصوص در مورد عادی‌سازی روابط  داشت و تصور نمی‌کرد ملت فلسطین طور مستقل آن هم در شرایطی که برخی از دولت‌های منطقه به سمت عادی‌سازی روابط حرکت کردند، برای خود تصمیم بگیرد. آنها تصور می‌کردند که این ملت به دلایل منطقه‌ای، قومی و وابستگی‌هایی‌ که دارد یا بعضی به خاطر سیاست‌های دولت‌های منطقه به نوعی سازش کشیده شوند و خیلی تصور این تصمیم انقلابی را از سوی فلسطینی‌ها نداشت و طبیعی است این ضربه را بخورد.
    منصوری با اشاره به انجام عملیات طوفان الاقصی در روز شنبه که روز تعطیل در سرزمین‌های اشغالی است گفت: انجام این عملیات در روز شنبه قابل توجه است و از طرفی شایعه‌ای و خبری مبنی بر اینکه قرار است حمله گسترده‌ای علیه غزه از سوی اسرائیل انجام شود در روزهای گذشته شنیده می‌شد، که شاید بتوان گفت، فلسطینی‌ها در واقع پیش‌دستی کردند و اول حمله کردند.
    وی درباره سرنوشت عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم اسراییل خاطرنشان کرد: در این مقطع شاید کشورهای موافق عادی سازی نتوانند به صراحت درباره عملیات و درگیری شکل گرفته، موضع‌گیری کنند و از همین روست که وزیر خارجه آمریکا با این دولت‌ها تماس گرفت و درخواست آتش بس و میانجی‌گری کرده با این تصور که فلسطینی ها درخواست این کشورها را می‌پذیرند، اما این کشورها قدرت و نفوذی برای طرح این درخواست از جنبش‌های فلسطینی ندارند و قطعا فلسطینی‌ها این درخواست‌ها را تا رسیدن به اهداف‌شان نمی‌پذیرند. در عین حال در روزهای آینده باید ببینیم شرایط به چه گونه‌ای رقم می‌خورد اما قطعا جریان عادی‌سازی روابط متوقف می‌شود.