سرمقاله

جنگ محدود یا گسترده؟ ‪/‬ جلال خوش چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس نهم و دهم به خبرنگار نبض بورس گفت: پایدارسازی منابع، اولویت اصلی صندوق های بازنشستگی و بیمه ای است
  • تقسیم سود 80 درصدی بابت هر سهم همراه اول
  • ادامه پخش ویژه برنامه‌های رادیو محرم از لنز ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16703  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 19 مهر 1402
    هیچ شواهدی درباره نقش ایران در حمله حماس به اسرائیل نداریم
    هماهنگ‌کننده شورای ارتباطات راهبردی کاخ سفید در گفت‌وگویی ضمن اشاره به این که حمایت‌های نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی ادامه می‌یابد، گفت که دولت آمریکا در حال حاضر شواهدی برای اثبات ادعای دست داشتن ایران در حمله مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی ندارد.
    به گزارش ایسنا، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی در پاسخ به این که آیا ممکن است شمار کشته‌های آمریکایی در حمله مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی افزایش بیابد و آیا واشنگتن توانسته شمار گروگان‌های آمریکایی را تایید کند، گفت: ما در تلاش هستیم تا جایی که ممکن است درباره آمریکایی‌هایی که آنجا هستند، اطلاعات کسب کنیم اما بله متاسفانه، مرگ ۲ آمریکایی دیگر تایید شده (و به ۱۱ نفر رسیده) است. احتمال این وجود دارد که تعدادشان بیشتر باشد. شمار دقیق آمریکایی‌هایی که از محل و وضعیتشان خبر نداریم نیز مشخص نیست. نمی‌توانیم این احتمال را نادیده بگیریم که حماس برخی از آن‌ها را گروگان گرفته‌ باشد. در تلاشی هستیم اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم اما فعلا آن را در اختیار نداریم.
    در ادامه این گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی، کربی در پاسخ به این که با توجه به ادعای جمهوری‌خواهان مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله، چه نظری در‌این‌باره دارد، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: فکر می‌کنم باید صادق باشیم که مطمئنا، ایران در این جا شریک جرم است. منظورم این است که آن‌ها سال‌ها از حماس حمایت کرده‌اند، از آموزش گرفته تا عرضه ابزارهایی برای توانمند کردنشان و تامین مالی آن‌ها. جای سوال ندارد که آن‌ها حامی دولتی گروه‌هایی مانند حماس هستند. بنابراین، فضای هم‌دستی وجود دارد و شکی در آن نیست. ما فعالانه در تلاشیم ببینیم آیا شواهد یا اطلاعاتی دال بر مشارکت بخصوص ایران در برنامه‌ریزی یا تامین منابع این حملات وجود دارد یا نه. فعلا چیزی پیدا نکرده‌ایم.
    گفتنی است، برخی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مدعی نقش ایران در انجام این حمله شده‌اند. چند نشریه آمریکایی نیز با استناد به اظهارات غیرموثق منابع مطلع، همین ادعا را تکرار کردند.
    در این رابطه علی کریمی‌مقام عضو نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به ادعاهای مطرح شده در نشریات آمریکایی با استناد به اظهارات غیرموثق برخی منابع مطلع مبنی بر نقش داشتن ایران در حمله مقاومت فلسطین به مواضع رژیم اشغالگر قدس، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که تصمیمات مقاومت فلسطین «خودجوش و مطابق منافع قانونی ملت فلسطین» است.
    کریمی مقام با بیان نظر نمایندگی ایران در سازمان ملل در ادامه نوشت: ما، همدلانه، برای حمایت راسخ از فلسطین در کنار آن ایستاده‌ایم. اگرچه، ما در پاسخ فلسطین نقشی نداریم؛ چراکه صرفا از سوی خود فلسطین انجام می‌شود. ا